روسیه اسرائیل را از حمله به سوریه منع کرد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نارضایتی پوتین از نتانیاهو

روزنامه معاریو اسرائیل با استناد به اطلاعاتی که روزنامه ایندیپندنت انگلیس از منابع روسی نقل کرده نوشته است: این گفته‌ها در راستای اختلافات میان روسیه و اسرائیل درباره حملات مکرر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه مطرح شده است. معاریو نوشت: پوتین در مناسبت‌های مختلف نارضایتی خود را از فعالیت‌های نظامی تل‌آویو در لبنان و نیز عملیات نظامی علیه نیروهای ایرانی چه در سوریه و چه در عراق ابراز کرده است و این وضعیت با وجود نشست‌های مکرر میان پوتین و نتانیاهو که آخرین آن روز پنج‌شنبه در سوچی برگزار شد، ادامه دارد. به نوشته این روزنامه، روسیه اخیرا حملات اسرائیل به پایگاه‌های وابسته به نظام سوریه را منع کرده است. از جمله این حملات در ماه اوت اجرایی شد و طی آن نیروی هوایی اسرائیل پایگاه تجهیزات نظامی از جمله موشک‌ها، دستگاه‌های ردیاب و کنترلی به ویژه سامانه اس- ۳۰۰ را در منطقه قاسیون هدف قرار داد که این تجهیزات را مسکو به نیروهای نظامی سوریه تحویل داده بود.

مسکو همچنین تهدید کرده بود که جنگنده‌های اسرائیل را با ارسال جنگنده‌های روسی یا به واسطه سامانه اس- ۴۰۰ رهگیری می‌کند و یک هفته پس از آن هم یعنی از اوایل ماه جاری میلادی نیروی هوایی اسرائیل را از حمله به قنیطره و نیز حمله به منطقه حیاتی لاذقیه منع کرد.

معاریو نوشت: این تحولات نتانیاهو را مجبور کرد فورا به سوچی رفته و از رئیس جمهوری روسیه بخواهد هماهنگی نظامی میان دو طرف در سوریه ادامه داشته باشد. پوتین هم تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد آسیبی به نیروهای سوریه یا تسلیحاتی که روسیه در اختیار این نیروها قرار داده است، وارد شود. طبق گفته منابع اسرائیلی، نتانیاهو همچنین در بهره‌برداری از نشست خود با پوتین به نفع کمپین انتخاباتی خود ناکام ماند، چرا که حملات مکرر اسرائیل موضع روسیه در برابر هم پیمان سوری خود را در تنگنا قرار می‌دهد.

یحیی سریع: با همکاری آزادگانی در عربستان، با ۱۰ پهپاد «آرامکو» را هدف قرار دادیم

صبح امروز (شنبه) تأسیسات نفتی آرامکوی سعودی هدف حمله پهپادی قرار گرفت و ساعاتی بعد «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیانیه‌ای صادر کرد. بر اساس گزارش وبگاه «انصارالله»، وی اعلام کرد: یگان پهپادی با ۱۰ پهپاد پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در «شرقیه» سعودی را هدف قرار داد.

یحیی سریع اعلام کرد، این عملیات دقیق بوده و عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نام‌گذاری شده است. وی ادامه داد: عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کرد: این عملیات یکی از بزرگترین عملیات هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.

سریع گفت: تا زمانی که حمله و محاصره ادامه داشته باشد نظام سعودی را وعده می‌دهیم که عملیات‌های آینده ما بیشتر و بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد و دردآورتر خواهد بود. بانک اهداف ما روز به روز توسعه پیدا خواهد کرد و راه‌حلی در برابر نظام سعودی جز توقف حملات و پایان دادن به محاصره وجود ندارد.

طرح جدید سعودی،آمریکایی در شرق سوریه

آمریکایی ها و سعودی ها به تازگی تحرکات تازه ای را در شرق سوریه ترتیب داده اند. در این میان، یک فایل صوتی لو رفته از اظهارات یکی از معارضان سوری حاکی از آن است که ریاض و واشنگتن طرح تازه ای را در شرق سوریه در سَر می پرورانند. در همین ارتباط، فایل صوتی افشا شده که در آن «میشل کیلو» یکی از معارضان سوری در خصوص تحرکات واشنگتن و ریاض سخن می گوید، نشان می دهد طرف های مذکور قصد دارند در شرق سوریه طرح خاصی را پیاده سازی کنند. وی در این فایل صوتی تأکید کرده است که ریاض و واشنگتن، گروهی به نام «شورای قبایل و عشایر» را در تمام سوریه ایجاد کرده‌اند.

میشل کیلو با بیان اینکه «روند ژنو، با بی‌توجهی بین‌الملل، ضعف سازمان ملل و نبود توافق روسیه و آمریکا» روبه‌روست، درباره شورای عشایر گفت: «شورای عشایر به خاطر عدم تأیید پروژه سیاسی کُردها توسط آمریکا شکل گرفته است».

وی با اشاره به اینکه در زمان سفر مسئولان سعودی و آمریکایی به منطقه شرق سوریه، مستقیم وارد مناطق تحت کنترل کُردها نشدند، این اقدام را «پیام آشکاری» از سوی آمریکا به کُردها دانست و اعلام کرد که واشنگتن با این اقدام به کُردها گفت، زعامت این منطقه بر عهده آنان نیست. کیلو در پایان خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در تلاشند این منطقه را سازماندهی کنند تا یک واقعیت سیاسی مبتنی بر عشایر عربی در این منطقه شکل بگیرد».

این اظهارات معارض سوری در حالی است که منابع خبری اواسط خرداد سال جاری اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند و با برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه نشستی برگزاری کردند. ظاهرا در همان نشست، مقدمات تشکیل این شورا بررسی شد.

از همین روی، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر سَر طرح مشترک تشکیل «دولت نیابتی» در محور شرقی سوریه رسیده‌اند. در این طرح، این سعودی است که می‌بایست تمامی هزینه‌های مربوط به تشکیل دولت نیابتی در شرق سوریه را متقبل شود و در مقابل، ایالات متحده آمریکا تمامی اقدامات اجراییِ لازم جهت تحقق این هدف را انجام خواهد داد.

آمریکا و سعودی به منظور تحقق این هدف، ایجاد وحدت میان عشایر و همچنین افراد و چهره‌های سرشناس محلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌ها در صددند تا از طریق جلب رضایت شیوخ عشایر و چهره‌های برجسته محلی در شهر دیرالزور سوریه، به زعم خود یک دولت مستقل را در محور شرقی تشکیل دهند. این درست همان مسأله ای است که در فایل صوتی لو رفته از «میشل کیلو» عضو ائتلاف معارضان سوری بدان اشاره شده است. کیلو صراحتا در فایلی که پیشتر بدان اشاره شد، به نقشه جدید آمریکایی ها و سعودی ها اشاره کرد.

مشکلات پیچیده منطقه فقط با همکاری و گفت‌وگو بین کشورهای مسلمان حل می‌شود

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از دیدارش با منوچهر متکی وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران و مدیر امور هماهنگی «کمیته مساعی حمیده» و اعضای این کمیته نوشت: «مشکلات پیچیده در منطقه فقط از طریق همبستگی، همکاری و گفت‌وگوی قوی بین کشورهای مسلمان می‌تواند حل شود.»

رایزنی ایران، روسیه و ترکیه درباره ادلب

سران روسیه، ترکیه و ایران در دیدار روز دوشنبه خود در آنکارا درباره اوضاع ادلب سوریه رایزنی خواهند کرد. «یوذی یوشاکوف»، دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت سران سه کشور در این دیدار «اوضاع دشوار» در ادلب سوریه را مورد بررسی قرار خواهند داد.   

در حال حاضر اداره استان ادلب (مناطقی که در کنترل تروریست‌ها قرار دارد) در دست گروهک «دولت نجات ملی» مورد حمایت ترکیه است. گروهکی که در دوم نوامبر ۲۰۱۷ با هماهنگی تروریست‌های جبهة النصره تشکیل شد و دارای وزارتخانه‌های مختلف است. از همان ماه های ابتدایی تشکیل این گروهک، زمانی که به مرور ائتلاف آن با جبهة النصره آشکار شد، اعتراضات گروه های مختلف نیز آغاز شد. استان ادلب اکنون از لحاظ اداری در کنترل گروهک «دولت نجات ملی» و از لحاظ نظامی در سیطره تروریست‌های جبهة االنصره قرار دارد.

کد خبر 389425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.