نتایج تصویب نرخ دستمزد سال۹۹ به فوریت اعلام می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پرداخت عیدی بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی از هفته گذشته آغاز شده است و با پیگیری‌های انجام‌شده در کمیته مزد و تصویب در شورای عالی کار نرخ دستمزد کارگران در سال آینده تعیین خواهد شد و نتایج آن به فوریت اعلام می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در جمع فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحریم‌ها گفت: در شرایط تحریم‌های امروز، راه حل این است که در کنار یکدیگر قرار بگیریم و مسیر توسعه را ادامه دهیم.

وی افزود: هر چند بودجه عمومی کل اقتصاد ایران نیست و اقتصاد ایران یک نظام مویرگی در کنار خود دارد که به این آسانی قابل گسیختگی نیست اما به هر حال متأثر از عوامل مختلف است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: حسابرسی تأمین اجتماعی باید انجام شود اما امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند واحدهای تولیدی واقعی را که در آنها اشتغال در جریان است کمک کنیم تا چرخ‌هایشان بچرخد.

شریعتمداری اضافه کرد: برای حفظ تولید در بنگاه‌های اقتصادی، اعلام کردیم اگر در جریان حسابرسی ۱۰ ساله، بدهی شناسایی شد، آن را دریافت نکنند. البته این بدان معنا نیست که مطالبه‌ای نداریم بلکه این مطالبه وجود دارد و در زمان رونق تولید وصول خواهد شد.

وی ادامه داد: بنگاهی فعال است که عده‌ای در آن کار می‌کنند و تولیدی دارد، باید چرخ آن بچرخد حتی اگر به حق بخواهیم مالیات را وصول کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: امروز باید به واحدهای تولیدی واقعی کمک کرد و نباید چرخ واحد تولیدی را از کار انداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه منافع کارفرما، کارگر و دولت در هم تنیده است، تصریح کرد: کار برای ما در اولویت است. هرچه در سازمان تأمین اجتماعی وضع می‌شود باید با این نگاه باشد که آیا کار را محترم می‌شماریم یا با آن قانون کار را تعطیل می‌کنیم.

شریعتمداری با اشاره به اصلاح قوانین جاری به نفع تولید گفت: حتماً باید به سمت اصلاح قوانین از جمله قانون سخت و زیان آور برویم؛ به دنبال بالا بردن سطح ایمنی کار هستیم تا مشاغل کمتر سخت و زیان آور باشند نه اینکه مشاغل بیشتری شامل آن شوند و زودتر بازنشستگی بگیرند.

وی به وضعیت صندوق بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نسبت بیکاران به بیمه شدگان در حال افزایش است و به دنبال ایجاد کارهای جدید برای آنها هستیم؛ این موضوع نیاز به همکاری جدی کارفرمایان دارد تا در حد ممکن دست به اخراج نزنند.

وی با اشاره به سبد حمایتی معیشتی، گفت: در همه کشورها سیاست یارانه‌ای بر وجود اطلاعات دقیق از وضعیت مالی مردم آن کشورها مبتنی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک‌های اطلاعاتی تولید کننده اطلاعات را دارایی بزرگ برای کشور دانست و افزود: در یک سال اخیر به دنبال ایجاد و استمرار حیات پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان بوده‌ایم که در شروع اگر چه ممکن است خطاهایی داشته باشد اما در بلندمدت مفید خواهد بود.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: ۴۶ پایگاه اطلاعاتی بزرگ در کشور وجود دارد که می‌توانند وضعیت دارایی‌ها و توانایی مالی خانواده‌ها را تقسیم بندی کنند که البته تمام اطلاعات آنها با دسترسی به اطلاعات بانکی نیست.

وی با اشاره به حذف خانوارها برای دریافت یارانه گفت: در مرحله اول ۱۲ درصد حذف شدگان نسبت به این اقدام اعتراض کردند که در مرحله دوم به ۴.۵ درصد رسید و همین نشان دهنده غنای بانک اطلاعاتی است.

شریعتمداری همچنین در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران گفت: پرداخت عیدی بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی از هفته گذشته آغاز شده است و با پیگیری‌های انجام‌شده در کمیته مزد و تصویب در شورای عالی کار نرخ دستمزد کارگران در سال آینده تعیین خواهد شد و نتایج آن به فوریت اعلام می‌شود.

وی در ادامه در مورد اصلاح ساختاری تأمین اجتماعی بیان داشت: با توجه به بازار کار در جهان و تحولاتی که در نوع فعالیت‌های تولیدی، نظام کارگری و کارفرمایی ایجاد شده و همچنین به وجود آمدن استارت‌آپ‌ها و تحولات در نظام فعالیت‌های خدمات کشور از طریق اپلیکیشن‌ها نیازمند آن هستیم تا در قوانین حاکم در بازار کار به صورت روزآمد اصلاحاتی را اعمال کنیم که این اصلاحات در دو بخش خواهد بود.

کد خبر 389346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.