سیگار بدون نیکوتین هم برای ریه‌ها مضر است!

بعضی مطالعات نشان داده است استفاده از سیگارهای الکترونیکی، به جای مصرف سیگارهای سنتی، زیان‌های کمتری به دنبال دارد؛ این سیگارها از نظر شکل و اندازه متفاوت بوده، اما همه آن‌ها حاوی مایعی است که پس از گرم‌شدن، تبدیل به بخار شده و استنشاق می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بخار حاصل از کشیدن سیگارهای الکترونیکی معمولاً دارای نیکوتین است. بعضی مطالعات حاکی از آن است که مایعات الکترونیکی به کار رفته در این سیگارها، حاوی مواد شیمیایی، فلزات سنگین و سایر ترکیبات اعتیادآور بوده که منجر به بروز سرطان می‌شود. گروهی از محققان کالج پزشکی بیلور (Baylor College of Medicine) در آمریکا به تازگی تاثیر قرار گرفتن در معرض بخار حاصل از سیگارهای الکتریکی و دود سیگارهای معمولی را بر عملکرد ریه موش‌ها بررسی کردند.

آن‌ها همچنین اثر بخار یا دود این سیگارها را بر عملکرد سلول‌های ایمنی موسوم به "ماکروفاژها"، ارزیابی کردند. محققان آمریکایی برای نیل بدین هدف، چهار گروه موش را مورد بررسی قرار دادند، به طوری‌که گروه اول در معرض بخار سیگار الکتریکی که شامل نیکوتین و دیگر حلال‌های موجود در بخار مانند "پروپیلن گلیکول" و گلیسیرین گیاهی قرار گرفتند. گروه دوم در معرض همان حلال‌ها به جز نیکوتین، گروه سوم در معرض دود سیگار معمولی و گروه چهارم در معرض هوای تمیز قرار گرفتند.

این مطالعه برای مدت چهار ماه طول کشید. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ریه‌ موش‌هایی که در معرض دود سیگار معمولی قرار گرفتند، دچار آسیب شدید شد؛ این موش‌ها به مشکل التهاب روده نیز مبتلا شدند. یافته‌های جدید نشان داد موش‌هایی که در معرض بخار سیگار الکتریکی بدون نیکوتین قرار گرفتند نیز به مشکلات ریوی مبتلا شدند. هر چند، آسیب‌های وارد شده از بخار سیگار الکتریکی مانند آسیب‌های دود سیگار معمولی نبود، اما نتایج آن قابل ملاحظه‌ بود.

به گفته محققان وقتی موش‌ها در معرض بخار سیگار الکتریکی قرار می‌گیرند، به طور غیر طبیعی در ریه‌های آن‌ها چربی تجمع پیدا می‌کند که مانع عملکرد صحیح ماکروفاژها می‌شود. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، بخار سیگارهای الکتریکی بدون نیکوتین عملکرد ریه‌ها را مختل کرده، توانایی سلول‌های ایمنی را برای مقابله با عفونت‌ها کاهش می‌دهد و همچنین باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Investigation  منتشر شده است.

کد خبر 389322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.