سال زراعی جاری ۲ درجه افزایش دما داشتیم

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه ماه جولای ( تیر تا مرداد) امسال گرم‌ترین زمان در تاریخ کره زمین به ثبت رسید، گفت: در سال زراعی جاری در کشور دو درجه افزایش دما داشتیم که این میزان افزایش دما بی‌سابقه است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سحر تاجبخش مسلمان، گرمایش جهانی را از مسائل بسیار مهم در سراسر دنیا خواند و اظهار کرد: اتفاق مهمی که رخ‌داده، افزایش قابل‌ملاحظه دما در دنیا است و حدود ۰.۸ میلیارد تن یخ در طول ۱۴ روز در کوه‌های آلپ آب شد و این به معنای فاجعه برای دنیا و زنگ خطری برای ما است.

وی افزود: در سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه سال ۹۷ تاکنون در کل کشور دو درجه افزایش دما داریم که اتفاقی بی‌سابقه است؛ دمای نیمه شرقی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به طور میانگین تا چهار درجه بالاتر از استاندارد بلندمدت و عددی بی‌سابقه است.

تاجبخش‌مسلمان با اشاره به اینکه بارش‌های فصل زمستان و بهار تقریبا تا شهریورماه را پوشش داد، تصریح کرد: افزایش دما موجب افزایش تبخیر و تعرق شده است که به‌خصوص برای حوزه کشاورزی خیلی بد و مضر است.

وی در پاسخ به این سوال که کشورهای دنیا چه اقدام جدیدی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انجام داده‌اند، گفت: آخرین اقدام در این خصوص به کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس(COP21) برمی‌گردد که کشورهای دنیا از جمله ایران تعهد کردند، میزان گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

امسال تابستان خیلی گرمی به‌ویژه برای تهران داشتیم

معاون وزیر راه اضافه کرد: متاسفانه این جلسات تا اندازه زیادی تحت تاثیر مواضع سیاسی است و تغییر مواضع سیاسی دولتمردان، مواضع کشورها در حوزه محیط زیست را نیز تغییر می‌دهد. با این وجود توافقات و استانداردها به قوت خود باقی است اما روند به انجام رساندن تعهدات و عملیات در سطح بین‌المللی کند است.

رییس سازمان هواشناسی کشور همچنین در پاسخ به اینکه ششمین گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: دو تن از همکاران و محققان سازمان هواشناسی از دانشگاه‌های سمنان و فردوسی مشهد عضو کارگروه تهیه این گزارش هستند؛ این گزارش هنوز نهایی نشده و خروجی آن در دسترس نیست اما اتفاق مهم که در این گزارش نیز به آن اشاره خواهد شد، افزایش قابل ملاحظه دما است.

وی گفت: امسال تابستان خیلی گرمی به‌خصوص برای تهران داشتیم و روز ۲۵ تیرماه دمای حداقلی تهران از اهواز و بندرعباس نیز بیشتر شد که این اتفاق بی‌سابقه بود؛ اتفاق دیگر نیز تداوم گرما بود و چند روز دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردیم که ناشی از امواج گرمایی بود؛ یعنی اگر دمای بیشینه در منطقه‌ای برای مدت‌زمان سه تا پنج روز از میانگین سی‌ساله بیشتر باشد موج گرمایی بر آن منطقه حاکم است و این اتفاق در تابستان امسال در کشور ما رخ داد. در تهران بیشترین دما را در ۱۴ مرداد ثبت کردیم و پس از آن دما رو به کاهش گذاشت.

جنوب‌شرق کشور بیشتر تحت تاثیر گردوخاک "مونسون" است

تاجبخش‌مسلمان در خصوص فعالیت پدیده موسمی "مونسون" در جنوب‌شرق کشور نیز گفت: این پدیده معمولا یک فاز مثبت و یک فاز منفی دارد و امسال بارش‌ها روی آن منطقه بیشتر شده است؛ اما منطقه جنوب‌شرق کشور ما بیشتر تحت تاثیر گردوخاک این پدیده است و بارش‌ها غالبا در منطقه چابهار و گردوخاک در منطقه زابل و زاهدان بیشتر شده است.

کد خبر 389480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.