آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: شکر الهی عامل بقای نعمت است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ضمن بیان مراتب و اهمیت شکرگزاری در اسلام گفت: شکر در اسلام سه مرحله دارد اول شناخت منعم، دوم استفاده از نعمت در راه صحیح و مرحله سوم شکرگزاری ذکر الحمدالله است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه های نماز جمعه امروز بیست و دوم شهریورماه با اشاره بر اهمیت شکرگزاری اظهار کرد: حضرت امام رضا(ع) می فرمایند مراقب نعمت های خداوند باشید و نگذارید که خداوند نعمت هایی که به شما عطا کرده است را پس گیرد و برای مراقبت از نعمت های خداوند باید از او اطاعت کرد و شاکر نعمت های خداوند بود زیرا شکرگزاری نعمت، باعث دوام نعمت ها می شود.

امام جمعه اصفهان افزود: شکر در اسلام سه مرحله دارد که مرحله اول و مهمترین مرحله آن شناخت منعم است و مرحله دوم شکر بکارگیری نعمت در راهی است که منعم را خشنود می‌کند و مرحله سوم شکرگزاری، ذکر الحمدالله است، بنابراین یکی از عوامل بقای نعمت، بجا آوردن شکر الهی است.

وی تاکید کرد: اهمیت شکرگزاری به قدری است که حدود ۷۵ مرتبه به گونه های مختلف برآن سفارش شده است و خداوند در قرآن پیامبران خود را به صفت شکرگزار توصیف کرده است همانطور که خداوند می‌فرماید هدایت ابراهیم به دلیل شکرگزاری او بوده است.

طباطبایی نژاد گفت: در حدیثی از امام سجاد (ع) انسان مومن داری چند نشانه است که اولین نشانه او پرهیز از گناه و پیشه کردن تقوای الهی در خلوت است و نشانه دوم آن صدقه دادن او در نداری و نیازمندی است، یعنی زمانی که خود نیازمند است صدقه دهد و نشانه سوم فرد مومن صبر در پیشامدها و مصیبت ها است و چهارمین نشانه کنترل خشم خود است و پنجمین مورد آن راستگویی در خوف و ترس است، ولی اگر این موارد در جامعه رعایت می‌شد دادگاه ها تعطیل می شد. تمامی دستگاه عریض طویل قضایی به خاطر دروغگویی انسان است.

خطیب جمعه اصفهان تاکید کرد: حضرت علی می فرمایند زمانی که دو انسان به دادگاه و پیش قاضی می روند مانند زمانی است که دو عالم پیش یک جاهل می روند زیرا خود افراد می دانند حق با کیست، همانطوری که پیامبراکرم می‌فرمایند مومن طعم ایمان را نمی چشد مگر به ترک دروغ و راستگویی؛ امید است خداوند به ما توفیق عطا کند که دستورات ائمه را بپذیرم و اجرا کنیم.

وی پیرامون استقبال شیعیان از شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) افزود: شیعیان نعمت عزاداری برای امام حسین را شکر کردند و بدانید که این عزاداری ها و دستگاه امام حسین روز به روز رونق پیدا می کند و به این صورت نبوده است که مردم ناگهانی حسینی شده اند بلکه با موانع روبرو بوده‌اند، همانطوری که در گذشته شاهد بودیم کسانی که به زیارت بارگاه امام حسین(ع) می رفتند را می کشتند و یا قطع عضوشان می‌کردند و همچنین در زمان پهلوی نیز عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود، اما این را بدانید که اینها گذرا است زیرا خداوند این جهان را برای مدت کوتاهی خلق نکرده است و علف های هرز این دنیا از بین می‌روند همانطوری که هیچ اثری از جنایتکاران دنیا مانند بنی امیه و بنی عباس وجود ندارد. و بدانید که روز به روز همراهی با امام حسین(ع) رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به سالگرد درگذشت دو عالم بزرگ جهان تشیع گفت: امیدواریم خداوند بر درجات آیت‌الله جهانگیرخان قشقایی و آیت الله خزعلی بیافزاید.

امام جمعه اصفهان همچنین با اشاره به سالگرد قتل عام عده ای از آوارگان فلسطینی افزود: از سال ١٩٤٨ صهیونیست جنایتکار قسمتی از فلسطین را اشغال کرد و مردم آن قسمت را آواره کرد که مردمان این قسمت مجبور شدند در قسمت های مختلف مانند سوریه و لبنان، در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا مستقر شوند و اسرائیلی ها با بمب باران این اردوگاه ها صدها نفر را به خاک و خون کشیدند به دلیل اینکه این افراد طبق قراردادی می باید به فلسطین باز می‌گشتند ولی آمریکا طی طرحی اعلام کرد این آوارگان به اردوگاه‌های کشورهای دیگری منتقل شوند تا صهیونیست ها از دلهره رهایی پیدا کنند. می‌خواهند این جمعیت هشت میلیون آواره را به نحوی از بین ببرند.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: امام خمینی می‌فرمایند هیچ مصیبتی از این بالاتر نیست که عده ای کافر و صهیونیست هرموقع بخواهند مسلمانان را آزار دهند، اما یکی از آثار انقلاب اسلامی آن است که قدرت مقاومت تبدیل به قدرتی شده است که در مقابل  سلاح های مدرن ایستاده است. همانطوری که در حمله جزئی که صهیونیست ها داشتند سید حسن نصرالله جواب آن ها را داد و گفت این حمله ها ادامه دارد.

وی تصریح کرد: خداراشکر که شخصیتی در لبنان وجود دارد که مطیع امر رهبری است که چند روز قبل در سخنرانی خود در روز عاشورا اعلام کرد امام ما حضرت آیت الله خامنه ای است. امیدواریم که این انقلاب به انقلاب امام زمان (عج) متصل گردد و خداوند به ما توفیق عمل به دستورات رهبری را عنایت کند تا گام دوم انقلاب اسلامی که ساختن حکومت و دولت  اسلامی است را برداریم.

کد خبر 389288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.