۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
آشنایی با غذاهای چربی‌سوز

از دست‌دادن چربی تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن کالری بیشتری بسوزاند و ذخایر لیپیدی را برای ایجاد انرژی تجزیه کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها لاغری، دغدغه بسیاری از افراد است، به گونه‌ای که برای لاغر شدن تقریبا هر روشی را امتحان می‌کنند. مصرف غذاهای چربی‌سوز در کنار رژیم تناسب اندام، یکی از راهکارهایی است که به سوزاندن ذخایر چربی بدن کمک می‌کند. از آنجا که بیشتر مکمل‌های "چربی سوز" موجود در بازار خطرساز و ناکارآمد است، در ادامه به معرفی بعضی غذاها می‌پردازیم که نقش موثری در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش چربی‌ها دارد:

ماست یونانی

ماست یونانی تقریباً دو برابر سایر ماست‌های معمولی پروتئین دارد. این ماست مدت بیشتری در معده می‌ماند و باعث احساس سیری طولانی‌تری در افراد می‌شود. از آنجا که در تهیه این ماست، باکتری‌ها قند موجود در شیر را می‌شکنند، برای افرادی که قدرت تحمل لاکتوز را ندارند، هضم راحت‌تری ایجاد می‌کند. ماست یونانی به دلیل اینکه منبع غنی از پروتئین محسوب می‌شود؛ برای افرادی که نباید از گوشت استفاده کنند، انتخاب خوبی است.

دارچین

بعضی از مطالعات حاکی از آن است که دارچین تأثیر پایداری بر سطح قند خون دارد؛ این موضوع می‌تواند اشتها را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم کاهش دهد. تقریباً همه افراد می‌توانند از دارچین به شکل سنتی خود بهره‌مند شوند. ریختن مقداری از این ادویه داخل قهوه، چای یا ماست باعث ایجاد طعم شیرین بدون افزودن کالری در آن‌ها می‌شود.

 فلفل تند

فلفل تند دارای یک ماده شیمیایی بدون بو به نام "کپسایسین" است. به نظر می‌رسد کپسایسین باعث کاهش اشتها شده و سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. همچنین این ماده شیمیاییتوانایی زیادی در بالا بردن سوخت و ساز بدن داشته و میزان چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد. کپسایسین موجود در فلفل قرمز بر هر دو نوع چربی‌های سفید و قهوه‌ای بدن تاثیرگذار است.

 چای سبز

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد چای سبز با تحریک بدن به سوزاندن چربی، می‌تواند باعث کاهش وزن شود. این نوع چای حاوی "کاتچین" (Catechin) است، نوعی ماده فیتوشیمیایی که به طور موقت بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد. برگ‌های چای سبز دارای ترکیبات ضد التهابی و سم زدایی است که به محافظت از بدن در برابر تهدید رادیکال های آزاد کمک می‌کند. برای به دست‌آوردن فواید بیشتر، شاید لازم باشد چندین بار در روز چای سبز نوشیده شود.

 گریپ‌فروت

این میوه جادویی با ایجاد کالری کمتر در بدن، باعث احساس سیری می‌شود. دلیل این امر آن است که هضم فیبر محلول موجود در آن به زمان بیشتری نیاز دارد. مصرف نیمی از گریپ فروت یا یک لیوان آب گریپ‌فروت قبل از غذا، به پر شدن معده کمک می‌کند؛ بنابراین افراد در طول وعده غذایی خود کالری کمتری مصرف می‌کنند.

 هندوانه

غذاهای سرشار از آب، فضای بیشتری از روده را اشغال می‌کند. این امر به بدن سیگنالی ارسال می‌کند که فرد به اندازه کافی غذا خورده و فضای کمتری برای سایر غذاها باقی مانده است. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از آب و مواد مغذی بوده و کالری اندکی دارد؛ در این میان هندوانه نمونه‌ای عالی محسوب می‌شود. این میوه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و از ویتامین‌های A و C بهره می‌برد.

 سیب و گلابی

میزان آب موجود در گلابی و سیب زیاد است؛ مصرف این میوه‌ها همراه با پوست، باعث جذب فیبر بیشتر می‌شود که این امر احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کند. با خوردن میوه‌های کامل به جای آب میوه، فیبر بیشتری وارد بدن می‌شود. همچنین جویدن میوه‌ها به جای نوشیدن اسموتی، باعث طولانی‌تر شدن زمان مصرف میوه شده و سوختن مقدار کمی کالری، هنگام جویدن آن‌ها می‌شود.

کد خبر 389679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.