ترامپ: وظیفه سعودی‌هاست از خودشان دفاع کنند

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ترامپبابت بروز یک جنگ تمام عیاردرخاورمیانه نگران نیستم

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پیش از دیدار دوجانبه با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین گفت: ولیعهد دوست من است و بحرین یکی از دوستان ماست. ما همواره با آن‌ها خواهیم بود و می‌دانم آن‌ها هم همواره کنار ما هستند. ما روابط نظامی فوق‌العاده‌ای داریم اما روابط اقتصادی و تجاری ما هم چشمگیر است. ما درباره تمامی این موارد گفت‌وگو خواهیم کرد. قطعا درباره آنچه در دو روز گذشته در عربستان هم رخ داده است، صحبت می‌شود. همچنین در مورد خاورمیانه رایزنی می‌شود اما روابط ما هرگز قدرتمندتر از امروز نبوده است و معتقدم که عمده دلیل آن روابطی است که ما داریم.

دونالد ترامپ همچنین درباره عامل حملات به تاسیسات آرامکو در عربستان گفت: به دنبال آن هستیم تا مشخص شود دقیقا حمله کار چه طرفی بوده است. با عربستان تعامل داریم. با ولیعهد عربستان و دیگر همسایگانش تعامل داریم و درباره آن با یکدیگر صحبت می‌کنیم. باید ببینیم چه پیش می‌آید.

نشست خبری ترامپ برگزار شد

رئیس جمهور آمریکادر این نشست خبری گفت: آن‌ها چیزی را می‌دانند که اکثر مردم مطلع نیستند، اینکه حمله از کجا بود و کار چه کسی بود و ما این را متوجه خواهیم شد. به زودی این امر آشکار می‌شود. تا حد زیادی الان هم می‌دانیم. ما باید با عربستان صحبت کنیم. ما همچنین با امارات و دیگر همسایگانش و همچنین اروپایی‌ها گفت‌وگو کردیم؛ آلمان، فرانسه و دیگران. ما ارزیابی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز معتقد است این وظیفه سعودی‌هاست که از خودشان دفاع کنند یا اینکه آمریکا باید وارد عمل شود، گفت: قطعا معتقدم این وظیفه خود سعودی‌هاست که بخش بسیار بسیار بزرگی از دفاع خودشان را بر عهده داشته باشند. همچنین معتقدم این وظیفه سعودی‌هاست تا اگر کسی مثل ما – که همینطور هم هست- قصد داشت به آن‌ها کمک کند، بپذیرند، می‌دانم که آن‌ها به لحاظ مالی در پرداخت هزینه آن مشارکت بزرگی خواهند داشت. حقیقت این است که اگر ما تصمیم به انجام این کار بگیریم، سعودی‌ها مشارکت بسیاری در آن خواهند داشت. این مشارکت شامل پرداخت هزینه هم می‌شود و آن‌ها کاملا به این مساله واقف هستند. ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت که درباره طرح صلح فلسطین – اسرائیل با ولیعهد بحرین گفت‌وگو می‌کند و رایزنی‌های بیشتر به بعد از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی موکول می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: انتخابات بزرگی در اسرائیل در پیش است و نتیجه آن بسیار جالب‌توجه خواهد بود. این رقابت نزدیکی است. انتخابات شانه به شانه خواهد بود.  او در ادامه پیش‌بینی خودش درباره نتایج انتخابات اسرائیل گفت نتانیاهو "فرصت خوبی" دارد اما انتخابات "۵۰/۵۰ است." ترامپ همچنین درباره وعده انتخاباتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق تمام شهرک‌ها در کرانه باختری گفت: خب دوست ندارم درباره آن صحبت کنم اما قطعا ما گفته بودیم که آن‌ها مایلند چنین کاری انجام دهند. اما خب درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم. خیلی زود است.  

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با دعوت کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی از او برای سفر به پیونگ‌یانگ گفت اظهارنظر نمی‌کند. اما بعد با پافشاری خبرنگار گفت: تمایلی به سفر به آنجا ندارم چون فکر می‌کنم آمادگی وجود ندارند. فکر نکنم برای این کار آماده باشیم. شاید بعدا در آینده این کار انجام شود و بسته به اینکه چه اتفاقی بیفتد، اطمینان دارم که اون هم عاشق این است که به ایالات متحده سفر داشته باشد. فکر می‌کنم هنوز راه‌هایی برای پیمودن داریم.   

در ادامه این کنفرانس خبری، خبرنگاری پرسید که آیا ترامپ اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها را به همکاری مشترک در این مساله (احتمالا توافق) ترغیب می‌کند، خصوصا اینکه آنها هدف مشترکی دارند. ترامپ گفت: همواره. من از همه می‌خواهم تا با دیگران همکاری داشته باشند. خاورمیانه مکان جالبی است. آن‌ها به لحاظ تاریخی چندان خوب با یکدیگر کار نکرده‌اند. اما خب اسرائیل شروع به کار با خیلی از کشورها کرده است که دو سال پیش تصور آن نمی‌رفت.   

خبرنگار دیگری پرسید که آیا ترامپ به سعودی‌ها وعده داده است که آمریکا در این موضوع از آن‌ها حمایت خواهد کرد و او پاسخ داد: نه وعده نداده‌ام. این را به سعودی‌ها وعده ندادم. ما باید با سعودی‌ها بنشینیم و چیزی را حل کنیم. و سعودی‌ها خیلی از ما می‌خواهند که از آن‌ها حفاظت کنیم اما من گفتم که ما باید کار کنیم. این حمله به عربستان سعودی بوده است نه حمله‌ای به ما.  

ترامپ افزود: اما قطعا به آن‌ها کمک می‌کنیم. آن‌ها متحد بزرگی بوده‌اند. در سال‌های گذشته آن‌ها ۴۰۰ میلیارد دلار در کشورمان خرج کرده‌اند. این یعنی یک میلیون و نیم شغل. آن‌ها مثل بعضی از کشورها نیستند که مدت بخواهند؛ اینکه بگویند پول با بهره صفر درصد برای ۴۰۰ سال آینده بدهید. نه. سعودی‌ها نقد می‌پردازند. آن‌ها از نقطه‌نظر شغلی به ما کمک‌ کرده‌اند و خیلی چیزهای دیگر. آن‌ها در واقع به ما کمک کردند. من زنگ می‌زنم و می‌گویم که "گوش کنید، قیمت نفت ما، قیمت بنزین ما، بسیار بالاست. شما باید تولید را بیشتر کنید." 

ترامپ در ادامه گفت: اصلا بابت بروز یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه نگرانی ندارد، اما می‌خواهد که از آن اجتناب کند.

ترامپ آمریکا را به "هرزه‌ای برای عربستان" تبدیل می‌کند

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ به دلیل اینکه "منتظر دستور از روسای سعودی‌اش است" به شدت انتقاد کرد. تولسی گابارد که نماینده هاوایی است در صفحه توییتر خود نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا منتظر دستور از روسای سعودی‌اش است. این که کشورمان همچون "هرزه‌ای" برای عربستان سعودی عمل کند به هیچ وجه تحقق "اول آمریکا" نیست. او در ویدئویی دیگر در توییتر خود می‌گوید: اینکه تو (ترامپ) ارتش ما را به دیکتاتوری عربستان پیشنهاد می‌دهی خیانت به برادران و خواهران یونیفرم پوش من است که حاضرند جانشان را برای کشورشان بدهند، نه دیکتاتوری عربستان. اگر فکر کرده‌ای می توانی زنان و مردان ما را در اختیار ولیعهد سعودی قرار دهی شرم‌آور است و این یک بار دیگر ثابت می‌کند که تو شایسته این نیستی که فرماندهی کل قوا را در اختیار داشته باشی. گابارد یکی از کهنه سربازان جنگ آمریکا در عراق است و همچنان به خدمت در گارد ملی ادامه می‌دهد. وی یکی از منتقدان جدی جنگ‌های مداخله جویانه آمریکا است و به شدت از ترامپ به خاطر خروج آمریکا از توافق اتمی با  ایران انتقاد کرده است.

ماموریت ضد داعش ارتش آلمان تمدید می‌شود

پایگاه دویچه وله اعلام کرد: دولت آلمان به توافقی برای تمدید ماموریت ضد داعش نیروهای مسلح خود در سوریه و عراق دست یافته است. دموکرات‌ مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها بر سر تمدید این ماموریت اختلاف‌نظر داشته و سوسیال دموکرات‌ها خواستار پایان نقش نیروهای مسلح آلمان شدند.

آلمان چهار جنگنده شناسایی تورنادو، یک هواپیمای هشداردهنده زود هنگام آواکس و یک هواپیمای سوخت‌رسان مستقر در اردن برای اجرای عملیات‌ها در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا دارد. نیروهای مسلح آلمان همچنین یک ماموریت آموزش نظامی در عراق دارند. بر اساس توافق سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها، جنگنده‌های تورنادو و تانکر سوخت‌رسان حکم ادامه ماموریت تا ۳۱ مارس ۲۰۲۰ دریافت کردند. این حکم اکتبر به پایان می‌رسید و به صورت نرمال برای یک سال تمدید می‌شد. طبق این توافق،‌ ماموریت آموزش نظامی عراقی‌ها و پروازهای آواکس تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ تمدید می‌شود. علاوه بر این، شمار نیروهای مستقر برای این ماموریت از ۸۰۰ نیروی کنونی به حداکثر ۷۰۰ تن کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود کابینه دولت آلمان فردا (چهارشنبه) تمدید این حکم را تایید کند و بعد به تایید پارلمان برسد. 

دستور کاخ سفید به دو دستیار سابق ترامپ: شهادت ندهید!

کاخ سفید اعلام کرد که ریک دیربورن و راب پورتر، از دستیاران سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از شهادت دادن در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا کاملا مصون هستند. این نخستین درخواست برای استیضاح ترامپ است که توسط این کمیته مطرح شده است."پت سیپولونه"، مشاور کاخ سفید در نامه‌ای به این کمیته نوشت: وزارت دادگستری توصیه کرده این دو دستیار سابق باید به دلیل مصونیت قانونی که دارند، احضارها را نادیده بگیرند. وکلای این دو مرد نیز اعلام کردند که این دو به دستورات ترامپ عمل می‌کنند.

به این دو مرد توصیه شده که در این جلسه شرکت نکنند چون مصونیت قانونی دارند که مشاوران ارشد رئیس جمهوری را از شهادت دادن در امان می‌دارد."کوری لواندوسکی"، مدیر سابق کمپین ترامپ که هرگز برای کاخ سفید کار نکرده نیز قرار است در این جلسه به عنوان شاهد حضور داشته باشد. در جلسه امروز این فرد آزاد است تا درباره کمپین ترامپ صحبت کند، اما این کمیته قضایی بیشتر به دنبال بررسی گزارش مولر است و اینکه آیا ترامپ در روند فعالیت دادگستری اخلال ایجاد کرده یا خیر.

مشاور کاخ سفید در نامه‌ای دیگر نوشت، این مدیر سابق کمپین ترامپ نباید گفت‌وگوهای خصوصی با ترامپ را افشا کند."جرولد نادلر"، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از این سه مرد برای شهادت در جلسه کمیته مذکور که بخشی از تحقیقات این کمیته درباره گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه محسوب می‌شود، دعوت کرده است؛ مولر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده است.

دموکرات‌ها ادعاها درباره مصونیت کامل را در دادخواستی علیه "دان مک‌گان"، مشاور سابق کاخ سفید به چالش کشیده‌اند؛ وی نیز اوایل سال جاری میلادی احضاریه‌ای را برای حضور در جلسه شهادت به دستور ترامپ رد کرده بود. دموکرات‌ها می‌گویند چنین ادعایی اصلا موجودیت قانونی ندارد.

نماینده کنگره: ایران به توئیت‌های ترامپ اهمیتی نمی‌دهد

دونالد ترامپ روز یکشنبه در صفحه توییترخود نوشته بود: « عربستان مورد حمله قرار گرفته است. دلایلی وجود دارد که فکر می‌کنیم مقصر آن را می‌شناسیم و بسته به تأیید آن، آماده نبرد هستیم اما منتظر پادشاهی (عربستان) هستیم تا اعلام کند که علت این حمله را چه می‌دانند و تحت چه شرایطی ما پیش برویم.»  

ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا عصر روز دوشنبه در شبکه سی‌ ان ان با تمسخر این پیام توییتری ترامپ در پاسخ به این سؤال که آیا منظور ترامپ از این توییت را فهمیده است، گفت: «نفهمیدم، خیلی از افراد منظورش را نمی‌فهمند و حتی فکر نمی‌کنم ایران اهمیت زیادی به آن بدهد و فکر نمی‌کنم خیلی‌ها در جهان اهمیتی به آن بدهند.»

وی ادامه داد: «من فکر می‌کنم کاری که این رئیس‌جمهور و دولت وی انجام می‌دهد این است که خیلی حرف می‌زنند و واقعاً پیامدهای آن را بر عرصه بین‌المللی درک نمی‌کنند.»

این نماینده مسلمان کنگره در خصوص نقش دولت ترامپ در افزایش تنش‌ها با دولت ایران گفت: «وقتی به اتفاقاتی که برای روابط با ایران افتاده نگاهی می‌اندازیم، ما خیلی برای بهبود این روابط تلاش کردیم تا آنها را به میز مذاکره بیاوریم و اولین کاری که این دولت انجام داد، ما را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد و اگر ما تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع نمی‌کردیم هیچ‌یک از این اتفاقات به وقوع نمی‌پیوست؛ این (تحریم‌ها) طبقه متوسط ایران را مورد آسیب قرار داده است و هر دو کشور (ایران و آمریکا) را در آستانه جنگ قرار داده است.»

عمر در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت گزینه حمله نظامی به ایران، به رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد که تنها کنگره است که حق قانونی برای اعلام جنگ دارد و خواستار به کارگیری دیپلماسی بیشتر قبل از ورود به یک «جنگ ناتمام» دیگر شد. این نماینده ایالت «مینه‌سوتا» در کنگره آمریکا در خصوص اعتبار اطلاعات عربستان سعودی ابراز تردید کرد و گفت که ریاض «به طور فعال در جنگ» با یمن درگیر است و در ادامه به روابط تجاری عربستان سعودی با ترامپ قبل از انتصاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا استناد کرد.

کد خبر 389853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.