تولید و صادرات نفت عربستان متوقف شد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

رد درخواست ملاقات آمریکایی‌ها توسط آیت‌الله سیستانی

میدل ایست نیوز اعلام کرد که آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، روحانی بلندپایه ایرانی و رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی در قم که پیش تر عضو مجلس خبرگان ایران بود، در سفری  به نجف اشرف در سال جاری، ضمن زیارت عتبات عالیات با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق، دیدار کرد. در این دیدار که به گفته این منبع در فضایی صمیمانه انجام شد، آیت الله سیستانی تأکید کرد که اختلاف بین ملت ها و مذاهب در دستور استعمار و به طور خاص کار انگلستان است و ازجمله در فضای مجازی برنامه هایی را برای تفرقه افکنی در عراق پیش می برد. به گفته این منبع، آیت الله سیستانی در این دیدار اظهارکرد از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ مقامات امریکایی از طرق مختلف درخواست ملاقات با آیت الله سیستانی را داده بودند، اما وی با این درخواست موافقت نکرد زیرا حضور امریکایی ها در عراق را نامشروع می دانست. این منبع افزوده که آیت الله مصباح نیز ضمن دعا برای سلامتی مرجع عالی شیعیان عراق ایشان را «معجزه تشیع» خواند.

توقف تولید نفت عربستان در پی حملات انصارالله یمن 

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان که به تازگی این وزارتخانه را به دست گرفته در بیانیه‌ای که به دست خبرگزاری رسمی این کشور رسیده، گفت، حملات به تاسیسات شرکت آرامکو در بقیق و خریص روند تولید نفت خام شرکت حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز یعنی معادل حدود ۵۰ درصد تولید کشور را متوقف کرد. به گفته این وزیر، این حملات همچنین موجب توقف تولید مقادیری گاز همراه در حدود (۲) میلیارد فوت مکعب در روز شد که برای تولید ۷۰۰ هزار بشکه از مایعات گاز طبیعی استفاده می‌شد و متعاقب آن تولید گاز طبیعی در حدود پنجاه درصد کاهش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد، بخشی از این کسری تولیدات این مجموعه‌های پالایشگاهی از ذخایر نفتی جبران خواهد شد.

وزیر انرژی عربستان درباره سطح تولیدات داخلی تاکید کرد، این حملات هیچ تاثیری بر تولید برق و آب از سوخت نگذاشته و بازارهای محلی سوخت همان روال قبل را دارند و این حملات همچنین منجر به زخمی شدن کارگران این مجموعه‌ها نشده و شرکت در حال ارزیابی پیامدهای این حملات است. عبدالعزیز بن سلمان همچنین تصریح کرد، شرکت در حال حاضر در حال بررسی مقادیر از دست رفته است و طی ۴۸ ساعت آینده اطلاعات جدیدی را ارائه می‌کند.

وزیر انرژی عربستان این حملات را ادامه حملات خرابکارانه اخیر در منطقه خلیج فارس خواند. وی که سعی داشت تجاوزات کشورش در یمن را لاپوشانی کند، مدعی شد، این حملات تاسیسات حیاتی عربستان را تنها هدف نمی‌گیرند بلکه تولیدات نفت جهانی را هدف می‌گیرند، تهدیدی بر امنیت آن هستند، متعاقب این امر این حملات تهدیدی بر اقتصاد جهانی برشمرده می‌شوند و هر بار اهمیت نقش جامعه جهانی در حفاظت از تولیدات انرژی در برابر هر گونه "اقدام تروریستی و خرابکارانه" را پررنگ‌تر می‌کنند.  

خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام کرد، عربستان نیمی از تولیدات نفت خود را در پی حملات انصارالله متوقف کرد. به گزارش بلومبرگ، شرکت آرامکو عربستان انتظار دارد بخش اعظم تولید نفت طی چند روز آینده از سرگرفته شود. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سه منبع مطلع گزارش داد، تولید و صادرات نفت عربستان روز شنبه در پی حملات گروه انصارالله متوقف شدند.

یک منبع به این خبرگزاری گفت، این حملات بر تولید پنج میلیون بشکه نفت در روز یعنی حدود نیمی از تولیدات کنونی عربستان تاثیر گذاشته است.  رویترز به نقل از دو منبع از این سه منبع گزارش داد، گاز همراه در میدان نفتی الغوار بزرگترین میدان نفتی عربستان در پی این حملات دچار حریق شده و تاسیسات پالایش از کار افتادند. در استان بقیق در ۱۵۰ کیلومتری شرق ریاض بزرگترین پالایشگاه نفت جهان و در منطقه خریص در ۱۹۰ کیلومتری جنوب غرب از سمت ظهران دومین میدان نفتی جهان قرار دارد.

طالبان مدعی شد توان جنگ ۱۰۰ ساله با آمریکا را دارد

شیر محمد عباس استنکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان در گفت‌وگویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: روند یک ساله صلح در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و درست چند روز پیش از آنکه توافق رسمی امضا شود، متوقف شد. پیش نویس این توافق از سوی دو طرف مطرح شده بود. تصمیم آمریکا قطعی نبود و طالبان به مذاکرات همچنان پای‌بند است. وی ادامه داد: موضع ما این است که هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها بجز مذاکرات و مساله صلح وجود ندارد. امیدواریم که ترامپ درباره تصمیمش مجددا فکر کند و به آنجایی برگردد که ما بودیم. مذاکرات صلح افغانستان در پی انفجار خودرو توسط طالبان در کابل که به مرگ یک سرباز آمریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغانستانی منجر شد، متوقف شد و دونالد ترامپ ناگهان نشست‌های کمپ دیوید با طالبان را کنسل کرد. طالبان می‌گوید، بمب گذاری‌هایش واکنشی "توجیه شده" به حملات ادامه‌دار نیروهای آمریکایی و افغان است و تاکید دارد که آنها از سرزمین خود در مقابل یک اشغالگر خارجی متخاصم دفاع می‌کنند.

مذاکره کننده ارشد طالبان همچنین درباره دلیل توقف مذاکرات از سوی ترامپ ابراز تردید کرد و گفت که این تصمیم، با اظهارات مطرح شده از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تضاد است که گفته بود، آمریکا در ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ نیروی طالبان را کشته است. استنکزی همچنین گفت: اگر آنها می‌توانند یک هزار تن از ما را بکشند، چرا ما یک یا دو نفر از آنها را از پا در نیاوریم؟ این حق ماست. ما باید از خودمان و مردم دفاع کنیم. تنها پس از امضا شدن توافق رسمی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان می‌تواند اختلافاتش با گروه‌های سیاسی افغانستان از جمله دولت کابل را حل و فصل کند. من خواستار مذاکرات درون افغانستانی و آتش‌بسی جامع هستم.

"پهلو گرفتن ناو آمریکایی در بندر بیروت حامل پیام سیاسی است"

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه الیزابت ریچارد، سفیر آمریکا در بیروت با تاکید بر همکاری‌های گسترده دو کشور آمریکا و لبنان، حضور ناو آمریکایی در بندر بیروت را حامل پیامی سیاسی دانست. این مسئول آمریکایی اما درباره این پیام سیاسی و اینکه مخاطب این پیام کیست، توضیحی ارائه نکرد.

سایت شبکه ماهواره‌ای ال بی سی لبنان اعلام کرد: ناو آمریکایی در بندر بیروت پهلو گرفت، دریاسالار جیمز مالوی، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا به همراه تعداد زیادی از نمایندگان و وزرای لبنانی از جمله وزرای دفاع و کشور روی عرشه این کشتی جنگی حضور یافتند. دریا سالار مالوی در مراسم استقبال اظهار کرد: این ناو سال گذشته در رزمایش مشترک دریایی با ارتش لبنان با هدف تامین امنیت تجارت دریایی و حمایت از زیرساخت‌ها حضور داشت.

الیزابت ریچارد گفت: همکاری‌های ما با نیروهای مسلح لبنان تنها به کمک‌هایی که واشنگتن ارائه می‌دهد، محدود نیست و حضور این ناو در کنار آموزش هزاران افسر لبنانی با ارتش آمریکا میزان این روابط را بازتاب می‌دهد.

سفیر آمریکا در بیروت افزود: ما به حمایت از مردم لبنان در این دوره اقتصادی بسیار دشوار پایبند هستیم و از موسسه‌های لبنانی که از حاکمیت این کشور دفاع می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما در مورد مساله فرآورده‌های نفتی که به کشورهای متعدد منطقه مربوط می‌شود، ما امیدواریم لبنان نیز به زودی به آن ملحق شده و به این ترتیب امنیت دریایی اهمیت بیشتری پیدا کند.

الیزابت ریچارد، سفیر آمریکا در دیدار با سعد حریری

عمران خان: هیچ آدم عاقلی حرف از جنگ هسته‌ای نمی‌زند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت، عواقب شرایط در حال انفجار کشمیر ممکن است بسیار فراتر از شبه قاره هند برود. او یاد آور شد که "بعد از بحران کوبا در سال ۱۹۶۲، این اولین باری است که دو کشور مسلح به تسلیحات هسته‌ای، رو در روی یکدیگر قرا می‌گیرند. "نخست وزیر پاکستان ادامه داد: هیچ انسان عاقلی صحبت از جنگ هسته‌ای به میان نمی‌آورد. بن بست در روابط هند و پاکستان از آن موقع بدتر شد که دهلی‌نو دهه‌ها خود مختاری منطقه مورد مناقشه کشمیر را لغو کرد. عمران خان از جوامع بین‌المللی درخواست کرد که مانع از آن شوند این اختلافات منجر به "جنگ هسته‌ای با عواقب غیر قابل تصور" شود.

کد خبر 389544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.