مونالیزای قرن می‌خندد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پیام جدید البغدادی همزمان با مطالبه مجدد عراق برای خروج نیروهای آمریکایی

شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های عراقی از دوشنبه شب یک فایل صوتی منتسب به سرکرده داعش منتشر کرده اند که ابوبکر البغدادی در سخنانی نیم ساعته، طرح های پیش روی داعش را توضیح داده و همچنین از ادامه عملیات روزانه و در همه نقاط سخن گفته است. البغدادی از عناصر وابسته به داعش که درزندان بسر می برند نیز خواستار حمله به نیروهای  امنیتی، بازپرس ها و قضات شده است. 

وی از عناصر تروریستی گروهک تحت رهبری خود خواسته به زعم وی "جهاد " را ادامه دهند و وعده داده که بیعت های جدیدی با خلافت مورد ادعایش در راه است. البغدادی همچنان به تفصیل از آنچه فعالیت داعش در جبهه های مختلف از جمله در مالی، "شام و شرق دور" نامیده، سخن گفته است اما از کشورهایی که به ادعای او داعش در آن عملیات انجام داده است، نام نبرده است. 

وی همچنین از رهبران "طاغوت" صفت در بسیاری از کشورها مانند مصر، سودان، لیبی و یمن انتقاد کرده است. این نخستین فایل صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی از  آوریل ۲۰۱۷ تاکنون است، انتشار  فایل صوتی قبلی او به سال ۲۰۱۴ بازمی گردد. اوت ۲۰۱۸ برخی گزارش ها مبنی بر این که البغدادی بدلیل زخم ها و آسیب های جدی فیزیکی، امکان ادامه سرکردگی گروهک تروریستی داعش را ندارد، منتشر شد. اکنون با انتشار این فایل صوتی همزمان با طرح مطالبه بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، و وقوع چهار  انفجار همزمان در بغداد پایتخت عراق، سوالاتی در میان ناظران مطرح شده است. 

«مونالیزای قرن» حالا قد کشیده، آزاد و رها زندگی

دو سال پیش،‌ انتشار تصویر یک دختر بچه که توانسته بود از چنگ داعش فرار کند و خود را نجات دهد، دست به دست منتشر شد و یادداشت‌های زیادی درباره میزان تاثیرگذاری این عکس در سراسر جهان نوشته شد. رسانه‌های غربی وقتی تصویر این دختر بچه را روی خروجی قرار می‌دادند، برایش از عنوان «مونالیزای موصل» یا «مونالیزای قرن» استفاده می‌کردند. دلیلش این بود که صورت این دختربچه، ترس، اندوه، وحشت و یک لبخند تلخ را همزمان در برگرفته بود و درست مثل تابلوی «مونالیزا» اثر مشهور داوینچی، رازآلود بود. 

اما حالا موصل آزاد است و دیگر خبری از سیطره شوم داعش بر شهر نیست. موصل پاکسازی شده و شهر از نیروهای داعش خالی شده است. «علی الفهداوی» که نزدیک به سه سال قبل از موصل عکاسی کرده و تصاویر ماندگاری خلق کرده بود، چندی پیش دوباره به همان محل قبلی رفت تا از شرایط جدید شهر عکاسی کند. الفهداوی توانست بار دیگر دختری که نام اصلی‌اش «سباء» است را پیدا و از او عکاسی کند.«سباء» این بار در تصاویرش می‌خندد و دیگر خبری از آن دختر کوچک نیست که با لبخندی تلخ به لنز دوربین خیره شده بود و تلاش می‌کرد وحشت اندوهناک خود را پنهان کند. «مونالیزای قرن» حالا قد کشیده، آزاد و رها زندگی می‌کند.

اردوغان: باید به یاد آوریم چه کسی ابتدا یمن را بمباران کرد

 اردوغان در نشست خبری در پایان نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روسیه، ترکیه و ایران) که در چارچوب مذاکرات آستانه در آنکارا برگزار شد، گفت: یمن باید در اسرع وقت بازسازی خود را آغاز کند، این کشور قادر به ایستادن روی پاهای خود نیست. کشورهای توسعه یافته در قبال یمن، سوریه و فاجعه موجود در فلسطین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ اما متاسفانه در حال حاضر مسلمانان با مسلمانان می‌جنگند. باید به یاد بیاوریم چه کسی ابتدا یمن را بمباران کرد (در آن صورت) خواهیم دید که فاجعه از کجا شروع شده است.

پیش از این جنبش انصارالله یمن مسئولیت حمله پهپادی به دو تاسیسات نفتی وابسته به آرامکو در دو استان بقیق و "هجرة خریص" در شرق عربستان را برعهده گرفته بود.

استان بقیق در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر الدمام در شرق عربستان واقع شده و یکی از شهرهای مهم در این منطقه است، زیرا پایگاه اصلی شرکت آرامکو در آن قرار داشته و یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفتی جهان را در بر دارد.

از ۲۶ مارس ۲۰۱۵، عربستان یک ائتلاف نظامی را به بهانه حمایت از نیروهای دولت مستعفی یمن در مقابله با انصارالله رهبری می‌کند و تاکنون در اثر عملیات نظامی این ائتلاف صدها یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

کشف انبار تسلیحات در حومه شهر "خان شیخون"

عبدالکریم میهون، سرهنگ ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: نیروهای ارتش سوریه این انبار تسلیحاتی را پس از آزادسازی مناطق جنوبی استان ادلب در اواخر ماه اوت سال جاری میلادی کشف کردند. این مناطق آزاد شده نه تنها مخفیگاه نیروهای مسلح است بلکه شمار زیادی سلاح و تجهیزات جنگی متعلق به تروریست‌ها در آن وجود دارد.

وی همچنین گفت: این تجهیزات همچنین شامل کلاه، ماسک‌های ضد گاز شیمیایی، فشنگ‌های کالیبر بالا و موشک‌اندازهای دستی ضدزرهی است.میهون در ادامه افزود: مساحت این انبار ۱۰ هزار متر مربع است و تعدادی نقشه از منطقه خان شیخون در آن وجود دارد و دارای بیمارستان صحرایی و اتاق‌های خواب است که هر کدام از آنها حدود ۲۰۰ متر هستند.

میهون همچنین خاطرنشان کرد: شناخت تعداد دقیق این مراکز و ذخایر تسلیحاتی غیرممکن است، چرا که تروریست‌ها قبل از خارج شدن از مواضع خود اقدام به کارگذاشتن بمب‌ می‌کنند.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در پنجم اوت عملیات جنگی گسترده خود در ادلب واقع در شمال غرب این کشور را در پاسخ به حملات گروه‌های مسلح پس از نقض توافق آتش‌بس در منطقه کاهش تنش در استان ادلب از سر گرفت. ارتش سوریه در ۲۲ اوت بر شهر خان شیخون در حومه جنوبی ادلب سیطره یافت. نیروهای ارتش در ۲۳ اوت نیز بر تعدادی از روستاها و شهرک‌ها در حومه شمالی "حماة" از جمله شهر "مورک" و اطراف آن که در آن ۹ مرکز نظارتی ترکیه قرار دارد، سیطره یافتند.

روسیه: به عربستان پیشنهاد می‌کنیم اس- ۴۰۰ بخرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترکی با رهبران ایران و ترکیه در شهر آنکارا گفت: ما آماده‌ایم تا به جهت دفاع شخصی و کمک به امور دفاعی عربستان به این کشور و رهبران سیاسی آن کمک کنیم. 

پوتین ادامه داد: (برای دریافت این کمک از روسیه) تنها اتخاذ یک تصمیم عاقلانه از سوی مقامهای دولتی کافی است همانطور که ایران قبلا چنین تصمیمی گرفت و سامانه اس - ۳۰۰ را از روسیه خرید و همانطور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چنین تصمیمی گرفت و جدید ترین سامانه دفاع هوایی پیشرفته یعنی سامانه اس - ۴۰۰ تریومف را خرید. با این سامانه‌ها همه موارد زیرساختی در عربستان سعودی به شکلی موثر حفاظت خواهند شد. 

ریاض پیشتر مذاکراتی را با روسیه بر سر خرید سامانه اس - ۴۰۰ داشته اما عملی کردن چنین خریدی برای این کشور ریسک تحریم شدن از سوی آمریکا را خواهد داشت. تصمیم رجب طیب اردوغان برای خرید اس - ۴۰۰ از روسیه باعث بروز اختلاف شدیدی میان واشنگتن و آنکارا شد. در واکنش به این تصمیم اردوغان آمریکا جلوی فروش جنگنده‌های پیشرفته اف - ۳۵ به ترکیه را گرفت. پوتین در ادامه صحبتهایش عنوان کرد، موضوع جنگ یمن با توجه به وجود یک "فاجعه انسانی" در این کشور بعد از تجربه بیش از چهار سال جنگ باید حل‌وفصل شود.

کد خبر 389869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.