دانشگاه‌ها نسبت به مطالبات اساتید حق‌التدریس بی‌توجه هستند

رئیس انجمن صنفی اساتید حق التدریس استان اصفهان با بیان این که به طور متوسط بیش از نیمی از نیروهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها از اساتید حق التدریس تامین می شود، از بی‌توجهی به مطالبات آن‌ها انتقاد کرد.

عبدالله رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از اساتید حق التدریس دانشگاه ها به عنوان فرهیحتگان جامعه که همگی دارای مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا هستند نام برد و اظهار کرد: دستمزد پایین، نداشتن بیمه، مالیات بر درآمد در کنار نداشتن امنیت شغلی از مهمترین دغدغه‌های این قشر است که متاسفانه دانشگاه‌ها و سازمان‌ها نسبت به بر طرف کردن دغدغه‌های اساتید رغبتی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ با تلاش همکاران، انجمن صنفی اساتید حق التدریس استان اصفهان در اداره کار، رفاه و امور اجتماعی، به ثبت رسید، اهداف این صنف ساماندهی جامعه اساتید، پیگیری مطالبات و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها، بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه، تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بیشتر، همکاری با اصناف مختلف در زمینه‌های آموزشی و معرفی اساتید ممتاز به دانشگاه‌ها است.

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس به دغدغه‌های اصلی اساتید شامل تناسب نداشتن دستمزد، مشکلات بیمه و مالیات در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: گرچه دنبال بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها و اهداف بلندمدت هستیم، اما در حال حاضر مشکلات معیشتی گریبانگیر این قشر فرهیخته است که مانع از اقدام برای اهداف والاتر مانند رشد و ارتقای علمی و پژوهشی اساتید حق التدریس می‌شود.

 رحیمی اضافه کرد: دستمزد اساتید حق‌التدریس بر اساس حقوق پایه اداره کار، بین هشت تا ۲۰ هزار تومان در ساعت بسته به نوع دانشگاه است و از طرفی دانشگاه‌ها مواردی همچون سابقه و سنوات تدریس، کیفیت تدریس، مدرک علمی و سوابق پژوهشی را برای اساتید حق‌التدریس در نظر نمی‌گیرند و هیچ کدام از این موارد باعث افزایش دستمزد اساتید نمی‌شود.

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس ادامه داد: بسیاری موارد قانون  اداره کار همچون حق مسکن، اولاد، عائله‌مندی و عیدی و به اساتید حق التدریس تعلق نمی‌گیرد که این موارد تخطی از قانون محسوب می‌شود و دانشگاه‌ها در این موارد پاسخگو نیستند.

وی در مورد بیمه اساتید حق‌التدریس گفت:‌ در حال حاضر دانشگاه‌ها یا به صورت ساعتی برای استادان حق‌التدریس خود بیمه رد می‌کنند یا اصلا رد نمی‌کنند و یا تمایل به همکاری با استادانی دارند که بیمه از محلی غیر از تدریس برای آنها واریز می‌شود و با این شرایط عملا نمی‌توان حقوق بازنشستگی را برای استادان حق التدریس متصور بود.

رحیمی ادامه داد:  متاسفانه بیمه نیز اجازه پرداخت کسری ساعات موظفی را به اساتید نمی‌دهد و این افراد حتی نمی‌توانند به صورت اختیاری برای خود بیمه رد کنند و این ضعف از قانون بیمه است که افراد حق العمل کاری یا پاره وقت را در قوانین خود پوشش نداده است.

رئیس صنف اساتید حق التدریس از اعمال ۱۰ درصد مالیات بر در آمد اساتید انتقاد کرد و گفت: حقوق اساتید در سال بسیار کم است و این مبلغ مطابق قانون مالیاتی بایستی معاف از مالیات باشد اما قانونگذاران مالیاتی اخیرا تبصره‌ای اضافه کرده‌اند و صرفا با در نظر گرفتن شرایط اساتید هیأت علمی که برای کسب درآمد بیشتر به صورت حق‌التدریسی در دیگر دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌کنند، مالیات بر حق‌التدریس را ۱۰ درصد مقطوع در نظر گرفته‌اند و معافیت مالیاتی برای اساتیدی که هیچ منبع درآمدی جز حق التدریس ندارند در نظر نمی گیرد که این نیز خلاف قوانین مالیاتی است و باعث ایجاد تناقض در این قوانین شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال رایزنی با روسای دانشگاه‌های سطح استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای حل موضوع بیمه و مالیات هستیم و افزود: همزمان این پیگیری‌ها توسط دیگر اصناف اساتید حق‌التدریس در استان‌های سراسر کشور در حال انجام است، اما هنوز هیچ اقدامی از سمت مسئولان علیرغم اطلاع از مشکلات صورت نگرفته است.

رحیمی همچنین برای بحث خوداشتغالی و کارآفرینی از برگزاری جلساتی با اساتید خبر داد و گفت: بازدیدهایی را از شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه داشتیم که امید است با همکاری اساتید این اهداف تحقق یابد و کمک درآمدی بتوان برای این قشر فرهیخته ایجاد کرد. همچنین کلاس‌ها و دوره‌هایی را با همکاری خود استادان جهت ارتقای مهارت‌های علمی و فرهنگی برای اساتید برگزار کردیم.

کد خبر 389397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.