پیشگیری از بیماری‌های فصلی با خوردن این غذاها

مصرف خوراکی‌های سرشار از زینک (روی)، منجر به کاهش علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش ایمنا، زینک (روی) برای رشد و ترمیم بافت‌ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، یافت می‌شود. این ماده معدنی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های فصلی دارد. در ادمه شما را با مواد غذایی سرشار از روی آشنا می‌کنیم:

مرغ: گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تأمین زینک نیز به حساب می‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن افراد باید از مرغ بدون پوست استفاده کنند. مصرف تنها ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده، می‌تواند زینک روزانه‌ افراد را تأمین کند.

آجیل و دانه‌ها: مغزها و دانه‌ها، یکی دیگر از منابع بزرگ زینک محسوب می‌شود. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می‌کند. یک قاشق از دانه‌های چیا نیز حاوی ۰.۵ میلی گرم زینک است.

گوشت گاو: هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۸.۶ میلی گرم روی است. برای همین می‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل، مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی پیش نمی‌آید.

ماست: محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم است، زینک فراوان دارد، به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک داشته و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تأمین می‌کند. یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی نیز ۲.۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تأمین می‌کند.

لوبیا: یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰.۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تأمین می‌کند. همچنین لوبیا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آهن است.

غلات غنی‌شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از این غلات حدود ۳.۸ میلی گرم زینک دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تأمین می‌کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

بلغور جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو، حاوی ۱.۶ میلی گرم روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی محسوب می‌شود.

شکلات تلخ: شکلات هر چه تلخ‌تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰.۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب‌ترین منبع تأمین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌تواند به تنهایی نیاز بدن را تأمین کند، افراد باید باید میزان قند و کالری این ماده خوراکی را دقیقاً محاسبه کرده و روزانه فقط یک تکه شکلات میل کنند.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 389780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.