مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و از طریق گفت وگو رفع شود

رئیس جمهور با بیان اینکه مسائل منطقه و از جمله سوریه و یمن باید توسط کشورهای منطقه و از طریق گفت وگو و مصالحه حل و فصل شود، گفت: آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد و بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده، در سایه برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در این منطقه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: آمریکایی ها از عربستان سعودی و امارات پشتیبانی می‌کنند، آنها اسلحه و اطلاعات را می‌دهند و بخشی از عملیات جنگی را اداره می کنند و امروز می‌بینیم هر روز عده‌ای بی‌گناه در یمن کشته می‌شوند و ناامنی‌ها در منطقه وجود دارد.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به جای اینکه خودشان را محکوم و اعتراف کنند که حضور و مداخله ها آنها در سوریه، یمن و سایر مناطق مشکل‌آفرین است، هر از گاهی کشورهای منطقه و یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود، راه آن، قطع تجاوز آمریکایی‌ها و مداخله های تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه است وگرنه شاهد تداوم این ناامنی‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، ترکیه و سوریه در آنکارا گفت: این پنجمین اجلاس سران سه کشور در رابطه با مسأله سوریه است، برای هر سه کشور، امنیت منطقه حائز اهمیت است .

روحانی با اشاره به مشکلات ۹ ساله مردم سوریه در مواجه با تروریست ها و حامیان آنان، افزود: خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر و آغاز روند آستانه که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند، روند مناسبی در سوریه آغاز شده است و امروز اکثریت قاطع سرزمینی و جمعیت سوریه تحت پرچم و حاکمیت دولت سوریه است، اما هنوز بخش‌هایی از سوریه در اشغال دیگران است و یا حضور تروریست‌ها در آن مناطق ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه ادلب تروریست‌ها هنوز حضور دارند و ادامه این جنگ با آنها در این منطقه ضروری است در منطقه شرق فرات نیز سوریه با مشکلاتی مواجه است، حضور آمریکایی‌ها، تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است و باعث شده همواره این بخش از منطقه سوریه ناآرام بماند.

رئیس جمهور گفت: مداخله ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه، حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها و حملات این رژیم به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزو نگرانی‌های منطقه و این سه کشور است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مسائل سوریه حل و فصل و بخشی از  مسائل نیز هنوز باقی مانده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسائل باقیمانده، منطقه ادلب و شرق فرات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و همچنین حضور مداخله‌جویانه آمریکا است.

روحانی گفت: در اجلاس آنکارا علاوه بر موضوع مبارزه با تروریسم و مداخله های خارجی،  مسئله آینده سوریه، بازگشت آوارگان و بازسازی و اصلاح قانون اساسی سوریه و انتخابات سال ۲۰۲۱  از جمله مسائلی هستند که مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

کد خبر 389598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.