هیچ دارویی در مراکز جامع درمان اعتیاد جایگزین موادمخدر نمی‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی گفت: مدل مراکز جامع درمان اعتیاد پرهیزمدار است و هیچ دارویی جایگزین موادمخدر نمی‌شود همچنین پذیرفته‌ایم که پیشگیری مقدم بر درمان بوده اما پیشگیری نیازمند حضور فعالانه همه بخش‌های جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید قبادی دانا ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری پس از آئین افتتاحیه نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان در کشور، با بیان اینکه درمان جامع اعتیاد در مرکز جدید تی‌سی اصفهان کاملا پرهیزمدار است، اظهار کرد: مهمترین ویژگی این نوع درمان عدم استفاده از یک نوع درمان برای همه افراد است بدین معنی که برای هر فرد درمان مناسب همان شخص با استفاده از تیم کامل متخصص اعم از پزشک، روانشناس، مددکار و درمانگر اعتیاد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درمان اولیه عتیاد در مراکز جامع چهار ماه است، افزود: در مراکز جامع در کنار درمان‌های جسمی به درمان روحی و روانی هم توجه می‌شود همچنین همراهی و حمایت خانواده‌ها در این نوع درمان بسیار مهم است و حضور خانواده باید تا پایان دوره درمان وجود داشته باشد.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص تشریح مدت زمان درمان تصریح کرد: بعد از چهار ماه افراد به درمان رسیده تا مدت هشت ماه مراجعات آنها به تدریج کمتر شده که در مجموع مدت اقامت آنها ۱۲ ماه خواهد بود و پس از آن هم ارتباط آنها با این مرکز قطع نخواهد شد.

حمایت شغلی از بهبودیافتگان اعتیاد ضروری است

وی حمایت شغلی از بهبودیافتگان را ضروری دانست و گفت: حمایت شغلی برای این افراد باید توسط خیرین و خانواده‌ها صورت بگیرد همچنین حضور خیرین کارآفرین در این مجموعه‌ها بسیار کمک کننده است.

قبادی دانا در خصوص چرایی افتتاح اولین مرکز تی‌سی در اصفهان اظهار کرد: افتتاح این مرکز برای اولین بار در اصفهان به معنای بیشتر بودن تعداد معتادان در اصفهان نیست بلکه به دلیل توانمندی همکاران ما در بهزیستی استان اصفهان است چرا که این مرکز نیازمند امکانات خاصی همچون فضای فیزیکی اعم از عرصه و اعیان مناسب است چرا که فضای سم‌زدایی و بخش‌های دیگر این مرکز بایداز هم تفکیک شده باشد.

وی با اشاره به اینکه دومین مرکز تی‌سی کشور تا دو هفته آینده در کرمانشاه افتتاح می‌شود، افزود: مراکز درمان اعتیاد بدون مجوز باید طبق ضرب‌العجلی تعطیل شوند یا با آیین‌نامه جدید خود را تطبیق دهند همچنین در مورد ساماندهی درمان معتادان بی‌بضاعت که جزء سه دهک پایین جامعه هستند از همه معاونت‌های بهزیستی درخواست اختصاص بودجه داشته‌ایم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به خبرنگار ایمنا، مبنی بر شکل‌گیری صنعت اعتیاد در کشور با وجود درمان‌های طولانی مدت و وابسته کردن معتادان به متادون همچنین چرایی عدم اختصاص هزینه مناسب به موضوع پیشگیری، اظهار کرد: مدل مراکز جامع درمان اعتیاد پرهیزمدار است و هیچ دارویی جایگزین موادمخدر نمی‌شود همچنین پذیرفته‌ایم که پیشگیری مقدم بر درمان بوده اما پیشگیری نیازمند حضور فعالانه همه بخش‌های جامعه است و همواره درمان‌های پیشگیرانه بهزیستی بر اساس اجتماع محوری بوده است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد زنان و کودکان در نقاط حاشیه‌ای شهرها مورد توجه است، خاطرنشان کرد: فعالیت همه گروه‌های محلی، معتمدین محل، رسانه‌ها و گروه‌های فرهنگی در کاهش اعتیاد موثر است بر همین اساس طرح خوب ستاد موادمخدر با عنوان یاری‌گران زندگی در حال اجرایی شدن است تا بتواند در کاهش این نوع آسیب‌ها موثر واقع شود.

قبادی دانا در خصوص پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان بهزیستی گفت: معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی مدنظر دارد تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی بتوانیم جامعه بهزیستی را منتفع کنیم و به واقع با این حال که پرسنل بهزیستی دستمزد کمی دارند اما کیفیت کارشان را کاهش نداده‌اند چرا که بر مبنای عشق فعالیت می‌کنند و این درست نیست دستگاهی که با پول سروکار دارد وضع نیروهایش خوب باشد اما وضعیت دستگاهی که ۲۲ هزار نفر نیروی آن با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستند اینچنین باشد.

وی با تاکید بر اینکه مراکز جامع زنان هم افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: قانون حمایت از معلولان مقرر داشته تا سه درصد استخدام‌های دولتی باید از معلولان باشد و در آخرین آزمون استخدامی که در اسفندماه ۹۷ اجرا شد این سه درصد اعمال شد و از بین ۱۲۰۰ شرکت کننده ۱۱۵ معلول پذیرفته شدند.

اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت بدی ندارد

در ادامه این نشست مرضیه فرشاد با بیان اینکه مرکز جامع درمان اعتیاد در مدت سه هفته تجهیز شد، اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای این مرکز ۴۰۰ میلیون تومان است که توسط بخش غیردولتی هزینه شده همچنین خودمعرف بودن و متقاضی درمان بودن از ویژگی‌های پذیرش این مرکز است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز تی‌سی ظرفیت اقامت ۱۰۰ نفر را دارد، افزود: این تعداد را در سه بخش مجزای درمانی خواهیم داشت که افراد متقاضی این نوع درمان می‌توانند به طور مستقیم به این مرکز بهزیستی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از رئیس ستاد موادمخدر کشور درخواست افزایش ظرفیت مرکز ماده ۱۶ را داشتیم، افزود: این مرکز با وجود ظرفیت ۱۰۰ نفری حتی تا بیش از ۱۵۰ نفر را هم پذیرش می‌کند که درخواست افزایش سرانه آن را داشتیم همچنین اگرچه وضعیت اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها بدتر نیست اما یک معتاد متجاهر هم برای اصفهان زیاد است.

تنگ‌نظری‌هایی در حوزه زنان وجود دارد

در ادامه این نشست ناهید تاج‌الدین در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر عدم حمایت از سمن‌های حوزه زنان اظهار کرد: شرایط بانوان به طور کلی نسبت به حوزه آقایان محدودیت‌های بیشتری دارد اما انصافا شرایط خانم‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی با بیان اینکه همان ۳۰ درصد استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی که قول دادند اگر محقق شود راضی هستیم، افزود: تنگ‌نظری‌هایی در حوزه زنان و سمن‌های زنان وجود دارد اما با وجود فراکسیون‌هایی که در حوزه زنان به وجود آمده امیدواریم در این زمینه گشایش‌هایی صورت بگیرد همچنین نقش سمن‌های کشور امروز در درمان اعتیاد تنها ۵ درصد است که طبق آمارها این رقم در برخی کشورها تا ۷۵ درصد است.

کد خبر 389881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.