تنور داغ شفافیت با انتشار فیش‌های حقوقی

نشست سه جانبه آنکارا و عرصه توافق درباره سوریه و تحکیم روابط ایران، روسیه و ترکیه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر اسبق صمت و بزرگ‌ترین شوک طلای سیاه پس از جنگ خلیج فارس از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۶ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به نشست سه جانبه آنکارا و عرصه توافق درباره سوریه و تحکیم روابط ایران، روسیه و ترکیه اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «گام‌های اقتصادی ـ دفاعی سه متحد» رئیس جمهوری که روز گذشته به منظور شرکت در پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه و به دعوت رسمی همتای ترک خود به آنکارا رفته بود، روز گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی و اردوغان در این دیدار درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

رؤسای جمهوری دو کشور پس از این، در نشست هیأت‌های عالی رتبه دو کشور حضور یافته و روند مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین و چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را بررسی کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی و اردوغان در این نشست، روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های گوناگون را دوستانه، مستحکم و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش مسئولان در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه‌جانبه مناسبات تهران-آنکارا و تسریع در روند اجرای توافقات فی‌مابین در راستای تأمین منافع دو ملت تأکید کردند.

رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار با بیان اینکه دو دولت و مردم دو کشور در شرایط مختلف در کنار هم ایستاده‌اند، از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران قدردانی و اظهارکرد: ایران و ترکیه علی‌رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه‌جانبه خود ادامه خواهند داد. روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور و اینکه گسترش همکاری‌های تجاری فی‌مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تحرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه در روزهای آینده، فرصت بسیار مهمی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف خواهد بود. 

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌ها در بخش دفاعی میان دو کشور، افزود: زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات وجود دارد؛ از این رو همکاری‌های ایران و ترکیه در تأمین امنیت مرزهای مشترک و منطقه ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.

روحانی تأکید کرد: الگوی همکاری سه‌جانبه ایران و ترکیه با روسیه در تأمین امنیت منطقه می‌تواند با همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه اقتصادی با همسایگان، به توسعه و ثبات منطقه و ملت‌های دو کشور کمک کند. رئیس جمهوری در ادامه، حفظ امنیت آبراه‌های منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را همواره برای ایران مهم توصیف و تأکید کرد: امنیت آبراهه‌های منطقه صرفاً باید از سوی کشورهای ساحلی تأمین شود و حضور نیروهای امریکایی و دعوت آنان از سایر کشورها برای حضور در منطقه تنها موجب افزایش مشکلات و تنش‌های موجود خواهد بود. روحانی، حملات به یمن را نیز نتیجه محاسبات اشتباه و آدرس‌های غلط امریکا دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم با مشارکت سازمان ملل متحد، ثبات و آرامش به یمن بازگردد.

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر اسبق صمت اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «شناسایی۲۲ حساب شخصی» روزنامه آرمان ملی در ادامه توضیح داده است: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صمت روز گذشته برگزار شد که بخش اعظم جلسه به تفهیم اتهامات از سوی نماینده دادستان گذشت. در این جلسه نماینده دادستان نعمت‌زاده را به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ریال با علم به موثربودن در ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و سوءاستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور و برداشت ۲۵ میلیارد تومان بابت خرید ملک در لواسان متهم کرد.

نعمت‌زاده نیز در پاسخ به این اتهامات گفت: «من فعالیتم به‌واسطه رانت نبوده، ارز دولتی نگرفتم و هیچ موردی از تخلف نمی‌توانید پیدا کنید و همه چیز قانونی بوده است.»

در پایان قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم شبنم نعمت‌زاده گفت: ما به اتهام آقای نعمت‌زاده رسیدگی نمی‌کنیم. اتهام فرزندشان را رسیدگی می‌کنیم. ما به جوسازی‌ها کاری نداریم. ایشان در محافل مختلف قوه قضائیه را متهم به سیاسی‌کاری می‌کند. اگر سیاسی رسیدگی شود فکر نمی‌کنم این فرایندها طی شود. قاضی تصریح کرد: اگر مجوز باشد ما به آن رسیدگی می‌کنیم. نه بحث سیاسی هست و نه دادگاه اسیر جو عمومی شده و بحث‌های مختلفی مطرح است که ما باید به پرونده و مجرم رسیدگی کنیم و در غیر این صورت مجازات دنیوی و اخروی دارد لذا طبق قانون رسیدگی می‌کنیم. 

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «ورود زنان به استادیوم گزینشی نیست».

سخنگوی دولت درباره موافقت دولت با حضور زنان در استادیوم، اظهار کرد: صحبت آقای واعظی در تضاد با حرف‌های هفته گذشته من نبود، بلکه یک نگرانی را مطرح کردند که نادرست هم نیست، اما دولت با حضور زنان در استادیوم ها موافق است و مجدد تاکید می‌کنم که اقای سلطانی فر تمهیدی اندیشیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به حادثه خودسوزی سحر خدایاری گفت: حادثه‌ای که رخ داد حادثه تلخ و درس‌آموزی بود.  فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع به مقدار زیادی مغرضانه بود، اما مسئله دخترمان سحر، ابعاد مختلفی را پیش ما قرار داد این موضوع در حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی و تحولات نسلی ما است، ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم.
وی افزود: بلیت فروشی هم انجام خواهد شد و اینطور نیست که زنان گزینشی وارد استادیوم شوند. ما امروز به سیاست‌های مربوط به جنسیت نیازمندیم و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. ما باید به آستانه تحمل افراد توجه داشته باشیم و شرایط را به سمتی نبریم که اتفاقی مانند آنچه برای دخترمان سحر عزیز رخ داد، انجام شود که قطعا غیرقابل قبول است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی ماجرای انتشار فیش‌های حقوقی پرداخته و در تیتر خود نوشته است: «بهانه‌تراشی‌های نجومی بگیران» روزنامه ابتکار در ادامه این مطلب آورده است: انتشار فیش‌های حقوقی این روزها به داستان داغی تبدیل شده است. البته که این ماجرا نیز همانند دیگر رویدادها در جامعه و اقتصاد واکنش‌های بسیاری را به دنبال دارد. عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف به کشمکش با یکدیگر پرداخته‌اند. موافقان انتشار فیش‌های حقوقی را اهرمی برای شفافیت می‌دانند، اما در مقابل مخالفان معتقدند انتشار فیش‌های حقوقی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. 

اخیرا رئیس‏ جمهوری طی دستوری خواستار انتشار فیش حقوقی مدیران دولتی شده است، البته این خبر از زبان جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان شد. وی در این مورد گفته بود: «بر اساس تصمیم دولت دستگاه‌های اجرایی که بنا به تشخیص سازمان اداری و استخدامی ملزم هستند اطلاعات پرداخت مدیران را در سامانه درج کنند حداکثر باید تا پایان شهریورماه در این خصوص اقدام کنند.»

آنطور که به نظر می‌رسد طبق گفته‌ها این اقدام راهی برای رسیدن به شفافیت بیشتر باشد. اما اینکه انتشار فیش حقوقی مدیران تا چه میزان به شفافیت کمک خواهد کرد پرسشی است که پاسخ‌های متفاوتی دارد. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که انتشار فیش‌های حقوقی مصوبه مفیدی است. این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند این اقدام مثبت بوده اما باید بدانیم که کافی نیست. از سوی دیگر عده‌ای هم بر این باورند که این اقدام می‌تواند باعث افزایش فشارهای افکار عمومی برای کاهش حقوق‌های کارمندان شود که تبعاتی را به دنبال خواهد داشت و باید به این مسئله دقت شود.

احمد جانجان، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی درخصوص میزان تاثیر انتشار لیست فیش‌های حقوقی در شفافیت به «ابتکار» گفت: انتشار فیش‌های حقوقی را می‌توان یک گام دانست و نمی‌توان تنور دل را تنها با آن گرم کرد. این حرکت را می‌توان یک اقدام ارزیابی کرد و قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت. 

وی به ضرورت اصلاح برخی از گام‌ها اشاره کرد و افزود: برای حرکت در این مسیر باید در ابتدا تمامی دستگاه‌ها که مشمول قانون ماده ۲۹ می‌شوند این قانون را اجرا کنند. مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که دولت در عمل کردن به قوانین در این راستا بیشینه نیست، به بیانی بهتر از حدود ۷۰۰ دستگاه دولتی تقریبا ۳۰۰ دستگاه این کار را انجام داده‌اند. البته باید اشاره کنم که اعلام کردن حقوق‌های دریافتی از سوی این دستگه‌ها به طور دائم نبوده و همین مسئله ما را با چالش روبه‌رو کرده است. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی بزرگ‌ترین شوک طلای سیاه پس از جنگ خلیج فارس پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «پرواز نفت با سوخت آرامکو» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: بیست و هشت سال بعد از حمله صدام حسین به چاه‌های نفت کویت، انفجار در تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان بزرگ‌ترین جهش بهای طلای سیاه را برای ساعاتی در بازار نفت رقم زد. روز گذشته شاخص نفت خام برنت لحظاتی بعد از بازگشایی معاملات، با جهشی ۵/ ۱۹ درصدی به بیش از ۷۱ دلار بر بشکه صعود کرد. هرچند این روند در ادامه معاملات بازار با عقبگرد نسبی قیمت‌ها همراه شد. تاکید بر استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خام دنیا، مازاد عرضه‌ای که در بازار وجود دارد، آمادگی اوپک برای افزایش تولید احتمالی و همچنین مشاهده نشدن واکنش‌هایی تند از سوی سعودی‌ها، از علل این عقبگرد به شمار می‌رود. با این حال برنت تا عصر روز گذشته، رشد حدود ۱۱ درصدی خود را حفظ کرد. کارشناسان عقیده دارند در صورت طولانی شدن روند بازیابی نیمی از تولید روزانه نفت عربستان که بر اثر حملات اخیر از دست رفته، بهای نفت به راحتی از سطوح ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرده و به پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری نزدیک می‌شود. ضربه خوردن به ذخایر استراتژیک نفت خام دنیا، از دیگر تهدیدهایی است که می‌تواند در صورت بروز اختلال در عرضه‌های بیشتر، بازار نفت را با کمبود مواجه سازد.

کد خبر 389751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.