۵ فایده مصرف ‌سرکه سیب در اول صبح/نحوه اهدای ‌سلول‌های بنیادین

چهار ماده‌ کمک کننده به بدن در مقابل استرس و اضطراب، نگرانی از افزایش دو برابری مصرف قلیان در زنان ایرانی، پنج فایده مصرف سرکه سیب هنگام صبح، نحوه اهدای سلول بنیادین و مهمترین ویژگی بیماری صرع را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت دقیق بروز بیماری صرع مشخص نیست، گفت: افراد دچار بیماری صرع با مصرف دارو می‌توانند ازدواج کرده و زندگی معمولی داشته باشند

مجتبی زارعی، درباره بیماری صرع، اظهار کرد: صرع بیماری بسیار قدیمی است و اکثر مردم از دیرباز به نوعی آن را می‌شناختند و آنچه مردم بیشتر می‌دانند این است که فرد دچار صرع، از هوش رفته و تشنج می‌کند.  

وی ادامه داد: البته نوعی صرع است که الزاما فرد از هوش نمی‌رود اما در حرکات و رفتار او به صورت موقت اختلال ایجاد می‌کند؛ از طرف دیگر هر کسی که از هوش رفت و تشنج کرد، الزاما دچار بیماری صرع نیست.  

این متخصص ‌مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری صرع کاملا تخصصی است و امکان زیادی وجود دارد که ‌در تشخیص آن دچار اشتباه شویم، گفت: ۷۰ درصد کسانی که دچار صرع هستند با یک دارو  می‌توانند کنترل شوند و این افراد نباید ناامید شوند که بیماری آنها ناعلاج بوده و زندگی آنها را برای همیشه مختل می‌کند.  

زارعی در مورد «شیوع صرع در بین افراد تصریح کرد: شیوع بیماری صرع در سنین کودکی و نوجوانی و نوع دیگر آن در دوره کهنسالی است؛ البته به دو علت کاملا متفاوت ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه در تشخیص صرع دو موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی MRI و دیگری نوار مغز است.  

وی اضافه کرد: اکثر کسانی که دچار صرع هستند MRI و نوار مغز آنها طبیعی است اما طبیعی بودن این دو آزمایش تشخیصی به این معنا نیست که فرد دچار صرع نشده است و عملا تشخیص صرع یک تشخیص کاملا بالینی است؛ یعنی بیمار به پزشک شرح حال ارائه می‌کند و پزشک براساس دانش خود تشخیص می‌دهد فرد دچار صرع شده یا نشده است.  

زارعیتاکید کرد: وقتی پزشک تشخیص بیماری صرع داد اما منفی بودن MRI و نوار مغز تشخیص آن را قطع نمی‌کند؛ در عین حال نیاز نیست تا پشت سر هم این دو آزمایش تشخیصی تکرار شود.  

این متخصص مغز و اعصاب با اشار به روش‌های درمان بیماری صرع اظهار کرد: برای درمان صرع داروهای متعددی وجود دارد که با توجه به سن و جنس بیمار نوع مصرف آن متفاوت است؛ آنچه بیش از همه در مملکت با مشکل آن روبرو هستیم این است که همکاران ما خیلی زود تشخیص صرع را می‌دهند و مصرف دارو را شروع می‌کنند؛ البته شروع مصرف دارو ساده است اما اگر بعداً تشخیص داده شود که بیماری فرد صرع نیست، قطع کردن آن کار ساده‌ای نیست.  

وی با تاکید بر اینکه تشخیص صرع باید بسیار با دقت صورت گیرد، افزود: دلیل این موضوع این است که اکثر این افراد مجبور هستند تا پایان عمر دارو مصرف کنند؛ در نتیجه نوع داروی تجویزی باید با دقت تشخیص داده شود تا کمترین اثرات نامطلوب را به همراه داشته باشد.  

زارعی در زمینه عوامل ایجاد کننده بیماری صرع خاطر نشان کرد: اکثر صرع‌ها علت مشخصی ندارد. در افرادی که در کودکی و نوجوانی دچار این بیماری می‌شوند اکثراً علت آن مشخص نیست؛ از بین  افرادی که علت آن مشخص می‌شود معمولا در لوب گیجگاهی مغز ساختمانی است که دچار آسیب می‌شود و می‌تواند منشا حملات صرعی شود.  

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: در سنین بزرگسالی ضایعات سرطانی ‌و رشد آن ‌به ‌صورت تومور در مغز و همچنین صدمات و ‌سکته‌های ‌مغزی از ‌جمله ‌علل ایجاد بیماری صرع است اما  اکثر کسانی که دچار صرع می‌شوند علت مشخصی ندارند، اما یک فعالیت الکتریکی ‌در قسمتی از مغز اتفاق می‌افتد که در کل مغز پخش می‌شود؛ در نتیجه باعث می‌شود فرد از هوش برود اما علت دقیق آن مشخص نیست.  

وی در باره ژنتیک و ارثی بودن ایجاد بیماری صرع موثر گفت: اکثر کسانی که دچار صرع هستند سابقه فامیلی ندارند اما نوعی از صرع وجود دارد که به طور ارثی اتفاق می‌افتد و سابقه فامیلی نیز در ایجاد آن مهم است.  

زارعی با بیان ‌اینکه ترس عامل ایجاد صرع نمی‌شود، افزود: برخی ژن‌ها می‌توانند باعث صرع شوند و بستگی به آن دارد که آیا آن فرد آن ژن را داشته با نداشته است و آیا این تک ژنی به آن رسیده است.  

این متخصص ‌مغز و اعصاب با بیان اینکه افراد دچار بیماری صرع با مصرف دارو می‌توانند ازدواج کرده و زندگی ‌معمولی داشته باشند، تصریح کرد: درمان قطعی ‌بیماری صرع از نظر ما این است ‌که فرد داروی خود را مصرف کند؛ البته برخی اوقات صرع همراه با بیماری دیگری است؛ مثلا کسانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال یادگیری هستند، ممکن است صرع هم داشته باشند.  

وی یادآور شد: البته اگر فردی صرع داشته باشد و آن کنترل نشود، می‌تواند در کارکرد مغز اثر گذارد و دچار مشکلات یادگیری شود. این افراد کسانی هستند که اختلال یادگیری و عقب‌ماندگی ذهنی دارند و به جز سندرم اختلال، سندرم صرع هم در آنها وجود دارد اما باید گفت صرع به تنهایی باعث ایجاد اختلال و عقب ماندگی ذهنی نمی‌شود.  

نگرانی افزایش دو برابری مصرف قلیان در زنان ایرانی

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: افزایش دو برابری گرایش زنان و دختران ایرانی که مادران آینده جامعه به شمار می روند به مصرف قلیان، بسیار نگران کننده است.

محمدرضا مسجدی اظهار کرد: متاسفانه این روزها قلیان از ابزار سرگرم کننده خانواده ها به ویژه جوانان شده و گرایش زنان نیز به این ماده دخانی بسیار افزایش یافته است که پسندیده نیست.

وی اظهار کرد: سن مصرف قلیان در کشور به حدود ۱۳ سال رسیده که در میان دختران به شدت افزایش یافته است. این مسئله، بحرانی و مهم است چراکه منجر به آسیب های بسیاری در آینده می شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: قلیان با طعم های مختلف و میوه ای که حاوی ترکیبات روان گردان است، به صورت خانوادگی مصرف می شود و به راحتی دختران در کنار پدران و همسران این ماده خطرناک و سمی را دود می کنند. در حالی که این سنت شکنی است و فرهنگ غنی ایرانی را پایمال می کند.

این فوق تخصص بیماری های ریه اظهار کرد: دود ناشی از قلیان باعث می شود که نیکوتین پلاسما، مونوکسید کربن و ضربان قلب سریعا بالا رود و آسیب جدی به سلامتی انسان وارد کند.

مسجدی ادامه داد: سرطان های ریه، دهان و مثانه از جمله بیماری های ناشی از کشیدن قلیان است و اسانس هایی که به تنباکوهای جدید می زنند، موجب حساسیت و سرفه های مزمن همراه با خلط می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ‌بسیاری از افراد می گویند دود قلیان وارد ریه های ما نمی شود بلکه آن را از دهان خود خارج می کنیم، اما نمی دانند که دود از طریق مخاط دهان و حنجره به بدن برمی گردد، اگر فویل مورد استفاده بهداشتی و با کیفیت نباشد، در اثر واکنش با زغال قلیان منجر به سرطان خواهد شد.

به گفته مسجدی، افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند. همچنین برخی میکروب‌ها که عمدتاً باکتری‌هایی هستند که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، خاطرنشان کرد: استفاده از قلیان سبب اختلال در جذب کلسیم، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی خواهد شد و در نتیجه پوکی استخوان پدید می آید.

وی با بیان اینکه قلیان بیش از ۷۲۰۰ ماده زیان بخش دارد، گفت: در حالی که در سیگار تنها چهار هزار ماده مضر شناسایی شده و باید توجه داشت که ضرر قلیان بسیار بیشتر از مصرف سیگار است.

پنج فایده مصرف سرکه سیب هنگام صبح

فواید متعدد سرکه سیب برای سلامت پوست از درمان آکنه گرفته تا از بین بردن شوره سر و درمان آفتاب سوختگی تایید شده‌ است.

همچنین افزودن یک قاشق سرکه سیب به یک سوم فنجان آب و شستشوی دهان با این ترکیب برای مدت زمان ۲۰ ثانیه به برطرف کردن بوی بد دهان کمک می‌کند.

برخی از فوائد مصرف سرکه سیب به هنگام صبح به شرح زیر است:

بهبود هضم غذا: مصرف این ترکیب اسیدی در صبح تعادل PH معده را حفظ کرده و موجب می‌شود هضم مواد غذایی بهتر انجام شود. همچنین می‌تواند نفخ معده را کاهش داده و از رفلاکس اسید معده جلوگیری کند.

کاهش سطح قند خون: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دو قاشق از این مایع ترش در کنار یک وعده تنقلات در مقایسه با مصرف تنقلات همراه با آب می‌تواند به کاهش سطح قند خون منجر شود.

تقویت سیستم ایمنی: یکی از فوائد اصلی مصرف مداوم سرکه سیب تقویت سیستم ایمنی است. سرکه سیب ترکیبی اسیدی دارد بنابراین باکتری‌ها را پیش از آنکه در بدن موجب سرماخوردگی یا سرفه شوند از بین می‌برد.

تقویت انرژی: تاثیر سرکه سیب بر میزان انرژی بدن همچون سیستم ایمنی است. این مایع خاصیت قلیایی دارد و میزان انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

سم‌زدایی از بدن: مصرف سرکه سیب هنگام صبح به پاکسازی کبد و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. با مصرف این ترکیب می‌توان بدون صرف هزینه‌های بالا مواد سمی و مضر را از بدن خارج کرد.

نحوه اهدای سلول های بنیادین

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین، اظهار کرد: بر همین اساس هفتم مهر ماه تلاش می‌کنیم که این پیام را به گوش مردم برسانیم که در دنیایی که پیوند مغز استخوان درمان بسیاری از بیماری‌هایی است که در گذشته در زمره بیماری‌های سخت و لاعلاج محسوب می‌شدند، ‌ امروز می‌تواند بیماران را درمان کند و برای برخی بیماری‌ها درمان قطعی محسوب می‌شود و می‌تواند فرد را سلامت کند.

مهدی شادنوش افزود: باید توجه کرد که در هر یک میلیون نفر جمعیت، ممکن است بتوانیم سلول‌های مطابق سلول‌های فرد گیرنده پیدا کرده و پیوند مغز استخوان را انجام دهیم. بنابراین باید یک بانک غنی از اطلاعات سلول‌های اهداکنندگان را داشته باشیم که در مواقع مورد نیاز در آن جست‌وجو کنیم تا سلولی برای اهدا پیدا کنیم.

شادنوش ادامه داد: مردم می‌توانند صرفا با دادن یک نمونه بزاق دهانی، عضو ایثارگر شبکه اهداکنندگان سلول‌های بنیادین شوند تا اگر بعدها متوجه شدیم که سلول مناسبی برای یک بیمار نیازمند پیوند مغز استخوان وجود دارد، با فرد تماس گرفته و در صورت رضایت، میزانی از سلول‌های بنیادین وی را در اختیار بیمار نیازمند قرار دهیم.و

وی با بیان اینکه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین در مجموعه وزارت بهداشت است، گفت: تاکنون ۶۳۰۰۰ نمونه در این شبکه وجود دارد و نیازمند نمونه‌های بیشتری هستیم. سالانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود که بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان تا بیماری‌های متابولیک را می‌تواند درمان کند.

شادنوش اضافه کرد: ما حدود ۱۲ بانک سلول‌های بنیادین در سراسر کشور داریم که در استان‌های مختلف قرار دارند. همچنین دفاتر سازمان انتقال خون هم این نمونه‌گیری را انجام می‌دهند. امیدواریم با شبکه‌ای که در حال طراحی آن هستیم، امکان انجام این نمونه‌گیری در بیمارستان‌های سراسر کشور هم فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری ما این است که به ۱۵۰ هزار نمونه در حوزه سلول‌های بنیادین دست یابیم. هرچه این بانک غنی‌تر شود، ‌خدمات بهتر و بیشتری را می‌توانیم ارائه کنیم.

چهار ماده‌ کمک کننده به بدن در مقابل استرس و اضطراب

موادی که می‌توانند به مقابله با استرس و اضطراب بپردازد و همچنین سلامت بدن را افزایش دهند. همه انسان‌ها در طول زندگی خود احساس غم و از دست دادن یا نبود چیزی را داشته‌اند. اما خوشبختانه برای رفع چنین مشکلی یک راه حل طبیعی و در عین حال خوشمزه وجود دارد. به همین دلیل به جای نوشیدن سومین لیوان قهوه برای افزایش انرژی یا از بین بردن استرس، میتوان از ۴ تونیک که از مواد روزمره تهیه می‌شوند برای مبارزه با خستگی، اضطراب و استرس استفاده کرد.

زنجبیل

زنجبیل خواصی به غیر از طعم دادن به غذا و یا تسکین معده درد دارد. این گیاه پرقدرت شامل آنتی اکسیدان‌ها و ۱۴ ترکیب بیواکتیو بسیار بی نظیر و خاص می‌باشد. این ترکیبات می‌توانند باعث بهبود عملکرد فعالیت‌های شناختی مغز در زنان میانسال و همچنین مقابله با آسیب‌های ناشی از استرس شوند. علاوه براین مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند بر میزان سروتونین تاثیر گذاشته و اضطراب را مانند داروهای بنزودیازپین کاهش دهد. می‌توان زنجبیل را دم و آن را به صورت سرد یا گرم نوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب بیشتر از یک سرکه معمولی است. این سرکه می‌تواند به صورت مستقیم بر میزان قند خون بگذارد و همچنین فرد در حفظ انرژی و جلوگیری از خستگی کمک بسیار کند. علاوه براین سرکه سیب حاوی مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم بوده که ارتباط مستقیمی با میزان انرژی فرد دارد.

زردچوبه

کورکومین، ترکیب بیواکتیو موجود در زردچوبه می‌تواند با اضطراب و افسردگی مبارزه کند و همینطور میزان سروتونین و دوپامین موجود در بدن را افزایش دهد. به گفته محققین زردچوبه می‌تواند مانند داروی Prozac عمل کند اما بدون عوارض جانبی.

ماچا

ماچا به دلیل دارا بودن L-Theanine و فلاونوئید، سالیان زیادی است که به عنوان یک ماده آرام بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. L-Theanine باند فرکانس موج آلفا در مغز را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد احساس آرامش بدون خواب آلودگی می‌شود. همچنین ماچا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده می‌تواند به عنوان یک تونیک بسیار قوی برای مبارزه با خستگی و افزایش انرژی عمل کند.

کد خبر 389548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.