چگونه می‌توان یک تغذیه سالم داشت؟

یکی از راهکارهای موثر برای داشتن تغذیه سالم، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، کلوچه و غذاهای آماده و جایگزین کردن آن‌ها با مواد غذایی تازه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اصول تغذیه سالم شامل انتخاب غذاهایی است که تا حد ممکن به طبیعت خود نزدیک باشد. این رژیم غذایی نه‌تنها بر رشد جسمی و ظاهر افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه خلق‌ و خو و رفتار  آن‌ها را تغییر می‌دهد. ناتوانی و بیماری را کاهش داده و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند. در این نوع رژیم غذایی باید غذاهای تازه و کامل را جایگزین غذاهای کنسروی بسته بندی شده کرد. در ادامه با بعضی از راهکارهای داشتن یک تغذیه سالم آشنا می‌شویم:

مصرف بیشتر غلات کامل

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی و برنج، مواد مغذی خود را طی مراحل تولید از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است نان و ماکارونی سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای را جایگزین آن‌ها کرده و یا سایر غلات سبوس‌دار مانند جو دوسر، پاپ‌کورن، جو یا بلغور را به جای آن‌ها انتخاب کنید. این تغییر می‌تواند تأثیر بزرگی به همراه داشته باشد؛ نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهند یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان روده را کاهش دهد.

 مصرف میوه‌ها و سبزیجات زیاد

این غذاهای طبیعی دو جزء اصلی تغذیه سالم است؛ برخی از مصرف‌کنندگان غذاهای سالم معتقد هستند که تمام محصولات باید تازه باشد، اما برخی دیگر اعتقاد دارند که گزینه‌های یخ‌زده و کنسروشده در درجه بعدی سلامت قرار دارند، زیرا آنها تقریباً به همان اندازه محصولات تازه، مواد مغذی دارند. برای پرهیز از مصرف شکر اضافی می‌توان میوه‌های کامل را به جای آب‌میوه‌ها که فیبر کمتر و قند بیشتری دارند، انتخاب کرد. بسته به کالری مورد نیاز و میزان فعالیت بدنی خود، مصرف روزانه حداقل پنج تا ۹ وعده میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

کنترل مصرف نمک و شکر

میزان مصرف نمک و شکر در غذاهای سالم به طور طبیعی پایین است؛ از آنجا که غذاهای فرآوری شده، منبع اصلی این دو ماده است، باید خوردن این غذاها را کاهش داد. درغیر این‌صورت، می‌توان برچسب‌های مواد غذایی حتی مواد غذایی نظیر ماست یا سس گوجه فرنگی را که به نظر سالم می‌رسند، از لحاظ شیرین‌کننده‌های مصنوعی و نمک بررسی کرد. همچنین باید در مورد اضافه کردن این دو ماده به غذاها و نوشیدنی‌های خود دقت کرد و به جای آن‌ها، غذاها را با ادویه‌جات و گیاهان، طعم‌دار کرد.

 پرهیز از مصرف مواد مصنوعی

رنگ‌های مصنوعی، شیرین‌کننده‌ها، مواد نگهدارنده و سایر مواد مصنوعی در رژیم غذایی سالم ارزشی ندارد. در فروشگاه مواد غذایی، با بررسی برچسب‌های مواد غذایی می‌توان از مصرف مواد مصنوعی خودداری کرد.

نوشیدن آب فراوان

به جای نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی سرشار از قند، آشامیدنی‌های کم‌کالری مانند آب و چای گیاهی جایگزین‌های مناسب‌تری است. همچنین آب می‌تواند گرسنگی را مهار و به ایجاد احساس سیری کمک کند، خستگی را از بین ببرد و سطح انرژی بدن را ارتقاء دهد. برای طعم‌دار کردن آب می‌توان آن را با مرکبات یا برگ نعناع مصرف کرد.

کد خبر 389678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.