یک هزار بیمار به مبتلایان سالک اصفهان اضافه می‌شود

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با شروع فصل پاییز تعداد بیماران مبتلا به سالک مشخص می‌شود و اکنون آمار دقیقی از مبتلایان به سالک در استان نداریم، اما پیش‌بینی می‌شود، حدود یک هزار بیمار مبتلا در مناطق سالک خیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان آشنای بیماری سالک که در شهریور ماه و پاییز مناطق سالک خیز استان اصفهان را دچار مشکلات فراوانی می‌کند و ضایعه پوستی که یادگار همیشه ماندگار نیش پشه خاکی ماده خواهد بود، چند سال است که به دغدغه بزرگی تبدیل شده است، دغدغه‌ای که زیبایی بسیاری از مردم شهر را نشانه می‌رود و هنور بشر نتوانسته درمان قطعی این درد را کشف کند.

سال گذشته شیوع سالک در اکثر مناطق استان اصفهان در حد بالایی بود، هر چند هیچ کس آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری ارائه نداد. امسال نیز زمزمه‌هایی در خصوص شیوع سالک در استان اصفهان به عنوان یکی از نقاط سالک خیز ایران به گوش می‌رسد.

به منظور بررسی آخرین وضعیت سالک در استان اصفهان گفت‌وگویی را با رضا فدایی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان  انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...

اقدامات پیشگیرانه مرکز بهداشت استان اصفهان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک چیست؟

حدود ۱۲ سال متوالی است که مرکز بهداشت اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر روی موضوع سالک کار می‌کنند و نباید فراموش شود که این قضیه چند جنبه دارد و باید به آن پرداخته شود، مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه در این زمینه آموزش مردم است برای اینکه مبتلا نشوند، از گزیده شدن که در غروب آفتاب تا سحر بیشتر اتفاق می‌افتد تا جای ممکن جلوگیری شود، معرفی و توزیع رایگان لوازم دافع حشرات در مناطق سالک خیز از جمله اقداماتی بوده که امسال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته انجام شده و همکاران ما در چندین نوبت به درب منازل در مناطق مربوطه برای تحویل این لوازم سرکشی کرده‌اند.

برای کنترل و بهبود بیماران سالک چه باید کرد؟

اگر در مناطقی که اطلاع رسانی شده و احتمال بروز سالک بیشتر است، زخمی در بدن افراد پیدا شد که معمولا با تصاویرش که دست به دست می‌چرخد، هم ناآشنا نیستند، به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند، چرا که تاخیر در مراجعه بیمار مشکلات بیشتری را برای درمان سالک به همراه دارد، استفاده به موقع داروهای تجویز شده و رعایت توصیه‌هایی که پزشکان می‌کنند، هم به بهبود سریع بیمار کمک می‌کند، همچنین با بازگشایی مدارس در مناطق سالک‌ خیز قصد داریم برنامه‌ای برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان داشته باشیم.

آمار مبتلایان به سالک در استان اصفهان در سال جاری چقدر بوده است؟

امسال هنوز آمار دقیقی از مبتلایان به سالک در استان نداریم و عدد قابل ملاحظه‌ای نیست، چرا که تعداد بیماران بیشتر در ماه‌های مهر، آبان و آذر افزایش می‌یابد، هر چقدر هم که تمامی برنامه‌ها در این مورد با موفقیت انجام شود، پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود یک هزار بیمار مبتلا به سالک داشته باشیم.

آیا امسال از نظر تامین دارو برای بیماران مشکلی وجود دارد؟

از نظر دارویی درمان بیماران وابسته به داروهایی است که وزارت بهداشت در سطح کشور توزیع می‌کند، وضعیت مناسبی برای درمان رایگان بیمارانی که خواه‌ناخواه در ماه‌های آینده پیدا می‌شوند، وجود دارد، آزمایشگاه‌هایی در مناطق مربوطه دایر کرده‌ایم که زخم‌های بیماران را آزمایش می‌کنند تا اگر جواب آزمایش نشان داد که زخم مربوط به سالک است، افراد به پزشکان آموزش دیده، برای درمان معرفی می‌شوند، یک نوع آمپول منحصر به فرد برای درمان سالک وجود دارد که وارداتی است و سال پیش مشکلاتی برای تهیه آن داشتیم و امسال وضع بهتر خواهد بود، اما مشخص نیست که در ماه‌های پر مریض مشکلی وجود نداشته باشد.

در کنترل منشأ بیماری چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

سالک در اثر گزش نوعی پشه خاکی ماده ایجاد می‌شود و امسال روش‌های مختلف سمپاشی مانند مه‌پاش با قدرت زیاد برای کاهش جمعیت پشه ناقل انگل انجام شده است و این نوع سم‌ها برای انسان مضر نیست، در ارتباط با موش‌ها که مخزن این بیماری هستند، نیز چهار برابر سال‌های قبل در حال مبارزه هستیم و لانه‌های موش‌ها را که در اراضی سالک خیز است را مسدود کرده‌ایم و تله، طعمه و سم برای نابودی موش‌ها قرار داده‌ایم تا جمعیت موش‌ها به عقب برود، تعداد آنها در مناطق سالک خیز زیاد است و نمی‌توانیم به طور کامل آن‌ها را از بین ببریم.

بیشتر در چه مناطقی از استان افراد به سالک مبتلا می‌شوند؟

پیشروی بی‌رویه ساخت‌وساز در مناطق سالک خیز از دلایل مهم افزایش ابتلا به سالک است و بردن مناطق مسکونی به دل اراضی پرخطر در سال‌های اخیر افزایش داشته و باعث شده که زمینه ابتلا به بیماری را با دست خودمان بیشتر کنیم، در برخی مناطقی مانند شهرستان‌های اردستان، برخوار، شاهین شهر، شرق اصفهان، کاشان و آران‌وبیدگل احتمال ابتلا بیشتر است.

کد خبر 389474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.