قصه چادرشب‌های رنگی در کارگاه بانوی قاسم‌آبادی

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در صفحه شخصی خود از کارگاه بافندگی بانوی قاسم آبادی نوشته است.

محمد عیدی در بازدید از کارگاه آسیه صادقی در اینستاگرام خود آورده است:

در حسرت دنیای الوانی

به جهان رنگ از رو رفته ای دچار آمده ایم و عبوس. دل که از طبیعت بریدیم؛ رنگ از زندگی شستیم. پیشترها البته نه چنین بود که اکنون، رنگ ها زبان نمادین بودند و روایتگر قصه ما؛ خلاصه عشق رنگ بود و زندگی و امید رنگ و این رنگ ها شور آفرین بودند و روح انگیز. یک نمونه از این دنیای الوانی همین چادرشب های قاسم آبادی است که قدمتی دو هزار ساله دارد و اینک بار نیز به دست مانی صفت و آفرینشگر این روستایی زنان غیرتمند جانی دوباره یافته. هنر چادر شب بافی حکایت گر اندیشه ظریف و ذهن لطیف این مشاطه گران شگفتی آفرین است.

نقش های شانه گل و قالی گل و گلیم گل و سرو گل و چهل چراغ و طرح پرند ، همه در ذهن آنان منقوش است و مرکوز؛ چنان می بافند که تو گویی نقشه ای فرارو دارند به مثال قالی بافان. تار و پود این هنر خلاقه از پنبه و پشم و ابریشم که نه، بل عشقی است که برون می تراود و به سر پنجه اینان چهره می گشاید و دل می رباید. این هنر خلاقه خود قصه زنان و دختران بافنده است و چه داستانی، خواندنی و شنیدنی.چه بخت یار بودم که توفیق رفیق بود و امروز به کارگاه آسیه خانم صادقی کار آفرین نمونه قاسم آبادی رفتم.

چه شکرستان بی چونی بود؛ آلبومی از هزار گونه زیبایی. فرشته خصالان هنرآفرین به خُمخانه عاشقی وی جمع بودند و با هر کوبشی بر تار و پود ها صفحه ای پر الوان خلق می کردند و دُردی کش مستان می شدند. آسیه خانم زنی نژاده و غیور است که کمر همت به دوباره زایی این هنر بسته و علَمی افراشته تا هنر زادبومش را جهانی کند. فراوان از او آموختم.

WhatsApp-Image-2019-09-17-at-2.47.23-PM.jpeg

کد خبر 389848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.