صرف ۲۵ درصد بودجه شهرداری برای نگهداری شهر/اجرای۹۸۰ پروژه در حوزه خدمات شهری

جلب همکاری و مشارکت شهروندان برای ایجاد محیط پاک، ایمن، سبز، آرام، زیبا و شاداب و حفظ، توسعه و بهبود محیط زیست، کسب و کار شهری و کمک در تأمین آسایش، سلامت و بهداشت روحی و جسمی شهروندان در اولویت مدیران شهری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای بهبود زندگی جمعی در شهر، با رویکرد مدیریت بهینه منابع، مشارکت همگانی و توجه به هویت ایرانی - اسلامی و بهره‌برداری از حس شهر دوستی، امکانات گسترده و منابع انسانی توانمند برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و گردشگران از خدمات و فعالیت‌های معاونت خدمات شهری است.

مدیریت، جمع‌آوری، پردازش، بازیافت، تبدیل و دفع پسماندهای عادی و هماهنگی دفع سایر پسماندها، مدیریت، حفظ و توسعه بوستان‌ها و انواع فضای سبز شهری و جنگلی، مدیریت پیشگیری و مقابله با حوادث شهری و ارائه خدمات امداد و نجات و مقابله با حوادث غیرمترقبه، ساماندهی مشاغل و محیط‌های کسب و کار شهری، مدیریت، بهینه‌سازی، حفظ و توسعه زیبایی‌ها، اسباب و لوازم و تجهیزات، رنگ و نور، ارتباطات تصویری و هنر شهری، حفظ و توسعه آرامش با اجرای حقوق و قوانین شهروندی و پیشگیری و رفع تخلفات شهری، ‌توسعه و حفظ و نگهداری آرامستان‌ها و نظارت بر آرامستان‌های سایر ادیان شهر اصفهان و ترغیب گردشگری با سرویس‌دهی مطلوب و مهیا در امور خدمات شهری از جمله وظایف معاونت خدمات شهری به شمار می‌رود.

برای آشنایی با اهم فعالیت‌های معاونت خدمات شهری، پروژه‌های در حال اجرای سازمان‌های زیرمجموعه این معاونت، تدابیر اندیشیده شده در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و ... گفت و گویی را با «حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سیاست‌هایی را که برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان دنبال می‌کنید چیست؟

یکی از رویکردهای معاونت خدمات شهری، ارزیابی فعالیت و عملکرد مناطق ۱۵ گانه است که هر سه ماه یکبار فعالیت مدیران در حوزه خدمات شهری ارزیابی و روند پیشرفت پروژه‌ها در حوزه خدمات شهری را رصد و پیگیری می‌کنیم تا به موقع اجرایی شود همچنین نظارت بر فعالیت سازمان‌ها و بسترسازی و حمایت لازم از سازمان‌های وابسته از دیگر رویکردهایی است تا بتوانند برنامه‌های خود را به موقع انجام دهند.

یکی دیگر از سیاست‌ها ارتقای شاخص‌های خدمات شهری در شهر است که برای تحقق آن ارتقای روش‌های نگهداری فضای سبز و تأسیسات آبرسانی، استفاده از تکنولوژی ماشین آلات در توسعه و نگهداری فضای سبز، جایگزین کردن پساب‌های تصفیه شده با منابع آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضاهای سبز، تبدیل پارک‌های کم بهره‌بردار به پارک‌های موضوعی، اجرای سیستم‌های مناسب نگهداری و تعمیرات تأسیسات و تجهیزات در سطح شهر، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش پسماند، حفظ جریان دائمی رودخانه زاینده رود که یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهر است، حفظ مادی‌ها و اکوسیستم اطراف آن، حفظ باغات سنتی اطراف شهر و مراکز تفریحی بزرگی همچون صفه و ناژوان، استفاده هرچه بیشتر از روان آب‌ها، ارتقای ایمنی شهروندان در برابر حوادث را در دستور کار قرار داده‌ایم.

احداث ساختمان مدیریت بحران در مجموعه فدک نیز تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اعتبار اولیه چهار میلیارد تومان در حال احداث است که امیدواریم تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در سازمان آتش نشانی و با همکاری معاونت عمران شهری سیاست افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی در شهر به ۴۰ ایستگاه را مورد توجه قرار داده‌ایم البته در حال حاضر ۲۴ ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر اصفهان وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا تعداد این ایستگاه‌ها به عدد ۴۰ برسد.

بیش از ۲۰ دستگاه خودرو و تجهیزات مناسب با اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان برای سازمان آتش نشانی اصفهان خریداری شده که در حال نصب تجهیزات ایمنی و اطفاء بر روی خودروها هستیم.

باتوجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا انجام شده است؟

یکی از اقداماتی که لازم است در ابتدای نیمه دوم سال انجام شود، پاک‌سازی  و آماده‌سازی شهر برای بازگشایی مدارس و ورود کودکان، نوجوانان و جوانان به محیط های آموزشی و دانشگاهی است. بر این اساس شهرداری‌ برنامه‌ریزی کرده در سیمای شهر تحول ایجاد کند تا شهر پذیرای تردد و حضور دانش‌آموزان در شهر باشد.

یکی از اقداماتی که باید خدمات شهری مناطق ۱۵ گانه انجام دهند، رنگ‌آمیزی جداول و مبلمان شهری، نظافت و پاک‌سازی محیط اطراف مدارس است که باید به نحو مطلوب انجام شود.

همچنین مقرر شده محیط اطراف مدارس از وجود نازیبایی‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی پاک‌سازی شود و امحای دیوارنوشته‌های غیرقانونی بر روی دیوارهای مدارس، پاکسازی مادی‌ها و انهار، شست وشو و نظافت مبلمان شهری و ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر همچنین پاک‌سازی و رنگ‌آمیزی پنل‌های منصوبه در شهر صورت گیرد.

ممنوعیت صدور هر گونه مجوز حفاری تا ۱۵ مهرماه ۹۸ به دلیل خطراتی که گودبرداری‌ها می‌تواند برای دانش‌آموزان ایجاد کند از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

در حوزه خدمات شهری، سازمان آتش نشانی مکلف شده تدابیر لازم در خصوص ایمنی مدارس را بکار گیرد و در بازدیدها از مدارس نکات لازم را به مسئولان آموزش و پرورش اعلام کنند تا در جهت ایمن‌سازی مدارس اقدامات لازم انجام شود.

از دیگر اقدامات آتش نشانی آموزش دانش‌آموزان است که در این راستا مقرر شد سازمان، برنامه مدونی در طول سال تحصیلی برای آموزش نکات ایمنی به دانش‌آموزان شهر داشته باشد البته با توجه به تقارن هفته ایمنی و آتش‌نشانی با زمان بازگشایی مدارس، مقرر شده برنامه‌های خوبی از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برای آموزش همگانی و اجرای مانور در شهر اجرا شود.

سازمان خدمات موتوری نیز مکلف شده در راستای زیباسازی خودروهای حمل زباله و جمع‌آوری ضایعات سطح شهر اقدامات لازم را انجام دهد، برای جلوگیری از هرگونه سدمعبر در شبکه معابر به خصوص پیاده‌روهای شهر با توجه به تردد دانش‌آموزان نیروهای رفع تخلفات شهری در مناطق ۱۵ گانه برخوردهای قانونی با صنوف متخلف را انجام خواهند داد، همچنین در راستای جمع‌آوری متکدیان و دستفروشانی که در چهارراه‌ها، میادین و مسیر تردد دانش‌آموزان برخورد قانونی انجام می‌شود.

گل‌کاری و پیرایش شهر نیز جزء برنامه‌های ضروری است که در روزهای باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی جدید توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز، مناطق ۱۵ گانه و ناژوان پیگیری و انجام خواهد شد.

بی‌شک فعالیت شهرداری به صورت ۲۴ ساعته است و هیچگونه تعطیلی برای حوزه خدمات شهری متصور نیستیم، بنابراین همکاران ما در تمام مناسبت‌ها از جمله ایام محرم، بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس در سطح شهر حضوری فعال دارند تا خدمات قابل قبولی را به شهروندان ارائه کنند.

با دستفروشانی که در معابر شهر اقدام به فروش لوازم‌التحریر می‌کنند، برخورد قانونی انجام می‌شود؟

دستفروشی یک پدیده اجتماعی و اقتصادی است که در شهرها شکل گرفته، اما شهرداری وظیفه دارد موانع تردد شهروندان را برطرف کرده و اجازه ندهد چهره زیبای شهر تبدیل به فعالیت‌های کاذب شود.

نیروهای پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان همواره در جهت جمع‌آوری دستفروشان اقدامات خوبی انجام داده و قطعا با تمام کسانی که به حقوق عابران پیاده تجاوز کنند، برخوردهای قانونی را انجام خواهند داد؛ البته در این راستا نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیز همکاری خوبی با شهرداری دارند.

مهمترین طرح‌های حوزه معاونت خدمات شهری در سال‌جاری چیست؟

یکی از حوزه‌های وسیعی که در شهرداری اصفهان، کار خدمات رسانی به شهروندان را دنبال می‌کند «خدمات شهری» است؛ این حوزه متشکل از حوزه ستادی و هفت سازمان وابسته است که خدمات‌رسانی به شهروندان را پیگیری و دنبال می‌کند.

امسال بیش از ۹۸۰ پروژه بزرگ و کوچک در حوزه خدمات شهری طراحی و برنامه‌ریزی شده که تلاش می‌کنیم این پروژه‌ها به موقع اجرایی شود. اعتباری که در بودجه سال ۹۸ برای معاونت خدمات شهری و سازمان وابسته پیش بینی شده حدود یک هزار میلیارد تومان است و به روایتی دیگر بیش از ۲۵ درصد بودجه شهرداری صرف نگهداری شهر اعم از نظافت، حفظ تاسیسات شهری، پاکسازی جمع‌آوری زباله و حفظ فضای سبز شهر می‌شود.

۳۹۰ میلیارد تومان از بودجه سال‌جاری معاونت خدمات شهری در سازمان‌های وابسته و مابقی در مناطق ۱۵ گانه هزینه می‌شود.

چرا در معابر شهر اصفهان کمتر خودروهای مکانیزه رفت و روب را مشاهده می‌کنیم؟

تعداد خودروهای مکانیزه نه تنها کم نشده حتی نسبت به قبل افزایش یافته است، به همین دلیل شهر را در نهایت پاکیزگی می‌بینیم و البته اصفهان در این زمینه الگوی سایر شهرهای کشور است. استفاده از تکنولوژی روز همواره جزء برنامه‌های معاونت خدمات شهری است؛ به عنوان مثال در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد آبیاری فضاهای سبز شهر اصفهان به صورت مکانیزه انجام می شود.

در جمع‌آوری پسماندها از هر نوع تکنولوژی که در ارتقای فعالیت‌ها مؤثر باشد، استقبال خواهیم کرد، اما نکته مهم این است که در محورهای پرتردد و کم عرض به جای استفاده از خودروهای مکانیزه نیروهای انسانی به کار گرفته می‌شوند.

روزانه چه مساحتی از شهر اصفهان رفت و روب می‌شود؟

نیروهای پاکبان از ساعات اولیه صبحگاهان که فعالیت خود را در سطح شهر آغاز می‌کنند، روزانه بیش از ۴۵ میلیون مترمربع رفت و روب انجام داده و بالغ بر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن پسماند را از سطح شهر جمع آوری می‌کنند.

در طول شب تا صبح پاکبانان شهر مشغول انجام رفت و روب و جمع‌آوری پسماندها در شهر هستند و طبق برنامه تدوین شده، ساعت شش صبح تمام معابر اصلی شهر به صورت کاملا پاکیزه توسط پیمانکاران مناطق تحویل ناظران خدمات شهری؛ و معابر فرعی(کوچه ها) نیز ساعت ۱۰ صبح به مناطق تحویل داده می‌شود.

البته باید قدردان همراهی و همکاری خوب مردم شهر اصفهان باشیم زیرا نسبت به خدمتگزاران خود توجه لازم را دارند چراکه فرهنگ مشارکت پذیری در شهر اصفهان بسیار بالا است. پس از جمع آوری پسماندها و انتقال آنها به کارخانه کودآلی، فرایند تفکیک و جداسازی و تولید کود کمپوست انجام می‌شود؛ بیش از ۴۵ تا ۵۰ درصد پسماندها تبدیل به کود شده و مابقی به محل دفن زباله‌ها انتقال داده می‌شود.
 

اقدامات انجام شده در دیگر سازمان‌های وابسته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان تاکنون اقدامات خوبی انجام داده تا شهروندان هنگام مراجعه به این محل با آرامش بیشتری امورات مربوط به دفن متوفیان خود را انجام دهند.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سازمان آرامستان‌ها، سیستماتیک شدن فرایند خدمات‌رسانی به شهروندان از زمان حضور در محل آرامستان باغ رضوان برای خرید قبر و فرایند خاکسپاری متوفیان است.

در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان پروژه باغ تندرستی با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است، همچنین مجموعه واحدهای، خشکبار و مواد غذایی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار احداث شده و فاز اول آن امسال بهره‌برداری می‌شود.

از دیگر اقدامات این سازمان راه‌اندازی ۱۵ بازار کوثر در مناطق مختلف شهر اصفهان است که مایحتاج شهروندان را با قیمتی مناسب ارائه می‌کند.

سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز در مناسبت‌های مختلف مذهبی، ملی، اعیاد و ایام عزاداری با استفاده از المان‌های مرتبط نسبت به زیباتر شدن شهر اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

یکی از برنامه‌های بسیار خوب سازمان مدیریت پسماند احداث دو خط تفکیک پسماند است که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا بهمن ماه سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ با اجرای این دو خط ۱۲ درصد به کود تولیدی اضافه خواهد شد و در جهت پایداری محیط زیست نیز کمک شایانی خواهد کرد.

پروژه دیگری که در مدیریت پسماند دنبال می کنیم، احداث کارخانه زباله سوز بیمارستانی است که نیاز به همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سیستم مدیریت بیمارستان‌ها با شهرداری اصفهان دارد تا با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود.

یکی از پروژه‌­هایی که می­‌تواند به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی کمک شایانی در روند مدیریت پسماند کند، پروژه استحصال هیدروکربن از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز است تا میزان دفت پسماندها کاهش پیدا کند.

متأسفانه در حال حاضر دورریز خطوط پردازش شامل مواد پلاستیکی، پایه نفتی و منسوجات دفن می‌­شود که این پسماندها در فرآیند پیرولیز در مجاورت گرما و نبود اکسیژن می‌­تواند تجزیه و به روغن پیرولیزی و گاز سنتز تبدیل شود، با پردازش روغن به دست آمده در برج جداساز، امکان تولید هیدروکربن صادراتی وجود دارد.

با این تکنولوژی میزان دفن پسماند به مقدار چشمگیری کاهش می‌­یابد و ما را به هدف شهر بدون دفن پسماند، نزدیک‌تر می­‌کند، همچنین می‌­توانیم از پسماندها مواد ارزشمندی استخراج کنیم که با توجه به هرم استراتژیک مدیریت پسماند، این یک اقدام مثبت تلقی می‌­شود.

با توجه به کمبود منابع آبی چه برنامه‌هایی برای تامین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز شهر دارید؟

احداث تصفیه‌خانه های پساب تکمیلی از برنامه‌های مهم معاونت خدمات شهری به شمار می‌رود؛ برای استفاده از آب‌های خاکستری نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده به طوری که ۶۹ کیلومتر طول پروژه‌ای است که در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان انجام شده و بیش از ۲۰ هزار مترمکعب مخزن نیز در حال احداث است.

اعتباری که به منظور اجرای این پروژه‌های زیرساختی هزینه می‌شود، افزون بر ۵۰ میلیارد تومان است که اقدامی ماندگار برای شهر خواهد بود و می‌تواند وابستگی به آب زاینده رود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز متولی نظارت و نگهداری بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز شهر است؛ در حال حاضر سرانه فضای سبز هر شهروند اصفهانی ۲۷.۸ متر مربع بوده که اگر فضای سبز تفرجگاهی را نیز محاسبه کنیم نسبتا مناسب است، اما سرانه فضای سبز تفرجگاهی با ۳.۵ مترمربع بسیار کم است.

در خصوص نیاز آبی برای آبرسانی فضای سبز سالانه بالغ بر ۵۵ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که با صرفه‌جویی‌های انجام شده با ۳۳ میلیون مترمکعب آب، نگهداری فضای سبز شهر انجام می‌شود.

برای استفاده از روش‌های نوین در آبیاری فضای سبز شهر نیز اقدامات گسترده‌ای در بعضی از مناطق ۱۵ گانه شهر انجام شده که در این روش با توجه به اینکه آبیاری‌های تحت‌فشار به دلیل مشکلاتی همچون تخریب یا دستکاری بر روی آنها مواجه است، آبیاری با روش زیرسطحی در بسیاری از مناطق توصیه شده و در حال انجام است.

همچنین در قراردادهای جدید با پیمانکاران فضای سبز به کارگری کارشناس آبیاری ویژه نظارت بر مصرف، انتقال و تاسیسات آب به صورت الزام لحاظ شده است.

کد خبر 389331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.