ردیابی خواب با "پیژامه‌ هوشمند"

گروهی از محققان آمریکایی نوعی پیژامه‌ هوشمند تولید کرده‌اند که می‌تواند ضربان قلب و وضعیت تنفس افراد را هنگام خواب کنترل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب با کیفیت می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و کلیوی، استرس، عفونت‌ها، فشار خون بالا و دیابت جلوگیری کند. همچنین خواب کافی، توانایی تصمیم‌گیری و هوشیاری افراد را نیز افزایش می‌دهد. تاکنون تکنولوژی های بسیاری نظیر ساعت‌های هوشمند برای ارزیابی کیفیت خواب به بازار عرضه شده است، اما بسیاری از افراد به خصوص سالمندان تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند.

به منظور بهره‌گیری افراد مسن از تکنولوژی‌های روز، محققان دانشگاه ماساچوست حسگرها و منابع انرژی قابل حمل را درون لباس‌ خواب جاسازی کرده‌اند تا بتوانند ضربان قلب آن‌ها را ارزیابی کنند. پیژامه ابداع شده دارای پنج تکه پارچه مجزا است که یک حسگر در هر کدام از آن‌ها قرار دارد؛ این پنج تکه پارچه از طریق سیم‌های نایلونی پوشیده شده از نقره به یکدیگر وصل شده‌اند. همچنین سنسورهای کوچکی به بافت لباس دوخته شده‌ است که فرد هنگام پوشیدن متوجه آن‌ها نمی‌شود.

اطلاعاتی مانند ضربان قلب، ارزیابی تنفس و کیفیت خواب از طریق بلوتوث به یک گیرنده فرستاده می‌شود. این پیژامه دارای سنسورهایی است که می‌تواند حرکت‌ کردن افراد را حین خواب تشخیص دهد، کاری که مچ‌بندها یا ساعت‌های هوشمند نمی‌تواند انجام دهد. همچنین گجت جدید مدت زمان حرکت سریع چشم‌ها (REM) و هر مشکل تنفسی که ممکن است فرد در طول شب داشته باشد، کنترل می‌کند.

کد خبر 389453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.