در ساخت زیربنای مترو به خودکفایی رسیده‌ایم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حدود ۹۹/۹ درصد در تکنولوژی ساخت زیربنای مترو به خودکفایی رسیده‌ایم. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی صبج امروز(دوشنبه) در نشستی مشترک با مسئولین دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه ساخت زیربنا و تجهیزات دو بخش مهم صنعت مترو است، اظهار کرد: در بخش ساخت زیربنای مترو که شامل تونل سازی، احداث ایستگاه، پست برق، هواکش و... می‌شود از فرآیند طراحی تا ساخت آن کاملا بومی سازی شده و در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۹۹/۹ درصد در این تکنولوژی به خود کفایی رسیده‌ایم، افزود: بخش تجهیزات مترو نیز به دو بخش متحرک و ثابت تقسیم می‌شود که ساخت واگن و لوکوموتیوها به تجهیزات متحرک مربوط شده و ساخت کابل، ترانس، پست برق، تهویه، پله برقی، آسانسور و... نیز به بخش متحرک تجهیزات مترو مرتبط است که متاسفانه در این بخش خصوصا در بخش سیگنال‌های مخابراتی تا حدودی وابستگی به خارج از کشور محسوس است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ واگن در کشور تولید می‌شود که با این عدد به صرفه نیست که خود به تولید تجهیزات مترو ورود پیدا کنیم و با نیاز محدودی که در داخل داریم، صرفه اقتصادی ندارد و از این جهت برون سپاری می‌کنیم، مگر آنکه به فکر صادرات باشیم و با تحقیق و توسعه و با همکاری مراکز علمی می‌توان به این اتفاق مثبت رسید.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران کار زیاد است و زمینه‌های مشترک همکاری با دانشگاه‌ها در شهرداری متعدد است. مثلا در بحث کنترل ترافیک شهر تهران، دانشگاه‌ها می‌توانند کمک‌های خوبی به شهرداری بدهند.

هاشمی تجهیز تمام ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به اتوبوس برقی را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کردد: در حال حاضر بدنه اتوبوس‌های برقی در داخل کشور ساخته می‌شود اما در بحث باطری و موتورهای آن همچنان وابستگی‌هایی وجود دارد که به کمک دانشگاه‌ها می‌توان به بومی سازی کلی این محصول رسید.

کد خبر 389690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.