تشریح طرح ساماندهی و سیاست‌گذاری باغ‌های قصرالدشت شیراز

رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصرالدشت شیراز گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، حوزه استحفاظی این باغ‌ها به پنج گروه تقسیم‌بندی شده است.

جهان‌بین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با وضعیت باغ‌های تحت تملک شهرداری، اظهار کرد: شهرداری شیراز بر اساس ضوابط و مقررات طرح ساماندهی و سیاستگذاری باغ‌های قصرالدشت، باغ‌هایی که در اولویت تملک عمومی واقع شده را خریداری کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، حوزه استحفاظی باغ‌های قصرالدشت به پنج گروه خرید، نگهداری و گردشگری، حریم کمربندی، بافت روستایی، ساخت و سازهای موجود قدیمی که در طرح تثبیت شده است، قابلیت تغییر کاربری بر اساس طرح تفصیلی تقسیم‌بندی شده است.

میرزایی با بیان اینکه طبق مصوبه موجود، اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصرالدشت از آغاز تاکنون اقدام به تملک باغ‌ها به صورت غارسی- مالکی به مساحت ۱۳۴ هکتار، مالکی به مساحت ۷۲ هکتار و غارسی به مساحت ۶۲ هکتار کرده است، افزود: در این راستا و با توجه به خریدهای صورت گرفته تعدادی از باغ‌ها و زمین برای بهره‌مندی عموم به معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های شهرداری واگذار شد.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصرالدشت شیراز، خاطرنشان کرد: برای حفظ و نگهداری دیگر باغ‌های تحت تملک و به منظور مشارکت با باغداران در امر حفاظت باغ‌ها اقدام به عقد قراردادهای اجاره با باغداران بومی و محلی کرده است و نظارت مستمر و ارائه توصیه‌های لازم به باغداران جهت نگهداری بهینه و مطلوب پیوسته انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصرالدشت برای کاهش دوره آبیاری باغ‌ها و مدیریت خشکسالی اقدام به حفر، تجهیز و برق‌رسانی ۱۷ حلقه چاه عمیق در باغ‌ها کرده است؛ همچنین با توجه به حفر چاه در محدوده باغ‌ها به جهت کاهش هدرروی آب، اقدام به اجرای شبکه آبرسانی و خطوط انتقال آب (لوله پلی‌اتیلن) چاه‌ها به باغ‌های تحت پوشش به طول حدود ۲۵ هزار متر و تعمیر و تعویض تاسیسات مربوط به آن‌ها کرده است.

میرزایی اظهار کرد: با توجه به وجود جوی‌های خاکی قدیمی در باغ‌ها برای کاهش هدرروی آب و افزایش سرعت آبرسانی، تاکنون اقدام به تبدیل ۱۲ هزار متر طول جوی‌های خاکی به سیمانی کرده است.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغات قصرالدشت شیراز تصریح کرد: برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های حوزه استحفاظی و همچنین باغ‌های بیرون از حوزه استحفاظی تاکنون در مدت زمان چهار سال اقدام به خرید لوازم و تجهیزات و همچنین نصب تله در باغ‌ها کرده است.

وی گفت: با توجه به رشد و افزایش علف‌های هرز در باغ‌ها در فصل بهار و به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی در باغ‌ها و زمین‌های موجود اقداماتی از جمله برگزاری دوره‌های آموزش آتش‌نشانی برای باغداران، نصب شیرهای هیدرانت بر لوله‌های آبرسان باغ‌ها به کمک سازمان آتش‌نشانی، شناسایی باغ‌ها و زمین‌های مستعد آتش‌سوزی و اطلاع‌رسانی به باغداران و مالکان برای پاکسازی و علف‌زنی، به کارگیری پیمانکار جهت علف‌زنی باغ‌ها، به کارگیری ادوات کشاورزی (تراکتور) جهت شخم‌زنی در اراضی باز (تملک شهرداری و خصوصی) انجام شده است.

کد خبر 389386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.