رنگی‌ترین خیابان‌های جهان در خلیج فارس

بدون شک از بی‌نظیرترین و زیباترین خیابان‌ها در دنیا، خیابان‌های رنگارنگ قطر است که پیاده‌روی در آن را برای هر عابری دلپذیر کرده است و به علاوه، تاثیرات زیست‌محیطی بسیاری را به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از رنگ برای طراحی شهری یکی از جالب‌ترین و زیباترین سیاست‌ها به حساب می‌آید چرا که از نظر علمی رنگ باعث برانگیزی عواطف و احساسات می‌شود و در نتیجه تامین شادی و سرزندگی را برای ساکنان یک شهر به دنبال دارد. رنگ تنها ذهن و کاهش عصبانیت و خشونت بیننده را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه سرعت افزایش و کاهش دمای محیط را نیز به دنبال دارد. مسئولان اهل قطر از رنگ برای جذاب‌تر کردن خیابان‌ها و جاده‌های خود و کاهش دمای محیط بهره گرفته‌اند که در ادامه به معرفی برخی از رنگی‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

خیابان قرمز

خیابان قرمز یکی از جذاب‌ترین خیابان‌های جهان واقع در شهر دوحه پایتخت قطر است که از امتداد "پارک ال بیدا" و "سالن تئاتر نمایش‌های هنری دوحه" تا نزدیکی "دیوان امیری قطر"، یک اداره دولتی در دوحه، امتداد یافته است. این خیابان اولین خیابان رنگی احداث شده در کشور قطر به حساب می‌آید که با آسفالت قرمز رنگ پوشیده شده است.

خیابان قرمز در زمان‌های خاصی از سال بر روی تردد وسایل نقلیه بسته و به مکانی برای پیاده‌روی ساکنان دوحه تبدیل می‌شود. علاوه‌براین، خیابان قرمز در بعضی رویدادهای مهم نظیر روز ملی قطر، روز ورزش و برای برگزاری مسابقات جهانی به مکانی برای پیاده‌روی تبدیل می‌شود. قرار است این خیابان برای مسابقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نیز به مکانی برای طرفداران فوتبال اختصاص داده شود.

خیابان آبی

آسفالت‌هایی تیره رنگ حرارت خورشیدی بیشتری را به خود جذب می‌کند و در نتیجه باعث افزایش دمای سطح خیابان‌ها می‌شود. در عوض، آسفالت‌هایی که به رنگ روشن طراحی می‌شود با انعکاس دما از سطح خیابان باعث کاهش دمای خیابان و در نتیجه محیط اطراف می‌شود. سازمان انجام امور عمومی قطر با در نظر گرفتن این نکته، اخیرا در یکی از آخرین اقدامات خود خیابان عبدالله جاسم، در نزدیکی بازار واقف دوحه را به طور کامل به آبی رنگ‌آمیزی کرده‌اند تا دمای آسفالت خیابان را به میزان ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس کاهش دهند.

خیابان عبدالله جاسم که با لایه‌ای از آسفالت آبی رنگ به قطر یک میلی‌متر پوشیده شده است دارای رنگدانه‌های انعکاس حرارت و ریزدانه‌های سرامیکی توخالی است که به طور موثر اشعه‌های فروسرخ را منعکس می‌کند. خیابان زیبای ۲۰۰ متری آبی رنگ دوحه بخشی از یک پروژه آزمایشی برای کاهش دمای سطح آسفالت است که طراحان آن به منظور اندازه‌گیری دمای سطح آبی و آسفالت‌های سیاه اطراف آن سنسورهایی را به مدت ۱۸ ماه در این خیابان‌ها نصب کردند.

پیاده راه بنفش

پیاده‌راه بنفش که در تپه‌های کتارا واقع در پایتخت کشور قطر قرار دارد، یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین چشم‌اندازهای کشور قطر به شمار می‌رود که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. تپه‌های کتارا میزبان انواع مختلفی از گیاهان و درختان زیبا از کشورهای مختلف است که به عنوان مکانی برای برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و تاریخی عمل می‌کند. پیاده‌راه بنفش که به روی تردد تمام وسایل نقلیه بسته شده است، سفری دلپذیر را برای کاربران خود در محیطی زیبا به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 389477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.