۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کاهش زوال عقل با استفاده از سمعک!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد استفاده از سمعک می‌تواند ابتلا به زوال عقل را به تاخیر اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های پیشین محققان به رابطه بین ناشنوایی و افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل، افسردگی، اضطراب و مشکلات راه‌رفتن اشاره کرده‌ است. برخی محققان معتقد هستند انزوای اجتماعی که گاهی اوقات دلیل آن، مشکل ناشنوایی در افراد بوده، ممکن است باعث کاهش تحریک مغز و بروز زوال عقل شود. گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان در آمریکا مطالعه‌ جدیدی در این باره انجام داده و تاثیر استفاده از سمعک را بر سلامت افراد بررسی کردند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۱۱۵ هزار فرد بالای ۶۶ سال را که از سمعک استفاده می‌کردند، مورد ارزیابی قرار دادند. پژوهشگران وضعیت سلامتی افراد شرکت‌کننده را یک سال قبل از تشخیص مشکل شنوایی و سه سال بعد از آن پیگیری کردند، به طوری‌که اگر این افراد به زوال عقل، افسردگی، اضطراب یا آسیب‌های ناشی از زمین‌خوردن مبتلا می‌شدند، محققان از آن اطلاع  می‌یافتند.

همچنین پژوهشگران دانشگاه میشیگان وضعیت سلامت افرادی را که از سمعک استفاده می‌کردند با سایرین مقایسه کرده و به تفاوت‌های چشمگیری بین این دو گروه اشاره کردند. به گفته آن‌ها استفاده از سمعک، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل مانند آلزایمر، افسردگی و آسیب‌های ناشی از زمین‌خوردن را به ترتیب ۱۸ درصد، ۱۱ درصد و ۱۳ درصد کاهش داده بود.

هدف دوم این مطالعه تعیین میزان پذیرش سمعک توسط گروه‌های مختلف بود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد تنها ۱۲ درصد افرادی که مشکل شنوایی دارند، تمایل به استفاده از سمعک داشتند. همچنین حدود ۱۳.۳ درصد مردان و ۱۱.۳ درصد زنان آمریکایی از سمعک استفاده می‌کردند. این میزان در میان سفید پوستان شرکت کننده در مطالعه ۱۳.۶ درصد،  آمریکایی‌های آفریقایی تبار ۹.۸ درصد و  افراد لاتین که مشکل شنوایی داشتند، حدود ۶.۵ درصد بود.

 نتایج این مطالعه می‌تواند به پزشکان و افرادی که مشکل شنوایی دارند کمک کند تا به رابطه مستقیم بین استفاده از سمعک و بهبود وضعیت سلامت خود پی ببرند. به گفته محققان اگرچه نمی‌توان گفت استفاده از سمعک، مانع بروز مشکلاتی مانند زوال عقل، افسردگی، اضطراب و آسیب‌های ناشی از زمین خوردن می‌شود، اما قطعا می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به تاخیر بیندازد.

نتایج این مطالعه در مجله American Geriatrics Society منتشر شده است.

کد خبر 389596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.