پیشنهادحمله نظامی آمریکا به پالایشگاه‌های ایران،‌ پنبه دانه در خواب

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

سناتور آمریکایی: باید به پالایشگاه‌های ایران حمله شود

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی واکنش نشان داد.

وی در این پیام‌های توئیتری مدعی شد حمله حوثی‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است.

این سناتور تندروی آمریکایی در ادامه ادعاهای خود نوشت که ایران هیچ تمایلی به صلح نداشته و آنها به دنبال تسلیحات اتمی و سیطره منطقه‌ای هستند.

گراهام در ادامه پیام‌های توئیتری خود در پیامی گستاخانه نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.»

وی اضافه کرد: «ایران تا زمانی که پیامدها واقعی‌تر نشوند همانند حمله به پالایشگاه‌های آنها که کمر رژیم را خواهد شکست، سوء رفتارهای خود را متوقف نخواهند کرد.»

گراهام در حالی از حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران دم می‌زند که هنوز مدت زمان زیادی از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و ناتوانی واشنگتن از نشان دادن هرگونه واکنش نظامی به آن نگذشته است.

ارتش یمن صبح روز شنبه در پاسخ به ادامه تجاوزهای رژیم سعودی به یمن و محاصره این کشور با چندین پهپاد دو پالایشگاه بزرگ سعودی را هدف قرار داد.در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند. 

خبرگزاری رویترز نوشت که پالایشگاه نفتی بقیق که بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان به شمار می‌آید در پی این حمله در شعله‌های آتش می‌سوخت و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز این دو پالایشگاه هشت میلیون بشکه نفت را در روز پالایش می‌کردند.

ائتلاف سعودی بیش از چهار سال است که در تجاوزی گسترده به خاک یمن، خسارات و تلفات سنگینی به این کشور، زیرساخت‌های آن و شهروندان غیرنظامی وارد آورده است.

تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره حمله به آرامکو

جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید در صفحه توئیتر خود نوشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صحبت کرد و گفت که از عربستان برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

این سخنگو تصریح کرد: ایالات متحده حمله اخیر به یک زیرساخت حیاتی انرژی را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اقدامات خشونت‌آمیز علیه مناطق غیرنظامی و زیرساختی که برای اقتصاد جهانی ضروری است، تنها مناقشه و بی‌اعتمادی را تعمیق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در حال رصد کردن وضعیت بوده و به حصول اطمینان از این امر پایند است که بازارهای جهانی نفت باثبات باشند و تقاضایشان به خوبی تأمین شود. علاوه بر سخنگوی کاخ سفید، خبرگزاری رسمی عربستان نیز در گزارشی خبر تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره حمله به آرامکو را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، بن سلمان به ترامپ گفت که عربستان متمایل و قادر به واکنش به این حملات است.همچنین بر اساس بیانیه‌ای که سفارت ریاض در واشنگتن منتشر کرد، ترامپ به بن سلمان گفته که آمریکا آماده همکاری با سعودی‌ها به منظور تأمین امنیت عربستان است.رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی خود همچنین به ولیعهد سعودی گفته که این حملات تأثیری منفی بر اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا دارد.

دغدغه های انتخاباتی بولتون

پایگاه هیل اعلام کرد: بولتون، کمیته اقدام سیاسی و سوپر کمیته را با اهداف انتخاباتی و حمایت از کاندیداهای که دغدغه امنیت ملی دارند و کمک به جمهوری خواهان و حفظ کنترل کنگره و تضمین اینکه امنیت ملی و سیاست خارجی اولویت اول انتخاباتی باقی خواهد ماند، تاسیس کرد.  

از سال ۲۰۱۴ کمیته اقدام سیاسی بولتون ۱۵۰۴۵۰۰ دلار به ۲۱۹ کاندیدای فدرال و ایالتی پرداخت کرده و از همان زمان سوپر کمیته نیز  ۶۱۸۳۷۹۷ دلار در حمایت از امنیت ملی هزینه کرده است.

گرومبریج، بخش پردازش داده‌ها در دانشگاه کمبریج به کمیته بولتون اطلاعات لازم در باره شخصیت، گرایشات، افکار و حتی سبک زندگی رای دهندگان که درکل "سایکو گرافیک" خوانده می‌شود را ارائه می‌کند تا تبلیغاتی خاصی برای گروهی خاص در زمان انتخابات انجام شود. با این اطلاعات سوپر کمیته می‌تواند به حداکثر تاثیرگذاری در منطقه‌ای خاص برای کاندیدای مورد نظر دست پیدا کند.

بولتون در بیانیه‌ خود گفته است: این کمیته‌ها به دنبال ایجاد یک سیاست امنیت ملی مستقل، شفاف و قوی برای آمریکا هستند. تجربه‌ای که  اعضای کنگره دارند به آنها، درک و شناخت جدی از تهدیدهای پیش روی ما از تروریسم بین‌المللی و "رژیم‌های سرکش همچون کره شمالی و ایران" می‌دهد.در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به اختلافات بولتون و ترامپ که در نهایت به خروج مشاور امنیت ملی از کاخ سفید شد نشده است. ترامپ می گوید بولتون را اخراج کرده و بولتون مدعی است که استعفا کرده است

بوریس جانسون خود را به "هالک" تشبیه کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که راهی پیدا خواهد کرد تا رای اخیر پارلمان را دور بزند؛ پارلمان بریتانیا به او دستور داده تا به جای اتخاذ رویه "بدون توافق" در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که منجر به شوک اقتصادی خواهد شد، زمان این خروج به تعویق بیفتد. 

جانسون می‌گوید: "هالک هرچه خشمگین‌تر می‌شود، قوی‌تر می‌شود. هالک همیشه جان به در می‌برد؛ مهم نبود چقدر در بند باشد و همین موضوع در مورد این کشور نیز صادق است، ما در سی و یکم اکتبر خارج خواهیم شد".

توافقی که ترزا می، نخست‌وزیر سابق این کشور با اتحادیه اروپا -در تعیین رویه خروج- بدان رسیده بود، مورد مخالفت پارلمان قرار داشت. نمایندگان طی این ماه، با خروج بدون توافق نیز مخالفت کردند و این موضوع موجب خشم بسیاری از بریتانیایی‌ها شد که سه سال پیش طی یک همه پرسی رای به خروج دادند.

بوریس جانسون طبق اظهاراتش قصد دارد تا توافقی جدید ببندد که در آن، از ایجاد مرز سخت در مرز جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) و ایرلند شمالی (بخشی از بریتانیا) جلوگیری شود. ایجاد مرز سخت که خواسته‌ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، علی‌رغم میل لندن است.

نخست‌وزیر بریتانیا در آستانه ملاقات فردا (دوشنبه) خود با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، از "مصمم" بودن خود سخن به میان آورده است. او بدون ارائه جزئیات، به نشریه مذکور گفت: "درخصوص مدیریت مسئله پشتوانه مرزی در ایرلند شمالی، گفت‌وگوی بسیاری مثبتی در جریان است و پیشرفت بزرگی حاصل شده است".

او وضعیت کنونی بریتانیا در مذاکرات بریگزیت را مشابه سرخوردگی‌های بروس بنر، یک شخصیت در دنیای سینمایی عنوان کرده است؛ این شخصیت هنگام بروز خشم به "هالک" مبدل می‌شد و پشت سرش خرابی بر جای می‌گذاشت. جانسون در همین باره می‌گوید: "بنر ممکن بود در قید و بند گرفتار شود، اما وقتی برافروخته می‌شد، از میان آن‌ها بیرون می‌جهید".

کد خبر 389564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.