آغاز اجرای "الگوی تعالی سازمانی EFQM" در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان از آغاز اجرای فرآیند الگوی تعالی سازمانی EFQM در سازمان آتش‌نشانی اصفهان خبر داد و گفت: یکی از الگوهای مشهور در راستای خودارزیابی این الگوی تعالی است.

علیرضا صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار کاربردی و مهم امروز مباحث مرتبط با مدل‌های تعالی سازمانی و EFQM است که از جایگاه بالایی برخوردار بوده و می‌تواند علاوه بر تاثیر فراوان بر رشد و تعالی سازمان، الگویی جهت ایجاد و اعطای جایزه ملی کیفیت باشد.

وی با بیان اینکه شهر و شهروند متعالی نیاز به شهرداری متعالی دارد، تصریح کرد: برای داشتن شهری پویا و سرزنده نیاز به وجود سازمان‌های متعالی به خوبی احساس می‌شود، به همین دلیل برای بهبود فرآیندها، استمرار فرآیند ارزیابی تعالی شهرداری بر اساس مدل EFQM در دستور کار قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: یکی از مقاصدی که برای سه سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شهر اصفهان در نظر گرفته شده و در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ نیز بر آن تاکید شده، تاب‌آور شدن شهر است.

وی تاکید کرد: بخش عمده تاب‌آوری شهر به احساس زندگی ایمن توسط شهروندان باز می‌گردد، از این رو یکی از وظایف مهم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان آموزش نکات ایمنی به شهروندان و افزایش سطح ایمنی شهر است.

صادقیان گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به عنوان متولی بخش عمده‌ ایمنی زندگی شهروندان، باید متعالی شود و در جایگاه واقعی خود قرار گیرد به همین دلیل با حضور در فرآیند الگوی تعالی EFQM می‌تواند به عنوان یکی از سازمان‌های آتش نشانی متعالی کلانشهرهای کشور و حتی منطقه خود را مطرح کند.

وی با بیان اینکه کارآمدی سازمان‌های عمومی ارائه دهنده خدمات مانند شهرداری‌ها، نقش مهمی در ایجاد ظرفیت‌های توسعه در هر جامعه دارد، افزود: داوری صحیح در مورد این توان زمانی میسر است که عملکرد آنها با استفاده از روش‌های دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با برشمردن مدل‌های مختلف ارزیابی تعالی در کشورهای دنیا برای ارزیابی عملکرد گفت: مدل نخست "دمینگ" است که توسط امریکایی‌ها برای بهبود تعالی سازمان در کشور ژاپن اجرا شد و آمریکایی‌ها پس از آنکه موفقیت‌های ژاپن را با اجرای این مدل ارزیابی مشاهده کردند و طرح بهتری با عنوان "بنچ مارکینگ" ارائه کردند و افرادی که در این جایزه تعالی حائز برتری می‌شدند جایزه خود را از دست رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید دریافت می‌کردند.

وی با بیان اینکه موفقیت در اجرای طرح "بنچ مارکینگ" باعث شد اروپایی‌ها طرحی را که نقص‌های دو طرح قبلی را برطرف کرده با عنوان EFQM ارائه کنند، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مدل ارزیابی تعالی سازمانی EFQM می‌تواند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد به خصوص در نظام‌های شهری و عملکرد مناطق شهرداری‌ها فراهم آورد، از این رو ایرانی‌ها ۱۴ سال پس از آن این مدل اروپایی را در ایران به اجرا درآوردند.

صادقیان خاطرنشان کرد: معیارهای مدل EFQM  شامل رهبری، ارباب رجوع، استراتژی‌ها، فرایندها و کارکنان است که در صدد هستیم امسال همچون سال گذشته در شهرداری اصفهان و سازمان‌های مربوطه شاخصه‌های این مدل را توسعه داده و به سمت بهبود و تعالی پیش رویم.

کد خبر 389621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.