۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
راز شادترین مردم زمین چیست؟

هیچگاه نمی‌توان وجود شک، ناامیدی و از دست دادن‌ها را در زندگی انکار کرد اما می‌توان با وجود تمام مشکلات، باز هم شاد زیست؛ مانند شهروندان دانمارکی که امروزه به عنوان شادترین مردم روی زمین شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس ترجمه ایمنا، اکثر افراد با نمایشنامه نویس معروف انگلیسی، ویلیام شکسپیر آشنا هستند و یا دست کم یکبار نام آثار معروفش را شنیده اند. در بین آثار شکسپیر، "هملت" از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هملت، نام شاهزاده‌ای دانمارکی است که در طول داستان از تردید و دودلی دچار افسردگی می‌شود. بودن یا نبودن مهمترین پرسشی است که در مواجهه با مسائل ناخوشایند زندگی ذهن این قهرمان تراژیک را به خود مشغول می‌کند.

اشاره به هملت شکسپیر بهانه‌ای است برای بیان این حقیقت که ادبیات هر کشور بخشی از هویت مردمان آن سرزمین را تشکیل می‌دهد. درواقع می توان گفت که دودلی و ناامیدی در وجود کاراکتر هملت، این شاهزاده دانمارکی، نشانه ای از وجود احساسات منفی در زندگی تمام انسان‌ها است. بهتر است بگوییم که هیچ سرزمینی بالقوه و از بدو آفرینش شاد و متمایز خلق نشده است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که با این وجود در سال‌های اخیر مردم کشور دانمارک به عنوان شادترین مردم جهان شناخته شده اند. وجود ناملایمات زندگی انکارناپذیر است اما این انسان‌ها هستند که انتخاب می‌کنند چطور و با چه کیفیتی زندگی کنند. شاد به دلخوشی‌های کوچک زندگی شوند و در اکنون زندگی کنند و یا هر اتفاقی را بهانه ای‌ کنند برای نگرانی و دلواپسی امروز و فرداها...

عنوان شادترین مردم جهان به این معنا نیست که زندگی برای دانمارکی‌ها هر روز سال جشن و سرور است. به عبارت دیگر شادی یک حس درونی به دور از لبخندهای مصنوعی، تظاهر به خوشحالی و هر آنچه که نیستیم، برگزاری مهمانی‌ها و مراسم‌های پر زرق و برق و رفتارهایی از این قبیل است که متاسفانه این روزها با مفهوم شادی در بسیاری از جوامع از جمله کشور ما به اشتباه گرفته می‌شود.

هوگه: درک زندگی در لحظه اکنون 

هوگه (Hygge) یک واژه دانمارکی است که به سبک زندگی دانمارکی‌ها اشاره می‌کند. می تواند گفت عمده دلیل شادی و آرامش مردمان این سرزمین داشتن همین سبک زندگی منحصر به فردشان است. واژه هوگه را می توان در زبان فارسی به سبک زندگی راحت و صمیمی در محیطی آرام و دنج تعبیر کرد. لذت بردن از زندگی در کمال سادگی و در لحظه، بدون نگرانی و دلواپسی از فردایی که هنوز از راه نرسیده است. مردم دانمارک در فصل سرد سال به استقبال هوگه می‌روند، درست زمانی که خورشید کمتر در آسمان می‌درخشد و بهره مندی از نور وگرمای خورشید آرزویی برای انسان‌ها می‌شود.

در این زمان سال مردم دانمارک در کمال سادگی با روشن کردن شمعی، خوردن یک نوشیدنی گرم و گپ و گفتگو با دوستان به استقبال سرما می‌روند. این تفکر ساده اما عمیق تنها محدود به فصل سرما نمی‌شود بلکه امروزه تبدیل به یک سبک زندگی در بین دانمارکی‌ها شده است، سبکی که آنها را به شادترین انسان‌های روی زمین تبدیل کرده است. 

در واقع می‌توان گفت درک زندگی در لحظه و لذت بردن از خوشی‌های کوچک یکی از مهمترین ارکان زندگی مردمان در دانمارک شده است. هوگه در چارچوب و آداب و رسوم مشخصی تعریف نمی‌شود یعنی نمی توان گفت اگر این اعمال را انجام دادی هوگه عملی شده است. این سبک از زندگی و تبادل انرژی مثبت با انسان‌ها و کائنات با توجه به روحیه هر کسی متفاوت است و همین موضوع به هوگه روح و معنای تازه می‌بخشد. 

آنچه مهم است دست یافتن به آرامش درونی و سلامت روحی و جسمی است. ممکن است شخصی با یک نوشیدنی یا سوپ گرم به این حس دست یابد و شخصی دیگر با روشن کردن یک شمع. به عبارتی، هنر خلق شادی و صمیمیت که به ایجاد امنیت و آرامش منجرمی‌شود را می‌توان هوگه نامید.

شاید وقتش رسیده باشد که از امروز با نگاهی جدید مسیر زندگی را ادامه دهیم، به خودمان و قدرت ذهنمان ایمان بیاوریم و به هر شکلی که می‌توانیم و خرسندمان می‌کند به خودمان سر بزنیم، خواه با یک فنجان چایی، رفتن به دل طبیعت و یا دیدن و هم صحبتی با یک دوست.

 به قول شاعر شهیر پارسی زبان، حکیم عمر خیام:

خیام اگر ز باده مستی خوش باش

با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت کار جهان نیستی است

انگار که نیستی، چو هستی خوش باش

ترجمه از: الهه جلالی - خبرنگار سرویس ترجمه ایمنا

کد خبر 389770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    2 0
    انشاالله امیدوارم جامعه ما هم به خوشی و خرسند ی برسد.