حداقل شدن انتظارات مردم با افزایش قیمت مسکن!

افزایش عمومی قیمت‌ها طی دو سال گذشته و همچنین ثابت ماندن یا متناسب نبودن سطح درآمدها با آن، باعث کاهش قدرت خرید و ایجاد رکود در برخی حوزه‌ها همچون مسکن شده است به‌طوری‌که عده ای به مناطق سطح پایین‌تر نقل مکان کرده و برخی دیگر حاضر شدند به اجبار در هر خانه‌ای ساکن شوند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، با اینکه مسکن یکی از نیازهای اصلی و ابتدایی زندگی است اما پس از شوک ارزی سال گذشته و جهش قیمتی کالا و خدمات، مسکن نیز از این افزایش قیمت جا نماند و حتی به گفته برخی از فعالان این بازار نزدیک به ۱۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد که البته این مقدار در شرایط مختلف، متفاوت است. با این حال این افزایش قیمت‌ها عمومی بوده و به منطقه یا محصول خاصی بستگی ندارد. خوراسگان اصفهان که منطقه‌ای با ۷۰ کیلومتر مربع وسعت، ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و نسبت به دیگر مناطق شهرداری اصفهان، جوان‌تر است نمونه‌ای بارز از این رویداد است. اگرچه قیمت مسکن در این منطقه نسبت به سایر مناطق اصفهان تقریبا پایین‌تر است (به طور میانگین حدود چهار میلیون تومان به ازای هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز) اما افزایش عمومی قیمت‌ها در کنار ثابت ماندن یا متناسب نبودن افزایش درآمدها باعث کاهش قدرت خرید عموم مردم شده و کسادی بازار مسکن را به این منطقه هم کشانده است.

یکی از مشاوران املاک منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان درباره کسادی این بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "از یک ماه گذشته تا کنون خرید و فروشی انجام نمی‌شود. اجاره واحدهای مسکونی نیز بالا بوده و مردم توان اجاره آن‌ها را ندارند. بسیاری از افراد تنها نگاهی به تابلو اجاره‌ها می اندازند و درحالی که از ناتوانی خود زجر می‌کشند این‌جا را ترک می‌کنند."

نکته دردناک‌تر در این گفتگو کاهش اجباری توقعات مردم در پی ناتوانی در تامین مسکن مورد نیازشان است. به عبارتی برخی از مردم در این آشفته بازار مسکن برای تامین سرپناهی حاضر هستند که هر خانه ای با شرایط حداقلی اجاره کنند. این نکته را می‌توان در بخش دیگری از سخنان این مرد میانسال دریافت؛ " گاهی افراد می‌گویند خانه‌ای می‌خواهیم که یک سالن، حمام و دستشویی داشته باشد، اگر اتاق خواب نیز نداشته باشد مشکلی نبوده و برای ما کافی است."

مشاور املاکی دیگر که در محدوده خیابان اباذر خوراسگان فعالیت می‌کند نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "برخی افراد حاضر هستند در خانه‌های قدیمی نیز زندگی کنند اما چنین خانه‌هایی نیز این روزها کم پیدا می‌شود. از ابتدای سال تاکنون معامله خرید و فروش خیلی کم بوده و ماه اخیر اصلا خرید و فروش نداشته ایم.

وی با بیان نرخ متوسط اجاره در این منطقه که حدود ۱۰ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره برای یک خانه تک خواب و حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک خانه دو خواب است به صحبت‌هایش پایان می‌دهد."

قیمت‌ها نامتعارف است اما مردم از معاملات ناگزیرند

به گفته برخی مشاوران املاک، مدت زمان توقف مشتریان در بنگاه‌ها کاهش پیدا کرده است؛ می‌آیند و بیشتر مراجعان خیلی زود با نگاهی گذرا و ساده به لیست ها یا سوالات کوتاه درمی‌یابند که مسکن مورد نیازشان را پیدا نمی‌کنند و می‌روند.

یکی از فعالان حوزه مسکن و ساخت و ساز در خوراسگان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: " سال گذشته ۱۰ خانه به فرد نشان می دادیم که یکی را پسند می‌کرد اما اکنون پنج خانه اینجا نداریم. برخی افراد به علت ناتوانی در تامین مسکن خود در شهرها، به روستاها مهاجرت می‌کنند. این افراد حاضرند در هر خانه‌ای سکونت کنند!"

بالاخره پس از پیگیری فراوان با یک مشتری روبه رو شدیم، این مرد جوان اظهار می‌کند: " کسی از شرایط بازار راضی نیست، قیمت‌ها نامتعارف است اما مردم مجبورند. نزدیک یک ماه است در جستجوی ملک مناسبی هستیم اما چیزی پیدا نکرده ایم."

یک مشاور املاک در محدوده خیابان سلمان با گلایه از شرایط بازار، می گوید: نسبت به سال قبل میزان اجاره‌ها ۵۰ درصد افزایش داشته است. خانه‌ای که در سال گذشته ۳۰۰ میلیون قیمت‌گذاری می‌شد اکنون بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون اعلام می شود. قدرت خرید مردم و خرید و فروش نیز کاهش پیدا کرده و عمدتا به سمت مبالغ پایین است.

فرار از پرداخت کمیسیون دفاتر مشاور املاک

این افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم حتی منجر به فرار از بنگاه‌ها در برخی از موارد شده است؛ فرار از پرداخت کمیسیون! البته این مهم را بسیاری از مشاوران املاک خاطرنشان کردند و تنها به خوراسگان نیز اختصاص ندارد.

مشاور املاک میانسالی در همین پیوند می‌گوید: "به علت افرایش قیمت‌ها توان مردم برای خرید مسکن کاهش پیدا کرده است. مستاجران خود با صاحبان املاک توافق کرده و قرارداد جدیدی میان خود منعقد می‌کنند و برای این کار حتی به بنگاه نیز مراجعه نمی‌کنند. افرادی نیز که برای معاملات خود به بنگاه مراجعه می‌کنند می‌خواهند حدود یک سوم کمیسیون مشاور را به او پرداخت کنند و مابقی را تخفیف بگیرند. این روزها مستاجری خیلی سخت است، همیشه سخت بوده اما اکنون خیلی بدتر شده است. اتباع افغانی نیز برای اجاره زیاد به اینمنطقه مراجعه می‌کنند.

این مشاور املاک که دل پری از وضعیت اقتصادی موجود دارد با بیان اینکه به حال کسی باید گریست که دخلش نوزده و خرجش بیست، به حرفاهایش پایان می‌دهد.

کد خبر 389552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.