روش‌های طبیعی برای کاهش تری‌گلیسیرید بدن

تری‌گلیسیرید خون را می‌توان با روش‌های طبیعی مانند پرهیز از مصرف شکر، استفاده بیشتر از فیبر، مصرف چربی‌های مفید، جایگزین‌ کردن ماهی به جای گوشت قرمز، کم کردن وزن و ورزش‌ کردن کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تری‌گیلیسیرید، شایعترین نوع چربی در بدن است که مقداری از آن از طریق مصرف غذا و مقداری از آن نیز در متابولیسم بدن تولید می‌شود؛ این نوع چربی منبع مهم تولید انرژی در بدن محسوب می‌شود، اما اگر مقدار آن از حد طبیعی بالاتر رود، به قلب آسیب رسانده و منجر به سکته قلبی و مغزی می‌شود. در ادامه روش‌های طبیعی برای کاهش تری گلیسیرید خون را بررسی می‌کنیم:

پرهیز از مصرف شکر

اگر سطح تری‌گلیسیرید بدن شما بالا است، باید شیرینی‌ها و شکلات‌هایی را که مصرف می‌کنید از نظر ترکیبات بررسی کنید زیرا قندهای ساده به ویژه فروکتوز (قند موجود در میوه‌ها) سطح تری‌گلیسیرید خون را افزایش می‌دهد. توصیه می شود از مصرف خوراکی‌هایی که با افزودن شکر تهیه می‌شود مانند نوشابه، آب نبات، غلات صبحانه، ماست طعم‌دار و بستنی پرهیز کنید.

 فیبر بیشتر مصرف کنید

با مصرف بیشتر محصولات سرشار از فیبر، سطح تری‌گلیسیرید خون کاهش پیدا می‌کند. به منظور  کاهش تری ‌گلیسیرید در بدن باید از تهیه غذاهایی که با آرد سفید تهیه می‌شود، دوری کرده و غلات کامل را جایگزین آن‌ها کنید. توصیه می‌شود در وعده صبحانه به جای مصرف کیک‌ها و شیرینی‌هایی نظیر  پیراشکی یا غلات شیرین، انوع توت‌ها را میل کنید و در وعده ناهار نیز سالادی سرشار از سبزیجات و لوبیا مصرف کرده و در وعده شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

 چربی‌های مفید مصرف کنید

اگر چربی سالم به مقدار کافی مصرف شود، برای بدن مفید است. خوراکی‌هایی مانند آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود قرار دهید که به طور طبیعی حاوی چربی اشباع‌ نشده باشد. از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سیب‌زمینی سرخ‌ کرده، کیک، چیپس و مارگارین پرهیز کنید، زیرا حاوی مقدار زیادی چربی ترانس هستند. همچنین توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد چربی اشباع‌ شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر و غذاهای پخته شده با کره دوری کنید.

جایگزین‌کردن ماهی به جای گوشت قرمز

چربی امگا ۳ که برای قلب مفید است، می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید خون شما را کاهش دهد. به جای مصرف استیک یا همبرگر، حداقل هفته‌ای دوبار ماهی بخورید؛ ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا و شاه ماهی، سرشار از امگا ۳ است.

ورزش کنید

اضافه وزن به خصوص افزایش دور کمر، باعث بالا رفتن سطح تری‌گلیسیرید خون می‌شود؛ می‌توان با کم‌ کردن وزن، تری‌گلیسیرید خون را کاهش داد. یکی از روش‌های موثر برای کاهش وزن، ورزش‌کردن منظم است. به منظور کاهش تری ‌گلیسیرید بدن توصیه می‌شود پنج روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید و مطمئن باشید که با انجام این کار علاوه بر کاهش وزن، سطح تری‌گلیسیرید خونتان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 389744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.