۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
شهر زیست‌پذیر، شهری انسان‌گرا

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان شهر زیست‌پذیر را شهری انسان‌گرا دانست و گفت: در حال حاضر تهیه سند سیما و منظر شهر اصفهان در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی‌نیا در نخستین جلسه کمیته پیرایش شهری اظهار کرد: یکی از معضلات کلیدی امروز در شهرهای کشور بحران موجود در سیمای شهری است که از منظر خرد و کلان حادث شده است.

وی با بیان اینکه از منظر کلان بی‌توجهی به سیمای شهری در نظام کلی هدایت تحولات کالبدی شهرها، سیمای شهری را مخدوش و بی هویت کرده است، افزود: از منظر خرد سه معضل اضافات و الحاقات، فرسودگی نماها و تابلوهای بی‌ضابطه باعث اغتشاش بصری و افت کیفی سیمای شهری شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: برای رفع این معضل در مقیاس خرد، سه اقدام پیرایش، مرمت و ساماندهی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی افزود: در خصوص مباحث کلان مرتبط با سیما و منظر شهری اقدامات زیادی شده است و در حال حاضر تهیه سند سیما و منظر شهر اصفهان در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفته، اما توجه به معضلاتی که در مقیاس خرد بر سیمای شهری حادث شده چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

حسینی‌نیا تصریح کرد: از منظر خرد سه عارضه کلان بر سیمای شهری کشور عارض شده که عارضه اول اضافات ناشی از پوشش بالکن‌ها و بام‌ها برای تامین اضافه بنا، عناصر و کانال‌های تاسیساتی نظیر کولر و بخاری و حتی تاسیسات زیربنایی مثل کابل‌های برق و تلفن و لوله های گاز است.

وی عارضه دوم سیمای شهرها را فرسودگی نماها به دلایل اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: ساکنان اصولا نسبت به حفظ و مرمت نما احساس مسئولیت نمی‌کنند و این امر باعث شده بعضی از نماهای ارزشمند شهری فرسوده شده و از نظر بصری نازیبا جلوه کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه عارضه سوم سیمای شهری مسئله تابلوها در خیابان‌ها و راسته‌های تجاری و فعالیتی است، افزود: تابلوها بدون هیج ضابطه و قانونی به فراخور تشخیص و نیاز صاحبان کسب و کار روی نمای ساختمان‌ها، نصب و هیچ نظارت و کنترلی از بعد زیبایی‌شناسی و تاثیر مخربی که بر جلوه بصری شهر دارند، روی آنها صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: برای رفع این معضلات در مقیاس خرد باید سه اقدام اساسی از جمله پیرایش برای رفع معضل الحاقات و اضافات، مرمت برای رفع معضل فرسودگی و ساماندهی برای رفع عارضه تابلوهای بی ضابطه در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های پیرایش، مرمت و ساماندهی سیمای شهری به طور کلی رویکرد تسهیلگری و تعاملات سازنده و کنترل شده با تمامی ذی‌نفعان پروژه در دستور کار مدیریت شهری است، گفت: تمام اقدامات در تعامل و همراهی با تمامی ذی‌نفعان پروژه پیش خواهد رفت، لذا به این منظور نخستین کمیته پیرایش شهری با حضور مشاور ارشد معاونت شهرسازی و معماری در زمینه پیرایش و جمعی از نمایندگان ثابت و تام الاختیار مناطق ۱۵ گانه و گروهی از مهندسان مشاور به منظور تحقق‌پذیری طرح در معاونت شهرسازی و معماری تشکیل و با مروری از تجربه‌ها و اقدامات مشابه در شهر تهران، محورهای منتخب مناطق تدقیق و ۱۵ محور انتخابی در دستور کار پیرایش، مرمت و ساماندهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در جهت اجرایی شدن موضوع، مشاوران با لحاظ کردن ملاحظات مختلف کالبدی، اجتماعی و حقوقی در تهیه طرح پیشنهادی، در اجرا هم خدمات تسهیلگری، مدیریت پروژه و نظارت کارگاهی و عالیه را ارائه خواهند داد و پیمانکاران نیز به صورت مناقصه بر اساس اسناد ارائه شده از طرف مشاوران در چارچوب ضوابط قانونی اتخاذ شده کار را اجرا می‌کنند.

وی افزود: تعامل با ذی‌نفعان در یک رویکرد مشارکتی، توجه ویژه به جنبه‌های حقوقی و رعایت نکات ایمنی در اجرا هم از نکات بسیار مهمی است که با حضور دفاتر تحقق‌پذیری طرح امکانپذیر خواهد بود.

کد خبر 389687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.