مفیدبودن طلای خوراکی سندیت علمی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هیچ‌گونه تحقیق، منبع و یا سند علمی، مبنی بر مفیدبودن روکش طلای خوراکی وجود ندارد.

مسعود سامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با روکش طلا در خوراکی‌ها، اظهار کرد: استفاده از روکش طلا در غذا از زمان‌های گذشته در میان پادشاهان و ثروتمندان به صورت زینتی رواج داشته است. این موضوع به تازگی در ایران رونق یافته است و برخی رستوران‌ها و شیرینی فروش‌ها به عرضه غذا، شیرینی و شکلات لوکس با روکش طلا می‌پردازند.

وی ادامه داد: طلای خوراکی این مراکز اغلب از خارج کشور تأمین می‌شود . از این نوع طلا به شکل تزیینی و به صورت روکش در سراسر جهان استفاده می‌شود و کسانی که توان پرداخت هزینه این غذاها را داشته و مایل به استفاده از خوراکی خاصی باشند، از آن‌ها بهره می‌برند .

این کارشناس امنیت غذایی پیرامون فواید و مضرات مصرف خوراکی‌های دارای روکش طلا، تصریح کرد: من تاکنون به هیچ‌گونه تحقیق، منبع و یا سند علمی مبنی بر مفیدبودن این روکش‌ها بر نخورده‌ام .

سامی افزود: طلا یک فلز سنگین است. کشورهایی که این محصول را تولید می‌کنند، نوع خوراکی آن را با رعایت استانداردهای لازم به بازار مصرف عرضه می‌کنند. این تولیدکننده‌ها دقت دارند که فلز سنگین دیگری همراه با طلا وارد این روکش نشود. اگر این طلای خوراکی از مراکز تولیدی نامعتبر تأمین شود، ممکن است دارای مس و یا سایر فلزات سنگین بوده که می‌تواند برای بدن مضر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: البته باید این نکته را در نظر گرفت که افراد معمولاً از این خوراکی به صورت روزانه استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل میزان طلای وارد شده به بدن،‌ چندان زیاد نیست که ‌‎بتواند سمیت داشته باشد. البته مصرف‌کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که این طلای خوراکی از مراکز مورد تأیید و استاندارد تهیه شده باشد.

وی با اشاره به این که امکان مسمومیت با فلز طلا در انسان وجود دارد، ابراز داشت: این اتفاق تنها زمانی روی می‌دهد که میزان زیادی طلا وارد بدن انسان شود. برای مثال یکی از روش‌های قدیمی درمان روماتوئید، استفاده از محلول حاوی طلا است و بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، به دلیل ورود بیش از حد عنصر طلا به بدن، دچار عارضه مسمویت با این فلز می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مصرف بیش از میزان مجاز طلا، می‌تواند سبب راش‌های(حسایست‌ها) پوستی، اختلالات مغز استخوان و زخم‌شدن معده و روده شود. در واقع با مصرف غذا یا شکلات دارای روکش طلا، معمولاً مقدار چشمگیری طلا وارد بدن نمی‌شود که باعث این دست عوارض شود.

سامی در پایان خاطرنشان کرد: عمده طلایی که از طریق این روکش وارد بدن می‌شود، جذب نشده و از بدن فرد دفع می‌شود. در عمل فرد هزینه‌ای را می‌پردازد که برای بدن او اثرات مفید خاصی ندارد و تنها صرف ارضاء تمایلات شخصی و لاکچری‌گرایی او می‌شود. 

کد خبر 389642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.