یکپارچه‌سازی فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند با «مدیریت استراتژیک»

امروزه مدیریت استراتژیک، لازمه اصلی فعالیت هر سازمان رو به پیشرفتی است چرا که پیچیدگی نیازها، مشکلات و ایده‌ها، ایجاب می‌کند راهکارهای اثربخش در زمان و مکان مناسب به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت استراتژیک بر لزوم به کارگیری فرآیندی که بتواند با اولویت‌بندی مناسب، به هر مسئله پاسخ درستی دهد، تاکید دارد و بر همین اساس سازمان مدیریت پسماند، برای تسریع روند رو به پیشرفت خود در رفع مسائل این حوزه و پاسخگویی به نیازهای شهر، اقدام به برنامه‌ریزی جهت استقرار نظام مدیریت استراتژیک در این سازمان کرده است.

درباره اهمیت مدیریت استراتژیک در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و تدابیر اندیشیده شده برای تحقق آن گفت و گویی را با «علی دهنوی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

هدف از اجرای پروژه استقرار نظام مدیریت استراتژیک در سازمان مدیریت پسماند چیست؟

هدف اصلی اجرای این پروژه، ایجاد زیرساختی نظام‌مند در سازمان مدیریت پسماند است که سازمان را قادر می‌کند وضعیت فعلی خود را به طور دقیق بررسی کرده، همچنین وضعیت آینده را برآورد کند و با استفاده از توانمندی‌ها و فرصت‌ها و دفع تهدیدها و پوشش نقاط ضعف، آینده‌ای مطلوب را خلق و تمام فعالیت‌های خود را به صورت یکپارچه در راستای اهداف خود تنظیم کند.

هم‌چنین با استقرار نظام مدیریت استراتژیک، سازمان مدیریت پسماند قادر خواهد بود به طور مستمر وضعیت خود را تا رسیدن به نقطه‌ مطلوب، پایش و اصلاح کند.

رویکرد نظام‌مند به مدیریت استراتژیک از رویکردهای نوین مدیریت استراتژیک است که نقاط ضعف برنامه‌ریزی استراتژیک فرآیند محور سنتی را تغییر داده و حرکت سازمان را در جهت نیل به اهداف تثبیت و تضمین می­‌کند.

چه کسانی در اجرای این پروژه دخیل هستند و کارکنان سازمان در این زمینه چه نقشی دارند؟

تمامی ذی نفعان داخلی شامل کارکنان، مدیران، مسئولان، کارشناسان در حوزه‌های مختلف در این پروژه دخیل هستند. از آن‌جا که روش اجرایی این پروژه بر اساس زیرساخت‌های مشارکتی و کارگروهی تدوین شده، تمام کارکنان در اجرای این پروژه سهیم هستند.

هم‌چنین در پیاده‌سازی این پروژه، منافع و انتظارات ذی‌نفعان خارجی مانند جامعه، سازمان‌های همکار یا بالادستی، قانون‌گذاران و... نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

مرکز مهندسی توسعه‌ بهره‌وری و سیستم‌های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مدیریت و اجرای این پروژه را براساس اصول طراحی نظام‌های نوین مدیریت استراتژیک بر عهده دارند.

بازه زمانی اجرای این پروژه چقدر است؟

تخمین اولیه‌ مرکز مهندسی توسعه‌ بهره‌وری و سیستم‌های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برای مدت زمان طراحی نظام مدیریت استراتژیک ۹ ماه است.

این نهاد با تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود و بهره‌گیری از همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان مدیریت پسماند تلاش می‌کند، پروژه در مدت تعیین شده انجام و پایان یابد.

اجرای پروژه استقرار نظام مدیریت استراتژیک چه اهمیتی برای سازمان مدیریت پسماند دارد؟

سازمان مدیریت پسماند به عنوان یک نهاد عمومی خدماتی با گستره‌ وسیعی از فعالیت‌ها به خوبی در حال انجام ماموریت خود است. مدیران توانمند سازمان با اتکا بر توانایی‌های خود، سازمان را در راستای اهداف و چشم‌انداز خود پیش برده‌اند. اکنون سازمان از نظر چرخه‌ عمر خود، به سازمانی نیمه بالغ تبدیل شده و در این مرحله، فرآیند برنامه‌ریزی با دشواری‌ و چالش‌هایی رو به رو خواهد شد.

از طرفی سازمان در مرحله‌ مناسبی برای رشد و توسعه قرار دارد؛ رشد، یک متغیر اساسی استراتژیک است، بنابراین سازمان باید نظامی مناسب جهت برنامه‌ریزی استراتژیک طراحی کند و خوشبختانه مدیران سازمان به خوبی به این مهم اشراف دارند.

این پروژه چه برون‌دادی برای سازمان مدیریت پسماند به همراه دارد و خروجی آن چه تغییری در بازدهی فعالیت‌­ها خواهد داشت؟

برون‌داد نهایی پروژه، یک نظام مدیریت استراتژیک یک‌پارچه است که فرآیند دریافت تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی و اجرای آن را که شامل دو مرحله‌ خلق ذهنی(برنامه‌ریزی استراتژیک) و خلق عینی(اجرای برنامه‌های استراتژیک) است، را از مرحله‌ زایش استراتژی تا اجرا در عملیات، مدیریت خواهد کرد.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با استفاده از نظام مورد نظر می‌تواند تصمیمات استراتژیک و حیاتی خود را با خطرپذیری حداقل و مبتنی بر رشد، اتخاذ کند.

آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در تهیه برنامه استراتژیک از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است و امیدواریم تصمیمات خروجی این نظام موجب رشد و ارتقاء سازمان مدیریت پسماند و تامین نظر ذی‌نفعان شود.

کد خبر 389334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.