نمایش تازه ترامپ، آماده جنگ هستیم

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دیپلماسی با ایران تنها راه خروج از وضع فعلی است

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه با اشاره به حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفت که دیپلماسی با ایران تنها راه خروج از وضعیت فعلی است. با آنکه جنبش انصارالله یمن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به عهده گرفته «شیف» در مصاحبه با سی‌بی‌اس ادعا کرد که ایران هم در این حملات نقش‌آفرینی کرده‌اند. او گفت: «دانش ایرانی‌ها هم قطعاً در این حمله نقش داشته است. این مسئله نشان‌دهنده آن چیزی است که ما باید از این جنگ بی‌پایان در یمن انتظارش را داشته باشیم.»شیف در ادامه ادعاهای خود گفت: «خروج آمریکا از برجام موجب شده ایران برای جدا کردن ما از متحدانمان به این تاکتیک‌های تنش‌زا روی بیاورد.»

وی اضافه کرد: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور باید وارد دیپلماسی شود. به نظرم این تنها راه برای خروج از این وضعیت است. به نظرم رئیس‌جمهور نباید از توافقی که ایران به آن پایبند بود خارج می‌شد.

طرح‌های ترامپ برای حمل سلاح به‌زودی اعلام می‌شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه سه سناتور کنگره در حال پیش‌نویس طرحی در باره حمل سلاح هستند. ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود "در موضوع بررسی سوابق خریداران اسلحه و امور دیگری که باید در مورد حمل اسلحه انجام گیرد، پیشرفت زیادی صورت گرفته است".

این وعده پس از آن مطرح شد که بتو اورورک، از کاندیداهای دموکرات انتخابات آمریکا، طی مناظرات ریاست جمهوری اظهار کرد: خاتمه دادن به مالکیت سلاح یکی از ضرورت‌ها است.

اورورک در سخنانش گفته بود: "ما AR-۱۵ و AK-۴۷های شما را خواهیم گرفت. ما اجازه نخواهیم داد تا از این [سلاح‌ها] علیه هم‌وطنان آمریکایی‌مان استفاده به عمل آید".در پی تیراندازی‌های جمعی کور که اخیرا در شهرهای ال‌پاسو و دیتون رخ داد، ترامپ به پیاده‌سازی "بررسی سوابق معنادار" وعده داد. تیراندازی‌های مذکور که با فاصله کمی از هم رخ داد، مجموعا جان ۳۲ تن را گرفت و ۵۱ زخمی بر جای گذاشت.

پیش‌تر ترامپ پس از گفت‌وگو با "انجمن ملی سلاح" آمریکا "مشکلات سلامت روانِ" مهاجمان را به جای قوانین حمل اسلحه، عامل کشتارهای خونبار خوانده بود. وی در این باره گفته بود: "ما رویه‌ای داریم که در آن، سوابق [مالکان سلاح] به طور جدی بررسی می‌شوند؛ دموکرات‌ها می‌خواهند با ضبط کردن تسلیحات آمریکایی‌های پایبند به قانون‌، آنان را وقتی کسی با اسلحه وارد خانه‌شان می‌شود، بی‌دفاع بگذارند".

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، به ترامپ هشدار داده‌اند که هر طرحی که اتخاذ شود، باید به تصویب مجلس نمایندگان -که در حال حاضر تحت کنترل دموکرات‌هاست- برسد. گفته می‌شود که لایحه مدنظر ترامپ، بررسی سوابق خریداران و مالکان سلاح را گسترش می‌دهد تا خرید و فروش‌های خصوصی را نیز در بر گیرد.

وزیر انرژی آمریکا ایران را عامل حمله به «آرامکو» خواند

ریک پری وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه ایران را به دست داشتن در عملیات حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» شرکت در آرامکو در عربستان سعودی متهم کرد.

پری که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صحبت می‌کرد، در اظهاراتی نامربوط به دستور کار نشست، گفت: «پیش از آنکه بخواهم پیام رئیس‌جمهور ترامپ را با شما در میان بگذارم، می‌خواهم بگویم که ایالات متحده با تمام وجود حمله ایران به پادشاهی عربستان سعودی را محکوم می‌کند. و از دیگر کشورها هم می‌خواهیم که آن را محکوم کنند.»

وی افزود: «این رفتار غیرقابل قبول است، این غیرقابل قبول است و آن‌ها باید بابت آن پاسخگو باشند. اشتباه نکنید، این حمله‌ای عامدانه به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی بوده است. رئیس‌جمهور ترامپ مجوز عرضه نفت از ذخایر راهبردی نفت، در صورت نیاز، را صادر کرده است و وزارتخانه من آماده پاسخ به این درخواست است. با وجود تلاش‌های شریرانه ایران، کاملا اطمینان داریم که بازار انعطاف‌پذیر است و پاسخ مثبتی خواهد داد.»

ارسال ۱۵۰ کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه

آمریکا اقدام به ارسال غیر قانونی محموله چند ده تنی تسلیحات و پشتیبانی به شهر «مالکیه» در شمال شرق استان حسکه کرده تا به حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب «قسد» بپردازد.

به گزارش خبرگزاری سانا، منابع محلی اعلام کرده‌اند، دست کم ۱۵۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی و پشتیبانی وارد منطقه الجزیره در سوریه شده‌ است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای جدایی طلب قسد همچنان به فعالیت های تهاجمی خود علیه افراد محلی پرداخته و اقدام به بازداشت جوانان منطقه کرده و آنها را به اردوگاه‌های نظامی مناطقی که تحت سیطره دارند اعزام می‌کنند. 

افراد محلی در شهرها و روستاهای متعدد در رقه، حسکه و دیرالزور طی هفته‌های گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار خروج شبه نظامیان جدایی طلب قسد از این مناطق و ورود ارتش سوریه به جای آنها شده‌اند. این در حالی است که اقدامات شبه‌نظامیان کُرد به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» که وابسته به آمریکا هستند، علیه غیر نظامیان در شرق و شمال شرق سوریه همچنان ادامه دارد.

آقای ترامپ، به خواست دیکتاتوری وحشی عربستان مجوز جنگ نمی‌دهیم

به نوشته اینترسپت، برنی سندرز، نامزد مطرح دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهور ی آمریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی براینکه منتظر  دستور پادشاهی سعودی است و نیروهای آمریکایی آماده و مجهز هستند تا به آنها گفته شود کجا و کی بمب‌هایشان را بیندازند، گفت: آقای ترامپ، قانون اساسی آمریکا بسیار صریح و واضح است، فقط کنگره و نه رئیس جمهور اختیار اعلام جنگ دارد.

وی در ادامه تاکید کرده است: کنگره به شما مجوز آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را نخواهد داد آنهم فقط به این خاطر که دیکتاتوری وحشی سعودی از شما این درخواست را دارد.

سندرز گفته است: شما که نمی‌توانید از سربازان حفاظت کنید به جنگ نروید.ترامپ در پیام  توئیتری خود مدعی شده است:  تاسیسات نفتی عربستان هدف حمله قرار گرفت، دلیلی وجود دارد که باور کنیم عامل این حمله را می شناسیم، آماده و مجهز هستیم، اما منتظر پادشاهی عربستانیم تا آنها بگویند از نظر آنها مقصر کیست و ما تحت چه شرایطی عمل کنیم.

کد خبر 389702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.