چرا استخوان‌ها آسیب‌پذیر می‌شود؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد محدودکردن کالری دریافتی، استخوان‌ها را ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استخوان یک عضو دارای حیات بوده و به طور مداوم در حال بازسازی خود است. در دوران کودکی، استخوان‌ها سریع‌تر رشد می‌کند؛ این شکل‌گیری تا سن ۲۰ و ۳۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند. بیشتر افراد می‌توانند با ورزش‌کردن منظم، اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی و همچنین دریافت میزان کافی ویتامین D و کلسیم، از دست‌رفتن استخوان را در دهه سوم زندگی خود به حداقل برسانند.

در واقع پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که شکل‌گیری استخوان بسیار آهسته صورت گیرد و یا سرعت از بین‌رفتن استخوان، بسیار زیاد باشد. در بعضی موارد ممکن است هر دو اتفاق به صورت همزمان رخ دهد. زن‌ها بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؛ به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حدود ۲۵ درصد زنان و ۵ درصد مردان بالای ۶۵ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

نتایج مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهد هر چه سطح چربی مغز استخوان (bone marrow fat) کمتر باشد، سلامت استخوان‌ها بیشتر خواهد بود. گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا به منظور بررسی تاثیر محدودکردن کالری دریافتی بر سلامت استخوان و چربی مغز استخوان، به تازگی مطالعه‌ جدید روی موش‌ها انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند، به گونه‌ای که به موش‌های گروه اول رژیم غذایی معمولی و به موش‌های گروه دوم، رژیم غذایی با کالری محدود (۳۰ درصد کالری کمتر نسبت به رژیم معمولی) دادند.

همچنین به موش‌های گروه دوم، مکمل‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها داده شد که از این نظر تفاوتی با موش‌های گروه اول نداشته باشند. سپس دوباره موش‌ها را به دو زیرگروه تقسیم کردند که گروه اول فعالیت فیزیکی داشته و گروه دوم بی‌تحرک بودند. در نتیجه چهار گروه موش  به مدت ۶ هفته مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد هرچند رژیم غذایی با کالری محدود، باعث کاهش وزن موش‌ها شده بود، اما سطح چربی مغز استخوان‌ آن‌ها را به طور چشمگیری افزایش داد؛ در نتیجه کیفیت استخوان این موش‌ها کاهش پیدا کرد.

محققان دریافتند از بین‌رفتن استخوان موش‌هایی که رژیم غذایی با کالری محدود شده مصرف کرده بودند تنها به دلیل کاهش کالری بوده، نه به دلیل نبود مواد مغذی، زیرا موش‌ها به یک اندازه ویتامین و مواد معدنی دریافت کرده بودند.

نتایج این مطالعه در مجله Bone and Mineral Research منتشر شده است.

کد خبر 389321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.