حفظ حیات وحش در گروی تحقق رشد اقتصادی است

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با بهبود اوضاع اقتصادی می‌توان امیدوار بود حفظ حیات وحش در اولویت مسئولان و مردم قرار گیرد.

محمودرضا همامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از پیش نیازهای حفظ محیط زیست، داشتن قدرت اقتصادی است، اظهار کرد: با رشد اقتصادی بودجه حفاظت محیط زیست و حیات وحش بیشتر می‌شود و دغدغه های مردم تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی و مسائل حفظ حیات وحش در همه جا یکسان و بسیار شبیه است، خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیرمجاز، چرای بی‌رویه دام، گسترش شهرها و جاده‌ها از جمله مشکلاتی است که برای گونه‌های جانوری و عرصه‌های طبیعی به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در ایران و اصفهان مشکل منابع مالی محدود و کمبود بودجه و تعداد کم محیط بانان باعث می‌شود که نتوان به خوبی از مناطق حفاظت کرد.

همامی تصریح کرد: آموزش از ضروریات حفظ حیات وحش است، با آموزش کودکان دیدگاه نسل جدید تغییر خواهد کرد و متوجه می‌شوند که محیط زیست و زیست بوم بخشی جدایی ناپذیر و مهم از زندگی ما است.

وی تاکید کرد: فرهنگ پیشگیری از تخریب محیط زیست باید با شیوه‌های نوین رسانه‌ای در افکار عمومی نهادینه شود و این موضوع مطرح شود که تخریب محیط زیست در اصل به ضرر خود مردم خواهد بود.

استاد محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: خشکسالی سال‌های قبل در اصفهان، تغییر اقلیم، آلودگی‌های مختلف و نبود نگاه مسئولانه در حوزه حیات وحش از دیگر چالش‌های حفظ محیط زیست است.

همامی گفت: بارها اشاره شده که نیاز به یک وزارتخانه است تا بتواند با هماهنگی دیگر سازمان‌ها و نهادها، طرح‌های توسعه‌ای را به یک نظام هماهنگ تبدیل کند و با مدیریت سیستمی، تنظیم برداشت از عرصه‌ها، آموزش افکار عمومی و تحقیقات و سیاستگذاری درست و برای حفاظت از محیط زیست جانوری تلاش شود.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، دو پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است. در استان اصفهان بیش از دو هزار گونه گیاهی مربوط به حدود ۷۰۰ جنس و در قالب ۱۳۰ خانواده شناسایی شد؛ همچنین ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست، ۴۱ گونه ماهی در استان اصفهان شناسایی شد.

از میان گونه‌های موجود، ۱۳ گونه جانوری از جمله یوزپلنگ، گربه شنی، عقاب طلایی، هوبره، اردک سرسفید و شاهین به دلیل تخریب زیستگاه و یا شکار غیرمجاز در معرض خطر انقراض هستند.

کد خبر 389396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.