زنگنه: تحریم‌ها صنعت نفت را متوقف نکرده است

وزیر نفت گفت: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم و یا بگوییم چه کارهایی انجام داده‌ایم؛ اما نشان داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند. تحریم‌ها صنعت نفت ایران را متوقف نکرده است؛ ما فعالیم.

به گزارش ایمنا، بیژن زنگنه ‌ در روند امضای قرارداد توسعه میدان گازی «بلال» با اشاره به حرکت روبه جلوی صنعت نفت ایران اظهار کرد: ما می‌خواهیم با جهان تعامل داشته باشیم، اما اگر بخواهند ما را متوقف کنند، متوقف‌شدنی نیستیم و تمام تلاش و قدرت خلاقانه خود را به کار می‌گیریم تا بر مشکلات فائق شویم.

وی با اشاره به گذشت ۲۲ سال از آغاز فرایند توسعه در پارس جنوبی گفت: به جز پالایشگاه فاز ۱۴، تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی در مدار قرار دارد و تا اواخر امسال تمام سکوها در ۲۷ فاز نصب و همه ظرفیت بخش دریایی (به جز فاز ۱۱) عملیاتی شود.

وزیر نفت، قرارداد میدان بلال را قرارداد مهمی خواند و گفت: مدت قرارداد را ۳۴ ماه و رقم سرمایه‌گذاری را حدود ۴۴۰ میلیون دلار است، البته این قرارداد نوع جدیدی از قرارداد است و رقم سرمایه‌گذاری ثابت نشده؛ مثل قراردادهای OPEN CAPEX بیع متقابل یا IPC است که پیمانکار عمومی مناقصه می‌رود و بعد قیمت‌ها با نظارت شرکت ملی نفت ایران مشخص می‌شود.

زنگنه در ادامه به برنامه اعلامی خود به مجلس مبنی بر تعیین تکلیف تمامی میدان‌های مشترک تا پایان دولت اشاره کرد و گفت: البته من نگفتم کار تمام میدان‌های مشترک تمام می‌شود؛ بدیهی است به‌طور مثال توسعه میدان عظیمی مانند آزادگان سال‌ها ادامه دارد، اما در پایان دولت هیچ میدانی نخواهد بود که پیمانکار با نظام اجرایی روشن و شفاف و تامین مالی شده روی آن مشغول کار نباشد.

وی با اشاره به نگرانی مردم درباره میدان‌های مشترک خاطر نشان کرد: ما این نگرانی را به خوبی درک کردیم و در پارس جنوبی از همسایه عقب نیستیم و حتی در تولید روزانه جلوتر هم هستیم؛ درغرب کارون هم چنین است، بنابراین با وجود تحریم‌هایی که به ما اعمال می شود، قطار توسعه صنعت نفت متوقف نشده و عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

وزیر نفت با بیان اینکه اخبار مربوط به امضای قراردادها و بهره‌برداری از طرح‌ها در آینده بیشتر خواهد بود، این روند را نشانگر جریانی دانست که حاکی از کار در اوج تحریم‌هاست و اضافه کرد: تحریم‌ها ما را متوقف نکرده است؛ ما زنده‌ایم؛ ما فعالیم و برای صنعت نفت ایران در تلاشیم. اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران و سازندگان ایرانی فعال می‌شوند. لازمه رونق کار، سفارش کار است و سفارش از دل قراردادها بیرون می‌آید.

قرارداد توسعه میدان گازی «بلال» روز شنبه -۲۳ شهریورماه- بین شرکت نفت و گاز پارس و گروه پتروپارس در سقف هزینه سرمایه‌ای ۴۴۰ میلیون دلار امضا شد.

هدف از این قرارداد که به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی الحاق می‌شود، دستیابی به تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی (۱۴ میلیون مترمکعب) در ۳۴ ماه است. گاز تولیدی این میدان برای فرآورش به پالایشگاه فاز ۱۲ منتقل می‌شود.

کد خبر 389458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.