روایت نقش برجسته‌ای که وزیر میراث فرهنگی را به مجلس کشاند

هفته پیش خبر تخریب نقش برجسته چهار هزار ساله تازه یافته شده در ثلاث باباجانی تعجب دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت، این ماجرا حالا باعث شده تا وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پاسخ به نماینده اورامانات به مجلس برود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته پیش و در میان ایام عزاداری محرم خبر یافته شدن نقش برجسته‌ای چهار هزار ساله در ثلاث باباجانی استان کرمانشاه اعلام شد؛ اما درحالی که هنوز یک هفته از این ماجرا نگذشته بود خبر تخریب و سرقت این نقش برجسته بر روی سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرماشاه قرار گرفت.

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در زمان کشف این نقش برجسته گفته بود "به تازگی دو نقش برجسته در منطقه ازگله کشف شده که یکی از آنها احتمالا صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می دهد. موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته های پیشتر شناسایی شده در استان کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی‌ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می دهند."

وی دلیل کشف تازه این میراث ارزشمند را صعب العبور بودن منطقه دانسته و اظهار کرده بود " این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه ای مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری برنامه های خاصی را مدون نماید."

کرمانشاه مهد تمدن ایران و در نزدیکی دو تمدن بزرگ و کهن یعنی ایلام و بین النهرین است. این سرزمین آثار تاریخی فراوانی از جمله نقش برجسته‌های ارزشمند از ایران باستان دارد. تخریب آثار تاریخی این منطقه درواقع ضربه به هویت ملی تمدن کهن ایران است. برخی باستان شناسان تخریب نقش برجسته ثلاث باباجانی را ناشی از پدیده وندالیسم دانسته‌اند. وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای با ارزش یا اموال عمومی است.

حال اما این شوک به میراث فرهنگی کشور باعث شده تا نائب رئیس فراکسیون گردشگری و نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با طرح سئوال، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به مجلس بکشاند تا اولین طرح سئوال از علی‌اصغر مونسان پس از تصدی بر وزارت اینگونه اتفاق افتد.

بنا بر اعلام شهاب نادری "تخریب آثاری با قدمت بیش از چهار هزار سال به معنی بی توجهی به تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران و مردم منطقه است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و وزیر وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی به زودی در فراکسیون تخصصی حاضر خواهد شد تا درباره علل این اتفاق توضیح دهد."

این در واقع اولین گام مجلس برای نظارت بر میراث فرهنگی کشور محسوب می شود.

کد خبر 389519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.