ارتباط بین بهداشت دهان و زوال عقل چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بهداشت ضعیف دهان به خصوص در میان بزرگسالان، باعث بروز زوال عقل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهداشت دهان و دندان یکی از شاخص‌های سلامتی افراد است؛ بیماری‌های دهان و دندان نه تنها کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد، بلکه خطر ابتلا به مشکلات جدی دیگر را افزایش خواهد داد. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان داد بیماری لثه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حدود ۲۰ درصد افزایش می‌دهد هم‌چنین رعایت‌ نکردن بهداشت دهان با زوال عقل مرتبط است.

گروهی از محققان دانشگاه راتگرز در آمریکا به منظور پی‌بردن به ارتباط بین سلامت دهان و دندان و زوال عقل، دو مطالعه‌ جدا انجام دادند. آن‌ها در مطالعه اول، سلامت دهان و دندان افراد شرکت‌ کننده را بررسی کرده و از آن‌ها خواستند پنج آزمون شناختی را تکمیل کنند. در مطالعه دوم نیز از افراد در مورد مشکلات خشکی دهان سئوال  شد. 

 در این تحقیق با بیش از دو هزار و ۷۰۰ فرد در مورد سلامت دهان و دندان مصاحبه شد، تقریبا نیمی از افراد مشکلات مربوط به دندان داشته و تنها حدود یک چهارم از شرکت‌کنندگان به مشکل خشکی دهان مبتلا بودند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد بیماری‌های لثه تاثیر مستقیم بر بروز مشکلات ادراکی ندارد، اما بین زوال عقل و کاهش حافظه اپیزودیک با مشکلات مربوط به دندان ارتباط وجود دارد.

سابقه تحقیقات روی موش‌ها نشان داده که باکتری ها می‌توانند از دهان به مغز انتقال یافته و پروتئین سمی موسوم به "gingipain" که از آن‌ها ترشح می‌شود، می‌تواند نورون های مغزی را تخریب کند. این باکتری‌ها همچنین موجب افزایش تولید "آمیلوئیدبتا" می شود که با بروز بیماری آلزایمر مرتبط است.

نتایج این مطالعه در مجله American Geriatrics Society منتشر شده است.

کد خبر 389452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.