ارزیابی عملکرد عارف و لیست امید

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

کنایه غرویان به شریعتمداری: چطور می گوئید برجام تصمیم نظام نیست؟

حجت الاسلام محسن غرویان در واکنش به جوسازی های برخی دلواپسان مبنی براینکه رهبر انقلاب در جریان امضا شدن برجام نبوده است، گفته است: صحبت هایی که اخیرا درباره مخالفت رهبری با برجام یا اطلاع نداشتن ایشان از امضای برجام از سوی برخی چهره های سیاسی مطرح می شود، در واقع توهین به ایشان و جایگاه رهبری است. برجام یک توافقنامه بسیار مهم بود و بدون شک زیر نظر رهبری و با تایید ایشان دنبال شد و به امضا رسید.

وی گفت: حتی برجام در مسیر قانونی پیش رفت و به تایید مجلس رسید. چطور با این که این مراحل طی شده باز هم عده ای با تندروی می گویند که برجام تصمیم نظام نبوده است؟

این چهره روحانی، با اشاره به حمایت های رهبر انقلاب از مذاکره کنندگان و مشخصا وزیر امور خارجه، ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها و مکررا از آقای ظریف، تیم مذاکره کننده، رئیس جمهور و کلیت دولت پشتیبانی و حمایت کردند. در مورد برجام هم هرجا که لازم دیدند تذکرات را به دولت دادند و از دیپلماسی دولت هم حمایت کردند. متاسفانه برخی از افراد اظهارنظراتی می کنند که خلاف واقعیت است. 

غرویان گفت: افرادی هستند که سعی می کنند تا به نوعی خود را سخنگوی رهبری معرفی کنند، فارغ از اینکه اظهارات آنها بیشتر باعث تضعیف جایگاه رهبری می شود. معظم له بارها فرمودند، آنچه را که بیان می کنند در ظاهر و باطن یکسان است. این یعنی ایشان نیاز به سخنگو ندارند، بنابراین ادعاهای برخی افراد بی اساس و بی دلیل است.

وی با بیان آن که این گونه نظرات تاثیری در مسیر دیپلماسی دولت و شخص وزیر خارجه ندارد، به مصاحبه اخیر حسین شریعتمداری با یورونیوز و انتقاداتش از برجام هم کنایه ای زد و افزود: در دنیای ژورنالیستی ممکن است اظهاراتی هم صورت گیرد، اما تاثیری در مسیر دولت ندارد. مسیر دولت در سیاست خارجی بهترین راهی است که در شرایط فعلی می تواند مشکلات ایران در سطح منطقه و جهان را حل و فصل کند و مطمئن باشید که دولت هماهنگ با رهبری حرکت می کند.

منبرها محلی برای تخریب دیگران نشود

عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی از تندروی‌های مشاهده‌شده در منابر گفت: اینکه در منابر یا جاهای دیگر از ادبیات نابهنجاری استفاده شود پدیده هزینه‌ سازی است که می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد، چرا که وقتی یک سخنران حتی کوچک‌ترین بی‌حرمتی‌ای از خود بروز بدهد، آن بی‌حرمتی مجوزی برای بی‌حرمتی از جانب دیگران خواهد شد. به‌ همین دلیل باید مراقب باشیم تا منبر که رسالت فرهنگ‌سازی و ترویج اخلاق دارد، به محلی برای تخریب و تخطئه دیگران تبدیل نشود چراکه آموزه‌های دینی به ما توصیه می‌کند: «حتی تخریب مجرم هم صلاح نیست.»

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: البته بداخلاقی و رفتارهای آنچنانی در فضای سیاسی هم به کرات شنیده می‌شود. متاسفانه مردم عادت کرده‌اند که سیاسیون یکدیگر را با الفاظ ناشایست مورد خطاب قرار دهند و به راحتی به هم تهمت و افترا بزنند. این فضای کدر اخلاقی در حالی مشاهده می‌شود که خدا به موسای پیامبر هم توصیه کرد: «با فرعون با زبان لین صحبت کن.» اما متاسفانه به این مهم توجهی نشان داده نمی‌شود، بنابراین در چنین شرایطی فضای جامعه نیز تحت‌ تاثیر این بی‌اخلاقی‌ها قرار گرفته است. به‌ طوری که شاهد نوعی لجام‌گسیختگی اخلاقی هستیم که تأثر برانگیز است. به نظر من باید هرچه زودتر تدبیری اندیشید و تلاش کرد تا بلکه به طریقی بداخلاقی‌ها و تهمت و افترا به کمترین حالت ممکن خود برسد.

این چهره اصولگرا با اشاره به حاشیه‌های به‌ وجود آمده برای منبر علیرضا پناهیان گفت:‌ منبر ایشان همیشه مراجعه‌کنندگان پرشماری دارد. معتقدم نه تنها آقای پناهیان بلکه همه چهره‌هایی که تریبون دارند باید مراقب باشند تا از چارچوب اخلاق خارج نشوند. چون اگر به این مهم توجه نکنند، اظهارات صحیح و دلسوزانه‌شان تحت‌ تاثیر حاشیه‌های ناشی از اظهارات جنجالی، کمرنگ خواهد شد و در نتیجه به هدفی که دنبال می‌کنند نمی‌رسند.

صادرات ترجیحی ۳۰۰ قلم کالا از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا

عبدالرضا رحمانی فضلی در بازگشت از سفر سه روزه به جمهوری قرقیزستان در مشهد اظهارکرد: این سفر برای عقد موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان انجام گرفت که خوشبختانه بعد از یک سال پیگیری و جلسات متعدد به امضاء رسید.

وی افزود: در این موافقتنامه همکاری های مشترک بین ایران و قرقیزستان در قالب موضوعات مبارزه با تروریستم، افراط گرایی، جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، تبادل اطلاعات و آموزش  در حوزه های عملیاتی تعریف شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در دیدار با وزیر کشور قرقیزستان همکاری های آینده نهایی شد، بیان کرد: مفاد این همکاری ها پس از طرح در مجلس شورای اسلامی و تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: دیدار با نخست وزیر قرقیزستان بخش دیگری از برنامه های ما در این سفر بود که مباحث تجاری مربوط به اتحادیه اوراسیا که ایران هم به آن پیوسته است، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی گفت: در این دیدار بنا شد متناسب با موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان حدود ۳۰۰ کالا به صورت ترجیحی و تخفیفی از طرف ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر و در مقابل ۵۰۰ کالا از آن کشورها به ایران وارد شود.

وی با بیان اینکه باید برای تحقق مقدمات انجام این ظرفیت بزرگ منطقه ای تلاش کنیم، تصریح کرد: در دیدار با نخست وزیر قرقیزستان بر روی دو مانع عملیات بانکی و پرواز هواپیما رایزنی های لازم صورت گرفت تا موانع موجود حل و فصل شود، همچنین بحث ریل و راه آهن هم از جمله موارد بحث شده در این دیدار بود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی برای ایران از وعده های طرف قرقیزی بود، ادامه داد: مجموعه صحبت ها و جلسات ما در این کشور عمدتا حول محور مباحث امنیتی بود ولی با توجه به نوع همکاری های ما با قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، در خصوص مباحث حمل و نقل و بانکی هم جلسات خوبی تشکیل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه میزان تجارت ایران با قرقیزستان حدود ۴۴ میلیون دلار است، تاکید کرد: حجم تجارت بین دو کشور بسیار پایین است و وعده داده ایم که این رقم طی مدت ۲ الی ۳ سال به دو تا سه برابر میزان فعلی افزایش یابد اما تحقق این مهم، نیازمند همکاری همه بخش های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه همکاری بین استان های دو کشور از موارد مطرح شده در این سفر بود، خاطرنشان کرد: آقای رزم حسینی استاندار خراسان رضوی که در این سفر بنده را همراهی می کردند، با استاندار استان اوش جمهوری قرقیزستان نشست های مستقلی برگزار کردند و خوشبختانه طرف قرقیزستانی موافق است که برای توسعه همکاری های بین استانی رایزنی انجام گیرد.

وزیر کشور بیان کرد: خراسان رضوی می تواند بیشترین فعالیت و همکاری را در حوزه های گوناگون با قرقیزستان داشته باشد اما دیگر استان ها هم می توانند در این همکاری ها بین دو کشور نقش آفرین باشند.

‌برنامه دولت توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است

حسینعلی امیری در آیین افتتاح انبار مکانیزه ۷۰ هزار تنی بوکان گفت: گسترش عدالت در تمام سطوح و توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته بدور از نگاه های قومیتی، از مهم ترین سیاست های دولت است.

وی افزود: آنچه مد نظر دولت است، توسعه مناطق بر اساس ظرفیت ها و شایستگی هاست و در همین راستا است که امروز علی رغم تمامی مسائل و مشکلات، هر روز شاهد افتتاح طرح ها و پروژه های مهم در سراسر کشور هستیم.

امیری با بیان اینکه دولت برای شرایط تحریم برنامه دارد، افزود: دشمن در تلاش بود با اعمال تحریم و فشارهای اقتصادی اساس نظام را مورد هدف قرار دهد، اما با برنامه ریزی های مناسب و به ویژه با اتحاد و همدلی مردم، تمام توطئه ها خنثی و سیاست های رژیم سلطه با شکست مواجه شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه کشور هیچگاه متوقف نمی شود، گفت: بی تردید با اتحاد و انسجام ملی از این شرایط دشوار نیز با سربلندی عبور خواهیم کرد و آینده بسیار درخشانی برای کشور رقم خواهد خورد.

امیری تصریح کرد: قدرت دیپلماسی و نظامی ایران اسلامی در کنار مهم ترین مولفه قدرت ملی یعنی اتحاد و انسجام مردم، باعث شده که دشمن در پیشبرد توطئه های خود با ناکامی مواجه شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات توسعه ای انجام گرفته در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در راستای بهبود شاخص های توسعه ای اقدامات بسیار خوبی در استان انجام گرفته است.

امیری تصریح کرد: هر کس بخواهد با تفرقه افکنی و دامن زدن به مسائل قومیتی جلوی توسعه استان را بگیرد، محکوم و مردود است.

ارزیابی عملکرد عارف و لیست امید 

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در فرم‌هایی که کارگروه "ارزیابی، پایش و داوری" تهیه کرده است، همه نمایندگان لیست و فراکسیون امید ارزیابی می‌شوند و محمدرضا عارف هم از این قاعده مستثنی نیست.

«عزت‌الله تقوائیان» افزود: کارگروه «ارزیابی، پایش و داوری» یکی از چهار کارگروه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است که ریاست آن را "محمود صادقی" بر عهده دارد که در آن فرمی تنظیم و تهیه شده که به عملکرد نمایندگان فراکسیون امید درجه و نمره داده می‌شود.

وی ادامه داد: در این ساز و کار پیشنهاداتی وجود دارد که ارزیابی نمایندگان هر استان را در شوراهای استانی مورد ارزیابی قرار دهد، زیرا شوراهای استانی می‌توانند در این زمینه به شورای عالی مرکز کمک کنند، ضمن اینکه آنها بهتر می‌توانند کارنامه نماینده شهرستان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

تقواییان درباره واکنش برخی اصلاح طلبان به بررسی مجدد پارلمان اصلاحات از سوی وی گفت: درباره ارسال پیش‌نویس طرح پارلمان اصلاحات به استان‌ها صحبت کرده بودم نه نسخه نهایی. در خصوص ساختارهای پارلمان اصلاحات همه احزاب عضو نظراتی را ارائه کردند که جمع بندی آن را در قالب پیش‌نویس تهیه و در اختیار شوراهای استانی احزاب اصلاح‌طلب قرار دادیم، چون فلسفه پیشنهاد طرح پارلمان اصلاحات مشارکت شوراهای استانی احزاب در تصمیمات است.

این فعال  اصلاح طلب ادامه داد: در این پیش‌نویس همه نظرات به نوعی دیده شده است و این پیش‌نویس در کمیته سیاسی شورای عالی سیاست گذاری مصوب شد و از جمله موضوعاتی که در پارلمان اصلاحات مورد بحث قرار گرفته، تعریف و تعداد ارکان پارلمان، شمار اعضا، حق رای آنها و کیفیت و کمیت اعضای حقیقی اصلاح طلب در این پارلمان است.

رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، افزود: اگر قرار است برای استان‌ها برنامه‌ریزی کنیم باید از نظرات فعالان حزبی استان‌ها مطلع باشیم. به همین دلیل ضرورت ایجاد پارلمان اصلاحات توسط طراحان اولیه احساس شد و با این رویکرد از هر استان به تعداد احزابی که ظرفیت ملی دارند با مکانیسم‌هایی، افرادی در پارلمان اصلاحات عضو خواهند بود.

وی گفت: یکی از تعاریف ساختاری پارلمان اصلاحات حضور افراد اصلاح‌طلب از جامعه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصناف اصلاح‌طلب است. بر این باوریم که پارلمان اصلاحات باید آینه تمام نمای همه اشخاص و اقشار اصلاح‌طلب باشد.

کد خبر 389450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.