۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کشف بزرگترین ستاره نوترونی جهان

دانشمندان"دانشگاه ویرجینیا" موفق به رصد بزرگترین ستاره نوترونی جهان شدند که وزن آن بیش از دو برابر خورشید است.

به گزارش ایمنا، وزن این ستاره  بیش از ۷۰ هزار برابر زمین و بیش از دو برابر خورشید است، اما پهنا و عرض آن تنها حدود ۱۸مایل (۲۸.۹ کیلومتر) است. ستاره کشف‌شده که با نام ستاره نوترونی شناخته شده است، بقایای فشرده شده از یک ستاره فوق‌العاده بزرگ بوده که در ابرنواختر منفجر شده است. جرم این ستاره پیش از فروپاشی، در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده‌ است.

ستاره‌های نوترونی کوچک‌ترین و متراکم‌ترین ستارگانی محسوب می‌شود که تاکنون شناخته شده ‌است. هنگامی که ستاره پر جرمی به شکل ابرنواختر منفجر می‌شود، گاهی هسته آن می‌تواند سالم و برجا بماند. دانشمندانی که موفق به کشف ستاره نوترونی شده‌اند، مدعی هستند این ستاره بدون اینکه خودش را به دورن سیاه چاله بندازد، می‌تواند به یک جسم بزرگ و فشرده تبدیل شود.

به گفته ستاره شناسان "دانشگاه ویرجینیا" ستاره مذکور، بزرگ‌ترین ستاره نوترونی است که تاکنون کشف شده است. نام این ستاره نوتورنی"J۰۷۴۰+۶۶۲۰" است و حدود ۴ هزار و ۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله  دارد. این ستاره تپ اختری است که می‌تواند مانند یک فانوس دریایی هنگام چرخش، پرتوهای امواج رادیویی ساطع کند. این ستاره بسیار بزرگ است و فضای درونی آن ساختار پیچیده و عجیبی دارد.

تپ‌اخترها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی به شمار می‌رود که با سرعت بسیار زیادی دوران کرده و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کند. بعضی تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت، بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای است که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارد.

منبع: ایسنا