انصارالله حمله کرد، نفت بالا کشید

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

افزایش قیمت نفت پس از حمله به پالایشگاه عربستان

واکنش‌ها به حمله دو روز قبل انصارالله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته برای حمله نظامی علیه مسببان این حملات آمادگی دارد. انصارالله ۱۴ سپتامبر با ۱۰ پهپاد، دو پالایشگاه نفت شرق عربستان را هدف قرار داد. با وجود اعلام رسمی انصارالله یمن، وزیر خارجه آمریکا و اتحادیه عرب، ایران را به دست داشتن در حملات اخیر متهم کرده‌اند. در پی این حملات‌، قیمت نفت بالا رفته و انتظار می‌رود از این هم بیشتر شود.

دو دستگی میان اسرائیلی‌ها درباره "پیمان دفاعی مشترک" با آمریکا

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط از قول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: فرماندهان ارتش و سازمان اطلاعات که با طرح امضای پیمان دفاعی مشترک با آمریکا مخالفند، مثل من سیاست را نمی‌فهمند. امضای این پیمان "هدیه تاریخی بزرگی" است که به دستاوردهایی برای اسرائیل منجر می‌شود که جای صحبت درباره آن نیست، اما می‌توان پیامد مثبت آن را برای امنیت اسرائیل ذکر کرد.

نتانیاهو در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ها این اظهارات را ایراد کرد. رسانه‌ها نوشته بودند که نتانیاهو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایجاد پیمان دفاعی مشترک مذاکره می‌کند بدون اینکه موضوع را با طرف‌های ذیربط در ارتش و دستگاه‌های امنیتی در میان بگذارد و بدون اینکه بداند چرا مخالفند. این‌ها همچنین از دونالد ترامپ انتقاد کردند که در توییتر اعلام کرده بود که با نتانیاهو درباره ائتلاف دفاعی صحبت کرده است.

برخی از ژنرال‌ها به نام نهاد نظامی و امنیتی توضیح دادند که امضای چنین پیمانی ماه‌های طولانی مذاکره میان وزارت امنیت اسرائیل و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را می‌طلبد و نمی‌توان آن را قبل از انتخابات منعقد کرد. همین مساله موجب شد نتانیاهو تنها به اعلام آن اکتفا کند تا فرصت خود را برای تشکیل دولت بالا ببرد. مسئولان ارشد دستگاه‌های امنیتی اسرائیل می‌گویند که با امضای پیمان دفاعی مشترک با آمریکا مخالفند. اولا به این دلیل که نتانیاهو از آن برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کند و دوم اینکه چنین پیمانی دست ارتش اسرائیل را طی بحران‌های نظامی و مأموریت‌های امنیتی آتی می‌بندد.

گابی اشکنازی، عضو مخالف کنست که قبلا رئیس ستاد ارتش و مدیر کل وزارت جنگ بوده گفت: پیمان دفاعی مشترک اسرائیل را ملزم خواهد کرد که هرگونه حمله به آمریکا را حمله به خود بداند برای همین ما سربازانمان را خواهیم دید که در عراق و افغانستان می‌جنگند و ما با این مساله مخالفیم.

ایهود باراک، عضو کنست نیز می‌گوید که این طرح صرفا تبلیغات انتخاباتی بی‌ارزش است. وی گفت: این قرارداد باید ابتدا در کنگره تصویب شود.

نتانیاهو در پاسخ به این افراد مدعی شد: این‌ها به رغم کارنامه نظامی که دارند مثل من سیاست عالی را درک نمی‌کنند. من آن‌ها را خوب می‌شناسم. آن‌ها بیشتر مواقع اشتباه و بیشتر مواقع هم برحق هستند اما اینجا درباره پیمان دفاعی اشتباه کردند.

گفت‌وگوی تلفنی بن‌سلمان و بن‌زاید درباره حمله به آرامکو

محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بدون اشاره به تجاوزات و اقدامات ماجراجویانه دو کشور در یمن و راه انداختن جنگی فاجعه‌آمیز در این کشور حمله به دو تاسیسات پالایش نفت شرکت آرامکو در بقیق و میدان نفتی خریص را محکوم و ادعا کرد، این اقدام امنیت، ثبات و صلح را در منطقه تضعیف می‌کند.

وی تاکید کرد، امارات در قبال اقداماتی که امنیت و ثبات عربستان را تهدید می‌کنند، در کنار این کشور است و حمایتش از اقدامات ریاض برای حفظ امنیت شهروندان و افراد مقیم این کشور ثابت و همیشگی است.

بن زاید با بیان اینکه امنیت امارات و عربستان یکی است و جدا از هم نیست، بر نقش محوری ریاض در مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت و ثبات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

بن سلمان نیز ضمن قدردانی از این اقدام بن زاید، تاکید کرد: عربستان قدرت مقابله با این "حملات تروریستی و خرابکارانه" را دارد.همچنین دو طرف در این گفت‌وگو روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند که دو کشور را متحد کرده و راهی برای ادامه توسعه همه جانبه در راستای آرمان‌های ملت دو کشور است.

پیش از این جنبش انصارالله یمن حمله پهپادی به دو تاسیسات نفتی وابسته به آرامکو در دو استان بقیق و "هجرة خریص" در شرق عربستان را برعهده گرفت.یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد، یگان پهپادی عملیات نظامی گسترده‌ای با ۱۰ پهپاد اجرایی کرده و دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص را هدف قرار داد.

وی افزود، حمله به دو میدان نفتی بقیق و خریص از بزرگترین عملیات در عمق عربستان بوده و عملیات دوم "توازن بازدارندگی" نام گرفته است.

انصارالله خطاب به عربستان: دستان ما به هر مکانی که بخواهیم می‌رسند

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری بعد از گسترده‌ترین عملیات این گروه در عمق خاک عربستان یعنی حمله به مجموعه پالایشگاهی بقیق و حریض در شرق این کشور که منجر به توقف تولید نفت عربستان شده، اعلام کرد: به نظام سعودی می‌گوییم دستان بلند ما می‌توانند به هر مکانی که بخواهیم و در هر زمانی که ما تعیین می‌کنیم، برسند. 

وی افزود: لذا عربستان باید در حساب‌ و کتاب‌های خود بازنگری کند و دست از تجاوزاتش علیه یمن و محاصره کشور ما بردارد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: به شرکت‌ها و اتباع خارجی نسبت به حضور در کارخانه‌ها و تاسیسات مهم که در معرض حملات ما قرار گرفته‌اند، هشدار می‌دهیم از این مناطق دوری کنند، زیرا این تاسیسات زیر آتش ما هستند و این تاسیسات هر لحظه تحت حملات ما خواهند بود.

سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد، عملیات دوم توازن بازدارندگی علیه دو پالایشگاه بقیق و خریص با هواپیماهای متعددی انجام گرفت که با موتورهای متنوع و جدید بین عادی و موتور جت کار می‌کنند.

پنجمین عملیات "اراده پیروزی" در عراق آغاز شد

شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد: حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌های مشترک حشد شعبی، ارتش و پلیس عراق با حمایت جنگنده‌های ارتش و یگان هوایی عراق صبح امروز (دوشنبه) پنجمین عملیات اراده پیروزی را که شامل مناطق شمالی استان کربلا و جنوب استان الانبار است، آغاز کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است، هدف از این عملیات بازرسی دشت‌ها، روستاها و جاده‌های موجود در منطقه و تامین امنیت آنها و پاکسازی‌شان از گروهک‌های داعش است.

مرحله چهارم عملیات اراده پیروزی در بیابان استان الانبار واقع در غرب عراق در تاریخ ۲۴ اوت گذشته آغاز شد و هدف از آن بازرسی و پاکسازی کامل بیابان و مناطق مشخصی در استان الانبار از وجود گروهک‌های باقی مانده داعش بود.

رونمایی از موشک جدید حزب‌الله لبنان در توییتر

کاربران در توییتر عکسی را از یک موشک متعلق به حزب الله لبنان منتشر کردند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، صفحه "ثائر الجنوب" در توییتر عکسی را از یک موشک بزرگ منتشر کرد که نشان حزب‌الله روی آن درج شده بود.این صفحه در توییتر نوشت که موشک مذکور مختص نابودی تمامی ناوها و کشتی‌های نظامی است.

کد خبر 389685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.