انتشار ۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در شهرداری مشهد

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد گفت: از زمان آغاز فعالیت دوره جدید مدیریت شهری مشهد تاکنون شش هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است.

رضا خواجه‌نایینی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری مشهد در بین کلانشهرهای کشور رتبه نخست جذب منابع از طریق اوراق مشارکت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرداری سال گذشته مجوز دریافت ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت و خردادماه ۹۸ منتشر کرد که شامل ۷۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی بافت فرسوده بود که ۳۵۰ میلیارد تومان آن برای بافت اطراف حرم رضوی و ۱۵۰ میلیارد تومان برای سایر بافت‌های فرسوده شهر در نظر گرفته شده است.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امسال آمادگی لازم برای انتشار ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت وجود دارد، اما فرایند جذب آن هفت‌خوانی از جمله وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، برنامه و بودجه، بانک‌های عامل، بورس و تامین سرمایه‌ها دارد که در صورت سپری‌شدن این هفت‌خوان مشخص خواهد شد که چه میزان می‌توانیم اوراق مشارکت دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری مشهد مجوز سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را از شورای شهر برای خرید اتوبوس، مترو و بافت فرسوده دریافت کرده است، گفت: تاکنون در وزارت کشور بخشی از آن تایید شده که ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای تکمیل فاز سوم قطارشهری است.

خواجه‌نایینی ادامه داد: از این سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش اتوبوس درخواست شده که وزارت کشور هنوز رقم نهایی موافقت خود را اعلام نکرده، همچنین برای بافت فرسوده ۱۵۰۰ میلیارد تومان درخواست شده که وزارت کشور موافق خود را اعلام کرده، اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تایید نکرده است.

وی با اشاره به تحقق بودجه سال گذشته شهرداری مشهد، اظهار کرد: سال گذشته در کنار تحقق ۱۶۶ درصدی درآمد شهرداری، ۱۰ منطقه نیز موفق به تحقق ۱۰۰درصدی درآمدهای خود شدند که در نوع خود بی‌نظیر است.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با اشاره به راهکارهای اداره ارزان شهر، گفت: اگر منظور از اداره ارزان شهر مفهوم کلی قیمت‌های تمام شده باشد، با افزایش پی در پی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها، گمان نمی‌کنم شهرداری‌ها و حتی دولت بتواند نسبت به سال قبل شهر و کشور را ارزان اداره کند.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و تاثیر آن بر افزایش هزینه‌ها، تصریح کرد: شهرداری در بخش هزینه‌های جاری هر سال با ۲۵ درصد افزایش حقوق مواجه می‌شود که قطعاً در افزایش هزینه‌های نگهداری شهر تاثیرگذار است.

خواجه‌نایینی با بیان اینکه روزانه پنج میلیارد تومان هزینه اداره شهر مشهد است، گفت: اگر هزینه‌های بخش توسعه شهر را به این رقم اضافه کنیم، هزینه اداره شهر سه برابر و به رقم ۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هزینه‌های امروز در برابر گذشته افزایش یافته به طور مثال احداث یک کیلومتر قطار شهری با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت در حالی که اکنون احداث یک کیلومتر قطار شهری با چهار برابر افزایش قیمت، ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد تاکید کرد: قطعا نمی‌توان هزینه‌های اداره شهر را کاهش داد، اما می‌توان با افزایش بهره‌وری به این فرایند کمک کرد، از این رو کارسنجی در هفت معاونت شهرداری انجام و مقرر شده در طول پنج سال روند کاهش قیمت‌ها دنبال شود.

کد خبر 389325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.