لیست غیرمجازها در بوفه مدارس/درمان ناباروری زنان با مغز استخوان

صادرات تجهیزات پزشکی به ۵۵ کشور در شرایط تحریم، اقلام مجاز و غیرمجاز در بوفه مدارس، وقوع سالانه ۱۳۸ میلیون مرگ به دلیل قصور پزشکی، احتمال درمان ناباروری زنان با مغز استخوان و هفت دلیل برای افزودن تخم مرغ به صبحانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، قصور پزشکی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد سالانه بیش از ۱۳۸ میلیون نفر در جهان به دلیل اشتباهات پزشکان آسیب می بینند.

قصور و اشتباه پزشکی شامل اشتباه در تشخیص، اشتباه در تجویز دارو و درمان و مصرف نادرست داروها هستند و این سه فاکتور از دلایل اصلی آسیب دیدن بیماران محسوب می شوند.

به گفته این سازمان، این اشتباهات به این دلیل روی می‌دهد که سیستم‌های خدمات و درمان به خوبی برای برخورد با این خطاها و درس گرفتن از آنها طرح ریزی نشده‌اند.

آمار و ارقام ارائه شده توسط این سازمان تنها مربوط به کشورهای کم درآمد و فقیر است (که ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند) از این رو به نظر می‌رسد عدد واقعی در این زمینه به مراتب بزرگ‌تر است چرا که حتی در کشورهای پیشرفته هم، یک بیمار از هر ۱۰ بیمار قربانی اشتباهات پزشکی می شود.

از جمله نمونه‌های خطای پزشکی می‌توان به استفاده از داروها به شیوه‌ای نادرست، اشتباه در انتقال خون و اشعه‌های X، و در موارد فاجعه بارتر، قطع اشتباه یک عضو بدن یا جراحی اشتباه یک طرف مغز به جای طرف دیگر اشاره کرد.

مطابق اعلام این سازمان، تنها اشتباهات مرتبط با تجویز نادرست دارو هزینه‌ای حدود ۴۲ میلیارد دلار به سیستم خدمات و درمان جهان تحمیل می‌کند.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی از امسال روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) را "روز جهانی ایمنی بیمار" نامیده است و برای سال اول، برخی از بناها و تاسیسات پزشکی در سراسر جهان با رنگ نارنجی نورانی می‌شوند.

اهرام ثلاثه مصر، برج کوالالامپور، و مرکز همایش اوخنیو اسپخو اکوادور از جمله مکان های هستند که با رنگ نارنجی روشن خواهند شد.

اقلام مجاز و غیرمجاز در بوفه مدارس

مدیر برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به بیان ویژگی‌های پایگاه تغذیه استاندارد در مدارس، ‌ درباره اقلام مجاز و غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس و سرانجام برنامه توزیع شیر در مدارس در سال تحصیل جاری، اظهار کرد: از هر مکانی در مدارس که از نظر همکاران بهداشت محیط و کار دارای فضای مناسبی برای فروش و تهیه اقلام خوراکی برای دانش‌آموزان باشد و اقدام به فروش اغذیه سالم کند، با عنوان پایگاه تغذیه سالم یاد می‌شود. در گذشته ما این مکان را با نام بوفه مدارس می‌شناختیم، اما امروزه این نام بهتر می‌تواند اهمیت این محل را بیان کند. در مجموع در ۱۰۹ هزار و ۵۷۶ مدرسه کشور، ۴۹هزار پایگاه تغذیه سالم وجود دارد.

مریم زارعی با تاکید به شش گروه تغذیه سالم در هرم غذایی، افزود: یک تغذیه سالم شامل هرم غذایی کامل از نان و غلات، ‌ سبزیجات، ‌ میوه‌ها، ‌ شیر و لبنیات، ‌ حبوبات و مغزها، ‌ گوشت و تخم‌مرغ و گروه اقلام متفرقه شامل روغن‌ها، ‌ قندها  است. بر همین اساس مواد غذایی به دو گروه مواد غذایی سالم و غیرسالم تقسیم بندی می‌شوند. طبق اعلام وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش نیز مدارس باید از ارائه مواد غذایی غیرسالم در پایگاه‌های تغذیه خود جلوگیری کنند؛ البته متاسفانه همچنان نیز شاهد عدم توجه به این توصیه و دستورالعمل از سوی برخی مدارس هستیم.

مجازها و غیرمجازها در بوفه مدارس

مدیر برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در مورد برشماری گروه غذایی ناسالم، اضافه کرد: فروش غلات حجیم شده شامل پفک، ‌ چیپس، ‌ ذرت بو داده شده و همچنین نوشابه، ‌ ماءالشعیر، ‌ سوسیس و کالباس، ‌ همبرگر، سالاد الویه، ‌ انواع اشترودل، پنیر، ‌ لواشک، ‌ بستنی یخی در مدارس منع شده است. البته در عین حال، ‌ پایگاه تغذیه سالم در مدارس می‌تواند به فروش خشکبار، ‌ مغزها، شیرهای ساده، ‌ دوغ بدون گاز، آب میوه غیر صنعتی، ‌ بیسکوییت و کیک بدون کرم و غنی شده با ریزمغزی‌ها، لقمه سالم شامل گردو، ‌ گوجه، ‌ خیار اقدام کنند.

وی با تاکید به بازنگری هر ساله دستورالعمل خوراکی‌های سالم و غیرسالم که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این دستورالعمل با همکاری همکاران‌مان در مرکز بهداشت محیط و کار، کارشناس سازمان دانش‌آموزی، کارشناس دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش و رئیس سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت با هدف تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان هرساله تدوین و ابلاغ می‌شود.

توصیه برای تغذیه مدارس مناطق محروم و عشایری

زارعی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای تغذیه مدارس در مناطق محروم نیز گفت: از آنجایی که ممکن است امکانات دایر کردن یک پایگاه تغذیه سالم به طور کامل در مناطق محروم و عشایری وجود نداشته باشد، توصیه ما این است که اقدام به فروش اقلامی کنند که تاریخ انقضاء محصولات‌شان چک شده و نیاز به نگهداری در یخچال را ندارند.

توزیع شیر در مدارس مناطق محروم به شرط تامین اعتبار

وی درباره سرانجام برنامه شیر مدرسه و توزیع شیر میان مدارس در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: طبق تصمیم گیری‌های صورت گرفته و از آنجایی که بودجه تامین شیر در تمام نقاط کشور وجود ندارد، ‌ مقرر شد تا توزیع شیر تنها در مدارس مناطق محروم و کمتر برخوردار را شاهد باشیم؛ ‌ البته اینکه این امر اجرایی می‌شود یا نه به این موضوع وابسته است که نهادهای ذی‌ربط نسبت به تامین اعتبار این اقدام دست به کار شوند. به همین دلیل همچنان نیز نمی‌توان اعلام کرد که این تصمیم تا چه میزان قطعی خواهد بود.

مدیر برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: بهترین تغذیه برای دانش‌آموزان تغذیه‌ای است که تمام اقلام هرم غذایی را در خود جای دهد و صبحانه اصلی‌ترین وعده برای دانش‌آموزان است و نباید از صرف آن غافل شوند. در طول روز نیز مصرف میوه، ‌ شیر، میان‌وعده را برای تامین انرژی توصیه می‌کنیم.

احتمال درمان ناباروری زنان با مغز استخوان

محققان دریافتند مغز استخوان زنان می تواند توانایی یک زن را برای شروع و حفظ بارداری تعیین نماید.

نتایج مطالعات محققان دانشگاه یل آمریکا نشان داد زمانیکه تخمک بارور می شود، سلول های بنیادی مغز استخوان را ترک کرده و از طریق جریان خون به رحم می روند تا به تغییر پوشش درونی رحم برای لانه گزینی کمک کنند. اگر در طول این تغییرشکل ضروری، پوشش درونی رحم ناموفق باشد، جنین در رحم کاشت نمی شود و بدن به بارداری پایان می دهد.

محققان در دو موش آزمایشگاهی دارای نقص ژنتیکی که می توانست موجب ایجاد آندومتر ناقص و معیوب شود، مشاهده کردند پیوند مغز استخوان سالم از یک دهنده سالم می تواند موجب بهبود باروری شود.

«رشف تال»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «درحال حاضر ما درصدد آزمایش این پیوند در انسان ها هستیم تا دریابیم که ایا سلول های بنیادی بدست آمده از مغز استخوان می تواند موجب بهبود روند باروری شود.»

صادرات تجهیزات پزشکی به ۵۵ کشور در شرایط تحریم

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات سازمان پزشکی غذا و دارو گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق شدیم به ۵۵ کشور صادرات داشته باشیم به طوری که ۳۶۳ محصول به کشورهای مختلف صادر شده‌ است.

سید حسین صفوی درخصوص وضعیت صادرات تجهیزات پزشکی در کشور اظهار کرد: در حوزه صادرات چندین سال است که شرکت‌های تولیدکننده با هدف تولید محصولات با کیفیت برای صادرات در حال فعالیت هستند.  

وی افزود: خوشبختانه ۳۰ شرکت تولیدکننده ما توانسته‌اند گواهی‌های تایید کیفیت بین‌المللی مانند SE را دریافت کنند و موفق شدند کالاهای خود را به برخی کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی صادر کنند.  

صفوی تصریح کرد: لازم به ذکر است در شرایط تحریم صادرات کار آسانی نیست و این شرکت‌ها در این شرایط سخت که انعقاد قرارداد و انتقال پول با مشکل مواجه است گواهی‌های بین‌المللی را دریافت کرده‌اند.  

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازان غذا و دارو ادامه داد: ما در راستای تشویق شرکت‌های تولید کننده به آنها اعلام کرده‌ایم که اگر شرکتی بتواند تاییدیه CE را دریافت کند ظرف مدت سه روز تاییدیه‌های داخلی به این شرکت اعطا خواهد شد.  

وی درباره دستاوردهای سفر وزیر بهداشت اندونزی به کشور اظهار کرد: در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی به کشور اندونزی جلساتی برگزار شد همچنین برخی از شرکت‌های تولیدکننده ما در حال حاضر دستگاه‌های الکتروکاردیوگرافی و مانیتورهای قلبی را به اندونزی صادر می‌کنند.  

صفوی با تاکید به وضعیت صادرات پزشکی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری موفق شدیم به ۵۵ کشور صادرات داشته باشیم که ۳۶۳ محصول به کشورهای مختلف صادر شده‌ است؛ همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ ما به ۴۵ کشور صادرات انجام داده‌ایم و ۲۶۱ محصول صادراتی را به این کشورها ارسال کرده‌ایم.  

هفت دلیل برای افزودن تخم مرغ به صبحانه

یک تخم مرغ حاوی یک میکروگرم ویتامین D است که چیزی حدود پنج درصد از نیاز روزانه بیشتر افراد به این ماده مغذی را تامین می کند.

تخم مرغ یک ماده غذایی بحث برانگیز است و طی دهه ها پاسخ های مختلفی به این پرسش که آیا باید آن را مصرف کرد یا خیر ارائه شده است. تخم مرغ حاوی کلسترول غذایی و چربی است، اما به نظر می رسد استفاده از این ماده غذایی، به ویژه در وعده غذایی صبحانه، می تواند فواید جالب توجه ای را ارائه کند.

 یک تخم مرغ اندازه متوسط دارای ۶۰ کالری، ۶ گرم پروتئین، ۴ گرم چربی کل، و ۱۶۵ میلی گرم کلسترول است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را نیز ارائه می کند.

به طور کلی، مصرف متعادل تخم مرغ توسط فردی سالم می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته شود. در واقع، مصرف یک تخم مرغ در روز خطر بیماری قلبی را افزایش نمی دهد.

زمانی که قصد دارید تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، باید وضعیت سلامت و عادات غذا خوردن خود توجه داشته باشید. اگر با سطوح بالای کلسترول خون، دیابت یا بیماری قلبی مواجه هستید، بهتر است مصرف تخم مرغ کامل (شامل زرده و سفیده) را به دو وعده یا کمتر در هفته محدود کنید.

افزون بر این، اگر غذاهایی مانند املت و نیمرو را به صبحانه خود اضافه می کنید، بهتر است مصرف مواد غذایی دیگر حاوی چربی های اشباع را محدود کنید. از این رو، تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه را با غذاهایی مانند سوسیس یا نان سفید ترکیب نکنید.

برخی از فواید مصرف تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه:

دریافت ویتامین D بیشتر

یک تخم مرغ حاوی یک میکروگرم ویتامین D است که چیزی حدود پنج درصد از نیاز روزانه بیشتر افراد به این ماده مغذی را تامین می کند.

ویتامین D که به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، یک هورمون استروئیدی است که پوست می تواند آن را در مواجهه با نور خورشید تولید کند و البته می توانید این ماده مغذی را از رژیم غذایی خود نیز دریافت کنید. ویتامین D به روده در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند و برای سلامت استخوان ها، عملکرد سیستم ایمنی، پیامرسانی بین سلولی و بسیاری موارد دیگر ضروری است.

ویتامین D از اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان برخوردار است و سطوح کم آن با بیماری های مزمن مختلف از جمله سرطان، دیابت، پوکی استخوان، بیماری قلبی و مرگ مرتبط است.

به رغم اهمیت ویتامین D، افراد بسیاری به میزان کافی این ماده مغذی را دریافت نمی کنند. مصرف تخم مرغ می تواند در تامین نیاز روزانه انسان به این ویتامین نقش داشته باشد.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

تخم مرغ منبعی خوب برای آنتی اکسیدان های لوتئین و زیزانتین است. آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب سلولی کمک می کنند و به عنوان بخشی کلیدی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شوند. به طور خاص، لوتئین و زیزانتین در شبکیه چشم جمع می شوند و به تقویت سلامت این بخش از بدن کمک می کنند.

افزون بر این، دریافت این مواد مغذی به میزان کافی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، دو نمونه شایع از بیماری های چشم که می توانند به نابینایی منجر شوند، را کاهش دهد. بنابر تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۱۷ در نشریه Nutrients منتشر شد، آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت در برابر نور آبی ساطع شده از آفتاب، یا نمایشگر دستگاه هایی مانند رایانه و تلویزیون نیز کمک کند.

دریافت اسیدهای چرب امگا-۳

شاید تخم مرغ هایی را در فروشگاه ها دیده باشید که برچسب مرغ های تغذیه شده با بذر کتان یا جلبک روی بسته بندی آنها چسبیده است. رژیم غذایی مرغ ها می تواند بر محتوای اسید چرب چندغیراشباع امگا-۳ تاثیرگذار باشد و آن را افزایش دهد. اسیدهای چرب امگا-۳ که معمولا ماهی های چرب به عنوان منبعی خوب برای آنها شناخته می شوند، در تخم مرغ ها نیز وجود داشته و فواید سلامت مختلف از جمله کاهش خطر مشکلات قلبی و نشانگرهای التهابی را ارائه می کنند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ شرایط ۱۶۱ فرد بزرگسال که حداقل سه وعده تخم مرغ غنی شده در هفته مصرف می کردند را طی یک بازه زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار داد و مشخص شد سطوح اسیدهای چرب امگا-۳ در این افراد افزایش داشته است.

سرشار از پروتئین

تخم مرغ کامل منبعی عالی برای دریافت پروتئین است. در شرایطی که سفیده تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین اصلی تخم مرغ شناخته می شود، اما زرده نیز حاوی این ماده مغذی است.

بدن از پروتئین غذایی برای ساخت و ترمیم بافت ها و همچنین تولید هورمون ها و آنزیم ها استفاده می کند. یک فرد عادی به ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارد تا عملکردهای اساسی حیات به درستی دنبال شوند. پس فردی با وزن ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) تقریبا به ۵۵ گرم پروتئین در روز نیاز دارد. تخم مرغ ها منبعی ارزان برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا هستند که تمام نه اسید آمینه اضروری را در اختیار بدن قرار می دهد.

سرشار از کولین

کولین یک ماده مغذی ضروری برای حافظه و عملکرد شناختی است و بر همین اساس دریافت آن به میزان کافی از رژیم غذایی اهمیت ویژه ای دارد. در شرایطی که کبد مقدار کمی کولین تولید می کند، این میزان برای تامین نیازهای روزانه انسان کافی نیست.

تخم مرغ یکی از معدود مواد غذایی سرشار از کولین است و یک تخم مرغ بزرگ می تواند ۲۷ درصد از مقدار توصیه شده برای این ماده مغذی را تامین کند. کولین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری نیز است و در رشد اولیه مغز نقش دارد.

افزایش سطوح کلسترول خوب

مصرف تخم مرغ می تواند سطوح کلسترول خوب (HDL) را نیز افزایش دهد. کلسترول خوب بر خلاف کلسترول بد (LDL) که می تواند در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و موجب گرفتگی آنها شود، چربی اضافه را به کبد منتقل می کند تا پردازش های لازم در آنجا انجام شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ که در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد که مصرف تخم مرغ به کلسترول خوب در انجام بهتر وظیفه خود کمک می کند.

افزون بر این، افزایش سطوح کلسترول خوب با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

مفید برای سلامت مغز

تخم مرغ حاوی برخی مواد مغذی است که ذهن را تیز و قوی حفظ کرده که از مهم‌ترین آنها می توان به ویتامین های B و کولین اشاره کرد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ که در نشریه Nutrients منتشر شد، نقش ویتامین های B۱۲، B۶ و فولات را در زمینه سلامت مغز مورد بررسی قرار داد و این گونه نتیجه گیری کرد که آنها برای عملکرد سالم مغز ضروری هستند.

کد خبر 389683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.