شیراز با دو تریبون مخالف خود چه می‌کند؟

حواشی مربوط به تغییر ترکیب شورای شهر شیراز، به حدنصاب نرسیدن جلسات در آمل و شایعات پیرامون یک پروژه در ارومیه مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری این هفته ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای شهر شیراز که به تازگی با هیئت رئیسه جدید وارد سومین سال فعالیت خود می‌شود، همچنان در مرحله گذار از اتفاقات سال گذشته قرار دارد، از یک طرف تلاش‌های شورا برای بازگرداندن حاجتی به جایی نرسیده و از طرف دیگر عضو جانشین منتظر اولین جلسه حضور خود؛ در نهایت جلسه این هفته شورای شهر شیراز این عضو جدید را به خود دید و تذروی جانشین حاجتی شد.

اگرچه هنوز هم به طور صد در صدی عضویت تذروی در شورای شهر تثبیت نشده و قانون شش ماه دیگر برای تعیین تکلیف حاجتی فرصت قرار داده است، اما همین حضور نیز برای تذروی و حامیانش مغتنم شمرده می‌شود.

او درباره حضور خود به عنوان تنها عضو اصولگرای شورای شهر شیراز گفته است: تفکر مخالف لازمه شورای شهر بوده و خوب است که یک میکروفن مخالف در شورای شهر وجود داشته باشد و می‌توان بیشترین بهره برداری را از این موضوع در جهت خدمت رسانی به مردم و شهر کرد.

البته در دو سال گذشته که شیراز شورای شهری یکدست داشت نیز بارها اختلافات اعضا حاشیه‌ساز شد، حاشیه‌هایی که شاید ماحصل عدم مدیریت جلسات توسط رئیس سابق بود.

احمدرضا دستغیب رئیس سابق شورای شهر به جای آنکه نقطه پایان اختلافات در صحن علنی شورا باشد، بارها خود تشدید کننده اختلافات و بی نظمی‌ها بود تا آنکه اعضای شورای شهر ترجیح دادند نامی از او در میان اعضای هیئت رئیسه سال سوم نباشد.

همین موضع‌گیری‌ها برعلیه دستغیب باعث شده او حذف خود را غیراخلاقی دانسته و به دومین میکروفن مخالف شورای شهر تبدیل شود و از همین انتقاد خود از رئیس فعلی را آغاز کند؛ او در نخستین نطق خود در سال سوم شورا گفت: امروز تصمیمات مهم در خانه‌ای تیمی و چند نفره گرفته می شود و عواملشان آن را طوطی وار اجرا می کنند و بعد با صدای بلند، سخن از قانون گرایی و اخلاق سر می‌دهیم و این در حالی است که حذف منتقد، نه قانون گرایی است و نه اخلاق و نه مصلحت مردم و متاسفانه آنچه که امید مردم را از بین برده عملکرد خود ما است.

دستغیب ادامه داد: اکنون که در تقسیم مسئولیت اعضای شورای شهر شیراز در سال سوم فعالیت عدالت، اخلاق و مصالح مردم رعایت نشده، از دو مسئولیت خودم بعنوان ناظر شورا در منطقه سه شهرداری و عضویت کمیسیون ماده ۷۷ انصراف می دهم و به موجب آیین نامه داخلی شورا فقط در کمیسیون فرهنگی شورا عضویتم را ادامه خواهم داد.

وجود این دو مخالف که ابایی از ابراز مخالفت خود ندارند، سایه سنگین محمپکومیت حاجتی بر شورا و انتقادات به کارنامه ضعیف شورای شهر در بحث پروژه‌های عمرانی، از بزرگترین چالش‌های پیشروی شورای شهر شیراز به ریاست سید عبدالرزاق موسوی است که باید منتظر ماند و دید چگونه مدیریت می‌شوند.

گلستان؛ ریشه دواندن فساد در اعضای شورا

غلامرضا صادقی دادستان شهرستان بهارستان تهران درباره آخرین جزئیات پرونده فساد مالی اعضای شورای شهر گلستان گفت: در جریان رسیدگی به پرونده ارتشا یکی از اعضای شورای شهر گلستان که یک ماه پیش دستگیر شده بود یکی دیگر از اعضای این شورا به اتهام معاونت در ارتشا از سمت خود تعلیق شد.

به گفته وی پرونده شورای شهر گلستان همچنان باز است و مسیر قانونی خود را طی می‌کند بنابراین هیچ بعید نیست که پای افراد دیگری نیز به این پرونده باز شود.

دادستان بهارستان با ابراز نگرانی از وضعیت رکود پروژه های عمرانی در شهر گلستان، خاطر نشان کرد: متاسفانه شورای شهر گلستان بسیار ضعیف عمل کرده است.

آمل؛ شهر بدون شهردار، شورای بدون عضو

در چهارمین جلسه اعضای شورای شهر آمل برای انتخاب شهردار آمل از میان ۹ عضو این شورا، فقط پنج عضو شورا حضور داشتند و دیگران غایب؛ به همین دلیل جلسه برای انتخاب گزینه نهایی شهردار آمل برگزار نشد.

سه جلسه قبلی شورای شهر برای انتخاب گزینه نهایی شهردار، با وضعیت مشابه درطول دو هفته گذشته به علت به حد نصاب نرسیدن اعضا لغو و به روزهای آینده موکول شده بود.

مخالفان تشکیل جلسه انتخاب شهردار آمل، می‌گویند حکم سلب عضویت یک عضو شورای شهر باید صادر شود زیرا وی بر اثر یک پرونده که پیش از این در زمان تصدی شهردار سابق رخ داده است، متخلف شناخته شده است؛ این گروه معتقدند دستگاه‌های ذیربط در اجرای این حکم تعلل می‌کنند و قاعدتا عضوی از شورا که تخلف کرده و در آستانه برکناری است نباید در انتخاب شهردار و آینده یک شهر نقش داشته باشد.

جمال قاسمی، سیدمحمدرضا عقیلی‌نژاد و سید حمید هاشمی نامزدهای تصدی کرسی شهرداری آمل هستند؛ ۱۵ اردیبهشت ماه امسال احمد امیرسلیمانی شهردار سابق شهر آمل پس از ۹ سال تصدی بر صندلی شهرداری این شهر از سمت خود کناره‌گیری کرده و از آن روز شهرداری با سرپرست اداره می‌شود.

آبادان؛ استیضاح شهردار به صلاح نبود

هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر آبادان برای نخستین بار با حضور تمامی ۹ عضو شورا و شهردار آبادان به صورت غیر علنی با موضوع استیضاح شهردار آبادان برای سومین بار طی کمتر از یکسال اخیر، برگزار شد.

در جلسه قبل پاسخ های کتبی حسین حمیدپور شهردار آبادان به ۹ سئوال آرش بهفر یکی از اعضای شورا، سه عضو شورا را قانع نکرد تا کار به ارائه پاسخ های شفاهی شهردار در صحن شورا و در نهایت رای گیری اعضا درباره استیضاح و یا عدم استیضاح شهردار منجر شود.

در پایان جلسه هشت عضو شورا استیضاح شهردار در شرایط کنونی را مصلحت ندانستند و بر ادامه فعالیت حسین حمیدپور در تصدی شهردار آبادان رای موافق دادند و تنها یک نفر مخالف ماندگاری شهردار بود.

ارومیه؛ سرمایه‌گذار این پروژه ایرانی است یا عراقی؟

پروژه میدان امام خمینی(ره) ارومیه به تازگی دچار حواشی خاصی شده و برخی مدعی شده‌اند با واگذاری این پروژه به یک فرد عراقی نوعی شهرفروشی به خارجی‌ها در این شهر صورت گرفته است؛ حرف و حدیث‌ها آنقدر زیاد بوده که برخی انتصاب این فرد به استاندار آدربایجان غربی را مطرح می‌کنند.

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در واکنش به این اظهارات گفته که هیچ ارتباطی با سرمایه‌گذار خارجی و هیچ اطلاعی از جذب این سرمایه‌گذار برای پروژه‌های شهری ندارد، وی ادامه داد: اگر توافقی انجام گرفته است باید اعضای شورای شهر ارومیه در اسرع وقت جهت تنویر افکار عمومی، مردم استان را در جریان امور قرار دهند.

حسین پناهی عضو شورای شهر نیز درباره این موارد پاسخ داده و گفته که فرد سرمایه‌گذار در اصل ایرانی است، پناهی اضافه کرد: سرمایه‌گذار عراقی که از آن صحبت می‌شود، اهل شهر ارومیه و کرد زبان اما ساکن عراق است؛ وی در عراق نیز سرمایه‌گذاری کرده و اکنون در شهر ارومیه برای اجرای طرح میدان امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرده است و صحبت‌هایی را با شهرداری ارومیه و کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر انجام داده است.

با این وجود با ادعای شورای شهر ارومیه هنوز مصوبه‌ای درخصوص تایید سرمایه‌گذاری این فرد در صحن شورا به تصویب نرسیده است.

کوتاه از شورا:

شورای شهر شیراز لایحه شهرداری مبنی بر عزیمت شهردار شیراز و هیئت همراه به شهر بارسلونا را به کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و لایحه پرداخت دیه جانباختگان سیل ۵ فروردین سال ۱۳۹۸ دروازه قرآن را به کمیسیون برنامه وبودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارجاع داد تا بررسی بیشتری روی آن‌ها صورت گیرد.

حسینعلی وکیل، عضو شورای شهر کاشان: شهرداری کاشان اختیارات لازم برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارد؛ اگر فردی یک شبه چندین متر مربع را دیوار کشی و یا پی ریزی کند یقیناً شهرداری کاشان نمی‌تواند با ساخت و ساز غیرمجاز او مقابله کند و بر همین اساس لازم است برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.

محسن هاشنی، رئیس شورای شهر تهران: قرار بوده شهرداری طرح زیست شبانه را در قالب لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کند ولی هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است و هر تصمیمی در این زمینه منوط به لایجه شهرداری است؛ من هیچگاه در این مورد بحث نکرده‌ام و فقط گفته‌ام که شب‌ها زود می‌خوابم و مخالف طرح نبوده‌ام

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد: هم‌اکنون ۱۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر وجود دارد و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا این عدد به ۲۰۰ کیلومتر تا پایان امسال افزایش یابد؛ مسیرهای دوچرخه به نحوی به هم متصل می‌شوند که دوچرخه‌سواران ناچار به گذر از خیابان‌ها و درگیر شدن با مخاطرات تداخل با خودروهای موتوری نباشند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران: به‌عنوان منتخب مردم خود را نماینده و متعهد و پاسخگو به همه مردم تهران از کارتن‌خواب تا کارآفرین می‌دانم. معتقدم تهران فقط یک یا چند منطقه خاص نیست، قلمرو زندگی همه ماست از مسگرآباد تا فرحزاد که باید زیرساخت‌ها و امکانات شایسته زندگی در سرتاسر آن دسترس باشد

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران: با وجود توافق اولیه مبنی بر پیش‌بینی ۳۰۰ میلیارد تومان در جهت تامین سهم دولت در ایجاد و توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در محدوده های هدف برای کلانشهر تهران، این رقم در مراحل بعدی به ۵۳ میلیارد تومان کاهش یافت.

محمدرضا علیرضایی، رئیس شورای اسلامی شهر ابیانه: در روزهای تاسوعا و عاشورا همه ابیانه‌ای‌های غیر مقیم از تهران و سایر شهرهای کشور که جمعیتی بالغ‌بر چهار هزار نفر هستند برای برپایی مراسم سنتی عزاداری آقا عبدالله(ع) به ابیانه می‌آیند به همین دلیل فضای روستا گنجایش جمعیت بیشتری را ندارد و این دو روز را نمی‌توانیم از گردشگران پذیرایی کنیم.

کد خبر 389281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.