به دنبال آسیب‌شناسی کاهش نتایج المپیاد هستیم

از اصفهان همواره با عنوان یک قطب مهم در المپیاد یاد می‌شود؛ سال‌ها دبیرستان‌های اژه‌ای و فرزانگان امین، عرصه مدال‌آوری را بر سایر مدارس کشور تنگ کرده بودند، اما طی چند سال گذشته از آن رونق همیشگی دیگر خبری نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حالا نام دانش‌آموزان اصفهانی تنها در میان پذیرفته‌شدگان مراحل ابتدایی المپیاد خودنمایی می‌کند و خبری از طلایی و نقره‌ای شدن آن‌ها نیست. ناامیدی از کسب مدال حتی مسیر دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان اصفهان را از المپیاد جدا کرده است. برای آن‌ها سرمایه‌گذاری علمی و صرف وقت در کنکور منطقی‌تر به نظر می‌رسد، چون برخلاف سابق، امیدی به مدال‌آوری در المپیاد و استفاده از مزایای آن ندارند. برای بررسی بیشتر روند کاهشی مدال‌آوری المپیاد استان اصفهان با کلیم الله بابایی، رئیس اداره استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان استان اصفهان، مصاحبه‌ داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

روند المپیادها در چند سال اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟

اگرچه روند المپیاد در سال‌های گذشته نسبتا خوب بوده، اما به طور کامل رضایتبخش نبوده است. در همین راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های خاص بشود و از تمام ظرفیت‌های موجود در سطح استان اصفهان و سطح کشور بهره گرفته شود؛ این ظرفیت‌ها را دانش آموزانی تشکیل می‌دهند که در مدارس استعداد درخشان درس می خوانند.

امسال اصفهان نتایج نسبتا خوبی در المپیاد کسب کرده است. دلیل این موضوع چیست؟

ما در سال‌های گذشته معمولا حدود ۲۰ نفر پذیرفته شده را در مرحله دوم المپیاد، در سطح استان داشتیم. امسال قریب به سه هزار و ۶۰۰ نفر در مرحله اول المپیاد ثبت نام کردند که آمار نسبتا خوبی بود. از میان این دانش آموزان، حدود ۵۰۰ نفر در این مرحله قبول شدند. متاسفانه سال گذشته نتوانستیم برنامه آموزشی جهت آمادگی برای حضور در مرحله دوم برگزار کنیم. امسال کلاس های آمادگی برای مرحله دوم المپیاد را آغاز کردیم و با به کارگیری اساتید با حداقل دستمزد، موفق شدیم کاری کنیم تا دانش آموزان هزینه‌های سنگینی را متحمل نشوند.

برای گسترش نتیجه‌گیری در المپیادها توسط دانش آموزان مدارس غیر سمپاد استان چه برنامه‌ای دارید؟

فراخوان برنامه‌های خانه‌های المپیاد برای تمامی مدارس استان ارسال شد. همچنین تصمیم گرفتیم از دانش آموزانی که از شهرستان های اطراف برای این دوره‌ها به اصفهان مراجعه می‌کردند، مبلغی بابت کلاس ها دریافت نکنیم تا کمکی برای آن‌ها باشد.

اگر امسال را درنظر نگیریم، چند سال اخیر مدال های المپیاد اصفهان کاهش یافته است تا جایی که حتی شاهد بودیم مشهد هم از اصفهان در بعضی دوره‌ها پیشی گرفت. دلیل این موضوع را در چه می بینید؟

درواقع روش‌های ما برگرفته از گذشته بود و امکان دارد سایر استان‌ها بیشتر تلاش کرده و روش‌های جدیدی را در نظر گرفته باشند. ما به دنبال آسیب شناسی کاهش نتایج هستیم. مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز اعتقاد دارد که در نتایج المپیاد پسرفت داشته‌ایم. امید داریم با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته بتوانیم جایگاه قبلی استان را بازگردانیم.

 آیا برای قبولی در المپیاد باید توان تقبل هزینه‌های گزاف توسط شخص وجود داشته باشد؟

زمانی که با اساتید المپیاد که همان مدال‌آوران سال‌های گذشته هستند، صحبت کردم، اذعان داشتند افرادی که قدم در راه المپیاد می گذارند، بیشتر از آن که نیاز به هزینه‌کردهای گزاف داشته باشند نیاز به شناخت در بحث المپیاد دارند. در طرح سال گذشته از افرادی برای تدریس استفاده کردیم که در سال قبل موفق به کسب مدال شده بودند؛ به این شکل توانستیم هزینه ها را تاحد زیادی کاهش دهیم. اما ظرفیت‌های خوبی در شهر اصفهان داریم که نتوانسته‌ایم از آنها بهره ببریم. چنانچه این ظرفیت‌ها را به کار بگیریم، دیگر نیاز به صرف هزینه‌های سنگین توسط خانواده‌ها برای موفقیت فرزندان آن‌ها در المپیاد نیست.

 ایده تشکیل خانه المپیاد چگونه شکل گرفت؟

اواسط سال جاری بود که ایده ساخت مرکزی برای خانه المپیاد به ذهنمان رسید. بنابراین با رییس اداره متوسطه نظری در خصوص این موضوع که ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد و باید حداکثر استفاده از آن‌ها را ببریم، رایزنی کردیم. همچنین با مدال آوران گذشته و اساتید المپیاد نیز مشورت کردیم که تمام این اقدامات منجر به شکل‌گیری ایده "خانه المپیاد" شد. سپس در مورد این موضوع تصمیم گرفته شد تا دو خانه المپیاد یکی پسرانه و دیگری دخترانه در شهر اصفهان و خانه المپیاد دیگری نیز در کاشان تاسیس شود.

این مصاحبه ادامه دارد ...

کد خبر 389520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.