ژنتیک معلولان در اصفهان بررسی می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: برنامه فراگیر بررسی وضعیت ژنتیک معلولان به منظور شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به صورت طرحی سه ساله تا سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

محمدسعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آغاز برنامه فراگیر بررسی وضعیت ژنتیک معلولان، اظهار کرد: این برنامه به منظور شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه به صورت سه ساله و تا سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت‌ها این طرح مربوط به مواردی است که ناشی از اختلالات ژنتیک است بدین معنی که در خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول با علت اختلالات ژنتیک هستند با مشاوره ژنتیک بتوانند از تولد فرزندان معلول جلوگیری کرد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان جامعه هدف این غربالگری را معلولان تحت پوششی بهزیستی دانست و تصریح کرد: این طرح با به کارگیری و کمک غربالگران دوره دیده غربالگری ژنتیک انجام می‌شود و به دلیل گستردگی طرح تعداد دیگری از غربالگران به کار گرفته می‌شوند که مجموعه غربالگران استفاده شده در این طرح از کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی که تشخیص معلولیت‌ها را دارند خواهند بود.

وی با بیان اینکه معلولان هدف این طرح از دو طریق شناسایی می‌شوند، اظهار کرد: دسته اول از طریق خانواده‌های دارای معلول که قبلا پرونده داشتند شناسایی می‌شوند و دسته جدید از معلولان آماده تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی هستند که از طریق کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی این افراد معرفی می‌شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه از طریق کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی تعداد معلولان جدید به خانواده بهزیستی اضافه می‌شود، افزود: این طرح به معنای این نیست که برای همه معلولان آزمایش ژنتیک انجام شود بلکه در ابتدا مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و در صورت نیاز پس از مشاوره آزمایش ژنتیک صورت می‌گیرد و همه اینها بر اساس تشخیص تیم غربالگری است.

وی در خصوص تعداد غربالگران به کار گرفته شده در این طرح گفت: جامعه هدف این طرح در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معلول خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود به ازای هر ۲۰۰ پرونده یک غربالگر داشته باشیم همچنین ۱۵ تیم کمیسیون پزشکی در این غربالگری شرکت خواهند کرد.

کد خبر 389550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.