اولویت کشور توسعه علمی و نیروی انسانی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: توسعه علمی و نیروی انسانی مهم‌ترین اولویت در کشور است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح روز شنبه در آئین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین مسئولیت در توسعه علمی و اجتماعی کشور را عهده‌دار است، به همین دلیل باید در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه سرمایه است نه مصرفی، افزود: نیروی انسانی که ماموریت مهم توسعه کشور را به عهده بگیرد باید در مدرسه و آموزش و پرورش تربیت شود.

وی تصریح کرد: در مدرسه باید تمام مهارت های زندگی آموزش داده شود و آموزش و پرورش باید کانون آموزش و گفت وگو باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید کانون استدلال، منطق و دستیابی منطقی به ارزش ها و معیارهای دینی و اخلاقی باشد، افزود: از نهاد مدرسه باید انسان پرسشگر، متفکر و نقاد و مشارکت جو در جامعه بیرون بیاید.

معاون اول رئیس جمهوری مشارکت‌جویی را یکی از مباحث اصلی توسعه جوامع دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان آموزش و پرورش در مقابله با تنگناها باید به فرهنگ و ساختار داخلی این وزارتخانه توجه کرده و به گونه ای برنامه‌ریزی کنند که محصول مدارس انسان‌هایی خلاق، مبتکر و نوآور باشد.

وی گفت: بخاطر جایگاه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی و وجود اسناد بالادستی در این عرصه می توان گفت تقریبا سند مهم دیگری نیست که در آموزش پرورش نیازی بوده و برای آن اقدامی نشده باشد و همه آنها تاکید زیادی بر اجرای سندهای بالادستی خصوصا سند تحول بنیادین دارند، هم معلمان و هم دولت، رئیس جمهوری و هم وزرایی که انتخاب شدن، تکلیف ویژه ای در اجرای آن دارند.

جهانگیری تاکید کرد: در این سالهایی که این سند در دست بوده، معمولا برنامه های وزرایی که انتخاب می شوند، برنامه های جامعی برای عبور از تنگناهاست و چشم انداز بسیار روشنی برای نظام تعیین کرده است؛ برنامه اصلی آموزش و پرورش این است که این سند را به صورت دقیق اجرا کند.

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال این بودیم که اولویت‌های مهمی که پیش روی کشور است را شناسایی کنیم و براساس آن اولویت ها تلاش کنیم که مسائل کشور را حل و فصل کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین‌ موضوعات، بحث های بین المللی بود که اقدامات زیادی انجام گرفت، توافقاتی شد و با کشورهای مهمی در دنیا گفت وگو انجام گرفت تا اینکه در آمریکا رییس جمهور جدید انتخاب شد و در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد.

وی یادآورشد: اینکه آمریکایی‌ها با صراحت، قاطعیت و هیچ پرده پوشی ای می گویند «ما راهبرد فشار حداکثری را بر ایران به عنوان دستور کار اصلی قرار دادیم»؛ هدف شان در اوایل فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی شان‌ که هم اکنون نیز مطرح می کنند، فروپاشی اقتصاد ایران است.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: حال یک جنگ اقتصادی نابرابر ظالمانه‌ای، اینگونه علیه اقتصاد کشور شروع شده است و اردیبهشت ۹۷رسما آن را اعلام کردند، اینکه در آن زمان چه شرایطی به جهت اقتصادی درکشور حاکم بود و چه تصمیماتی گرفته شد و چرا گرفته شد؛ اینها در جای خود قابل بحث است و درباره‌اش بحث خواهیم کرد.

جهانگیری تصریح کرد: عده ای کار را خیلی ساده می‌گرفتند و بلافاصله می‌گفتند این تصمیم اقتصادی بوده و به دلایل اقتصادی مثلاً این تصمیمات، تصمیمات درستی نبوده است. ولی وقتی یک جنگ نابرابر اقتصادی اینگونه شروع می شود، حتما جنبه امنیتی اصلی ترین مساله آن است، شما هم مدام فکر می کنید در این جنگ آنها کجا را هدف قرار داده اند؛ خصوصا اینکه اگر اطلاعات دقیقی از طریق دستگاه های اطلاعاتی به ما برسد که کدام کشور منطقه با چه میزان پول و در کجا می‌خواهند فشار وارد کنند و توانمندی ما برای مقابله چگونه است؛ همه اینها کمک می کند که سیاستگذار بتواند تصمیم به موقع بگیرد و بتواند سیاست طرف مقابل را به شکست بکشاند. کسی هم نمی آید بگوید این تصمیم من صرفا یک تصمیم اقتصادی است که براساس سیاست‌های اقتصادی و علم اقتصاد اتخاذ شده است.

وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره کودکان، نوجوانان و دانش آموزان گفت: رویکردهای نظام و البته آموزش و پرورش کشور نسبت به پدیده های جهان را باید با حساسیت دنبال کنیم که یکی از آنها به رسمیت شناخت کودکی و نوجوانی است، البته شاید این موضوع دربرنامه ها نیامده باشد، اما با باید در رویکردها دیده شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که «کودک حق دارد بازی کند و نباید تصور شود کارعجیبی است» افزود: کودکان حق دارند ورزش کنند و از نشاط و شادی برخوردار باشند و حق دارد که با مهر و محبت با آنها رفتار شود و باید در رویکردهای همه مسئولان، حاکم باشد.

جهانگیری تاکید کرد: وقتی حقوق کودکان و نوجوانان را به رسمیت نمی شناسیم مجبوریم در مقابل حوادثی قرار بگیریم که برای حل آن حوادث از حیثیت تمام نظام مایه بگذاریم که چگونه آن مساله را حل کنیم.

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که حس تعلق دینی و میهن در کودکان و نوجوانان کشور تقویت شود و حس تعلق به خانواده و به مدرسه افزایش یابد اگر این موارد در برنامه اجرایی دیده نشده بود، باید به عنوان رویکرد قرار گیرد زیرا در جهت گیری فرد فرد ما مسئولان موثر است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت:  همه ما به عنوان مسئول اجرایی به عنوان دولت در قبال تمام بیش از هشتاد میلیون مردم ایران با رویکردها، تنوع و تکثرهای مختلف مسئول هستیم.

جهانگیری تاکید کرد: از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی می برد باید آزار ببینیم و نباید احساس آرامش نکنیم و باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان خود را از بین ببریم.

وی گفت: با فقط یک «نه گفتن» در مقابل مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی شود. باید به همه مطالبات و درخواست های آنها، راه ها و روش های را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات آنها نیز پاسخ داده شود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: برای بحث هایی که این روزها راجع به شفافیت در اقتصاد مطرح می شود، در یک فرصت نه چندان دور حتما صحبت خواهم کرد که شفافیت چیست و چه باید کرد؟ دولت و دیگران چه کارهایی باید انجام دهند، مبارزه با فساد و مفسد چگونه است؟ خیلی از صداهایی که بلند می شود بیشتر برای راه گم کردن است و باید دقت کنیم.

جهانگیری بابیان اینکه قطعا اولین متضرر وزیر شدن آقای حاجی میرزایی بنده خواهم بود، گفت: او ۶ سال در کنار بنده برای اداره دولت خیلی کمک کردند و اگر امروز در مصوبات دولت و بحث هایی که از دولت بیرون می آید نظم، استحکام و انسجامی دیده می شود، بخش عمده آن مرهون زحماتی محسن حاجی میرزایی است؛ البته استفاده از صاحبنظران و کارهایی را که در دوره دبیری وی در هیات دولت انجام گرفت، در جلسه معارفه دبیر جدید هیات دولت اشاره خواهم کرد.

وی اضافه کرد: در دوره دبیر حاجی میرزایی  از سال ۹۲ تاکنون، کارهای بسیارخوبی صورت گرفت تاهمه بتوانند در همه مراحلی که مصوبه ای  در دولت مطرح می شود، در جریان باشند، نظر دهند و استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: به هرحال حاجی میرزایی در زمینه تدوین لوایح به خصوص لایحه شفافیت نقش بسیار مهمی داشت؛ وی از نظر من مدیری موفق، راهبردی، صاحب‌فکر و برنامه است. او قدرت هماهنگی و استفاده از توانمندی های مختلف برای هدفی که تفسیر می شود را دارد.

جهانگیری با بیان اینکه  حاجی میرزایی مورد اعتماد رئیس جمهوری و اکثریت قاطع نمایندگان مجلس قرار گرفت، گفت: کل دوره معرفی او به عنوان وزیر پیشنهاد همزمان با تحقیقات مجلس و دستگاه های دیگر بود؛ لذا وقتی حاجی میرزایی در مجلس معرفی شد، تازه همه فهمیدند که او برای این سمت معرفی شده است.

وی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به محسن حاجی میرزایی گفت: شاید افراد دیگری مدنظر بودند، اما نهایتا رئیس جمهوری به انتخاب و معرفی  حاجی میرزایی رسیدند و مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی به وی رای دادند که ۲۰۰ رای پشتوانه مهمی است برای او خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: امیدوارم با حمایتی که از طرف همه اجزای دولت وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد شد؛ از آقای رییس جمهور در راس و بنده (معاون اول رئیس جمهوری) و همه اعضای دولت؛ آقای حاجی میرزایی بتوانند همه برنامه های خود را با قدرت و به نحو مطلوب پیش ببرند.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد: با تلاش مدیران آموزش و پرورش شاهد شکوفایی بیشتر کشور باشیم و از تنگناهای موجود عبور کنیم و روزهای بسیار خوب و روشنی پیش رو است.

وی به آغاز سال تحصیلی جدید در ابتدای مهرماه نیز تاکید کرد: بازگشایی مدارس نیازمند یک آمادگی ملی دارد و همه از خانواده ها و دولت تا سایر نهادها  باید به آموزش و پرورش و دانشگاه ها برای برگزاری جشن تعلیم و تربیت کمک کنند تا سال تحصیلی را با شکوه شروع کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری بابیان اینکه در ۴ سال و نیم از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی ما تحریم بودیم، گفت: تا قبل از اجرای برجام هم که نفت ١٠٠ دلاری فروش می‌رفت ما حداکثر آن سقفی که تعیین شده بود یعنی یک میلیون بشکه نفت را صادرات می کردیم، بشکه ای اضافه صادر نمی شد.

جهانگیری بیان کرد: از سال گذشته هم که با تحریم قاطع نفت مواجه شدیم و آمریکایی ها هدف‌گذاری کردند تا فروش نفت ما را به صفر برسانند که البته موفق نشدند ولی فشار بسیار سنگین است و با همه این محدودیت ها فکر می کنم که دولت در تخصیص سهم بودجه به آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد که این سهم نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر باشد.

وی با اشاره به موانع پیش روی در اداره کشور، تصریح کرد: شرایط سخت زندگی معلم به عنوان موتور اصلی توسعه سرمایه اجتماعی کشور برای همه ما روشن است. ذهن معلم باید ازهمه مسایل و مشکلات فارغ باشد و فقط باید به مسایل آموزش و پرورش بپردازد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینگه آموزگاران نیازمند یک زندگی شرافتمندانه هستند، گفت: امیدوارم با همه محدودیت هایی که داریم و با پیگیری هایی که آقای حاجی میرزایی (وزیر) خواهند کرد، بتوانیم باز هم در دولت سهم بیشتری رابه آموزش و پرورش اختصاص دهیم.

جهانگیری خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه در همه نظرسنجی ها، معلم جزو مهمترین و بالاترین گروه مرجع ترین جامعه است. مردم به معلمان به دیده حرمت و تأثیرگذاری می نگرند. در نظام ودولت هم باید به همین شیوه پیش برود.

وی با تاکید بر اینکه مدارس به عنوان مراکزی که این اتفاقات در آن می افتند از جهات مختلف، مهم هستند، اظهار کرد: ما شاید دیگر مدارس کپری به آن معنا نداشته باشیم و یا خیلی کم داشته باشیم، اما فاصله مدرسه کپری با مدرسه هوشمند خیلی زیاد است؛ حتما در تهران و دیگر شهرهای بزرگ مدارسی داریم که مجهز به مدرن ترین ابزار آموزشی هستند و حتما مدارسی داریم که در شرایط بدی هستند و این فاصله را باید به سرعت کم کنیم و به نقطه قابل توجه برسانیم.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت باید تلاش کند منابع هوشمندسازی مدارس را تامین کند گفت: باید ارتباط جدی دولت، جامعه، نهادهای مدنی و مدرسه را خوب تعریف کنیم؛ ظرفیت های بسیار بزرگی میان مردم ما وجود دارد که علاقه‌مند هستند این ظرفیت ها در خدمت آموزش و پرورش قرارگیرد که خیرین مدرسه ساز یکی ازاین ظرفیت‌ها است.

جهانگیری گفت: امکاناتی که در آموزش و پرورش موجود است مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و سهامداران آن یک ظرفیت مهم است. اخیرا با مدیران این صندوق ملاقاتی داشتیم و طرح های بزرگ اقتصادی را پیش بینی کرده اند.

وی تصریح کرد: در این کشور ظرفیت‌ها زیاد است و این تعبیر را بارها از من شنیده اید، ایران کشور ثروتمندی است و مهم این است که این ثروت‌ها را به فعلیت برسانیم و در خدمت توسعه کشور قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: آمریکایی‌ها که با تمام رادارهای خود نفتکشهای ایرانی را رصد می کنند که به کجا می‌رود؛ آنها به رغم اینکه در انزوا قرار گرفته اند برخی کشورها را به نقطه ای می رسانند تا نفتکش ایرانی را در آب‌های بین المللی متوقف کنند. 

جهانگیری گفت: آمریکایی ها به برخی از کشورهای بزرگ و قدرتمند که دوست ما هستند، فشار آوردند و از خرید نفت ما حداقل همراهی قابل قبولی نکردند، این اتفاق برای ما قابل باور نبود.

وی گفت: آنها به منابع درآمدی ما فشار آوردند و با توجه به اینکه یک سوم درآمد بودجه کشور در سال ۹۸ به فروش نفت بستگی دارد با مشکلاتی و کمبود مواجه شدیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که دولت راهبرد مقاومت فعال را با تمام توان دنبال و اجرا کرد،گفت: در ماه های اول فشار حداکثری آمریکا،‌تلاطمی در اقتصاد ایران ایجاد شد، اما امروز پس از یک سال روند شاخص های کشور روبه بهبود است و خود آمریکایی ها اذعان کرده اند، اما اینکه به چه میزان این بهبود قابل درک است و تا چه میزان در زندگی مردم خود را نشان می‌دهد موضوع دیگری است. 

جهانگیری با اشاره به این که آنها بارها می گفتند «اقتصاد ایران اقتصاد ونزوئلایی شده و تورم چندصد درصدی در ایران حاکم می‌شود» گفت: برخی افراد نیز که از آنها انتظار نداشتیم اعداد نجومی در نرخ ارز اعلام می‌کردند، اما اکنون با مدیریت کشور و تحمل مردم در کشور ثبات به وجود آمده است.

وی بیان کرد: مردم ایران یک بار دیگر ملت بودن و یکپارچه بودن را به نمایش گذاشتند و موفق شدیم شرایط کشور را به ثبات و آرامش برسانیم.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در این شرایط اقتصادی و در مقطع فعلی اولویت کشور توسعه علمی و منابع انسانی و سرمایه اجتماعی است؛ در سال‌های قبل از ۱۳۰۰ پس از عبور از دوران قحطی در کشور اولین تصمیم مسئولان آن زمان کشور تاسیس «دارالمعلمین» بود. یعنی در دوره این که محدودیت منابع است، توجه به توسعه علمی و منابع انسانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که در عصر دانایی قرار گرفته ایم، گفت: وقتی از توسعه علمی و نیروی انسانی سخن  می‌گوییم مهمترین و محوری‌ترین مرکزی که ماموریت خواهد داشت، آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد که مهمترین هزینه سرمایه ای کشور است و باید همچنان این جهت گیری وجود داشته باشد و این سرمایه گذاری ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از سیدمحمد بطحائی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی و همکاران وی در طول دورانی دوران مسئولیت در این وزراتخانه را که یکی از دوره های سخت و مشکل بود با تلاش و جدیت به خوبی پشت سر گذاشتند و نهایتا تصمیم گرفتند استعفا کنند و از آموزش و پرورش و این مسیر فاصله بگیرند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: وی خودش استعفا کرد، ‌قبل از آن نیز صحبتی نکرده بود و مطلبی نیز نگفته بود، من وقتی خبردار شدم که با استعفای او موافقت شده بود؛ این استعفا در ایام تعطیلات عید فطر بود و من این موضوع را در تلفن همراه خود دیدم و تعجب کردم که چرا وی هوس مجلس به سرش زده است.

جهانگیری ضمن قدردانی از زحمات سید جوادحسینی سرپرست آموزش و پرورش اظهار کرد: این امکان وجود داشت که وی به عنوان وزیر معرفی نشوند اما پس از آن که آقای رئیس جمهوری با ایشان صحبت کرده بود پی بردم که یک انسان تا چه میزان می تواند روحیه فداکاری داشته باشد که بگوید «من مسئولیت را می پذیرم حتی اگر دولت برای آموزش و پرورش احساس نیاز داشته باشد، آمادگی دارم و هرروزی و لحظه ای  هم تصمیم گرفتید فردی را برای وزارت معرفی کنید مطمئنا کل داشته های خود را در خدمت گرفته و به دوستان کمک خواهم کرد.»

وی افزود: آقای حسینی در سه ماه گذشته در آموزش و پرورش مانند مدیری که قرار است سال‌ها در یک مسئولیت بماند، کار و فعالیت کرد، طرح های بلند و میان مدت می داد، این روحیه تلاش گر و فداکاری قابل تقدیر است.

کد خبر 389392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.