۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
"دختر لر" در جمع تئاتری ها

اسمش را حتما شنیده اید، چرا که در لیست اولین ها خوش نشسته است. اولین فیلم ناطق! اولین حضور زن با آن پوشش! اما احتمال تماشای آن نمی تواند آنقدرها محکم باشد. چه بگوییم «جعفر و گلنار» و چه بنویسیم "دختر لر" به یک مقصد رسیده ایم. به همان فیلم سیاه و سفیدی که گفته ها از آن بسیار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نخستین ها و به ویژه خط شکن‌ها، همیشه در تاریخ مشترک میان نسل های برجسته و تاثیر گذار بوده اند. سینما در تاریخ خود در کشورهای مختلف پر است از خط شکنی ها گوناگونی که به لحاظ زمانی در مرزهای  مختلف روی داده‌اند و برگ دیگر از تاریخ سینما را ورق زده‌اند. اولین فیلم بلند، اولین فیلم رنگی، اولین فیلم ناطق و .. . در این برگ از تاریخ سینما، جایی که صحبت از سینمای ناطق به میان می‌آید، نام دختری به چشم می‌خورد که اسمش را حتما شنیده اید، چرا که در لیست اولین ها خوش نشسته است. اولین فیلم ناطق! اولین حضور زن با آن پوشش! اما احتمال تماشای آن نمی تواند آنقدرها محکم باشد. چه بگوییم «جعفر و گلنار» و چه بنویسیم "دختر لر" «جعفر و گلنار»  به یک مقصد رسیده ایم. به همان فیلم سیاه و سفیدی که گفته ها از آن بسیار است و نوشته ها طویل!

اما در میان این هیاهوی اولین و آخرین و بهترین و.. نام دختری که از او "گلنار" یا "دختر لر" یاد می شود گاهی دیده می شود و گاه پنهان می ماند. دختری که بر خلاف فیلم اگرچه شاید گفته ها از او بسیار است اما نوشته ها کوتاه است و نایاب: دختر لُر نخستین فیلم ناطق فارسی است. این فیلم در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توسط عبدالحسین سپنتا در بمبئی هند ساخته شد. این فیلم در بین مردم با نام «جعفر و گلنار» شناخته شد. این فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است و در ۳۰ آبان سال ۱۳۱۲ به روی پرده سینما «دیده‌بان» (مایاک سابق) در خیابان لاله‌زار به روی پرده رفت. اکران این فیلم موجب شکوفایی صنعت نوپای سینما در ایران شد.

به مجرد این معرفی مفید و مختصر از فیلم نوشته می شود: از جمله تناقاضات موجود در فیلم، وجود لهجه غلیظ کرمانی، سامی‌نژاد یا همان گلنار است که در تضاد با شخصیت وی در فیلم که وی را از قوم لر معرفی کرده بود، قراردارد. با این وجود به دلیل اینکه به نسبت سایر بازیگرهای فیلم که فارسی را با لهجه هندی ادا می‌کردند، تماشاگران نحوه گفتار وی را پذیرفتند و مورد استقبال قرار گرفت. قصه روح انگیز سامی نژاد در دختر لر قصه‌ای به زیبایی داستان گلنار نیست. روایت ناگفته او پر است از تنهای‌های بی پایانی که همین فیلم برای او به ارمغان می آورد. قصه ای که سوژه می شود و با قلم محسن رهنما روی کاعذ نقش می بندد.

همزمان با روز ملی سینما نمایشنامه دختر لر به نویسندگی محسن رهنما در کتابخانه مرکزی اصفهان خوانش شد. نمایشنامه ای که روح انگیز مادر و دختر پیش چشم تماشاگر می آورد تا باز مادر از دختر خود بپرسی، چرا برای اسم اسم هنری‌ایت، نام دیگری انتخاب نکردی!! گلنار را به دفتر خانه سینما می‌برد تا از دسمتمزدش سراغی بگیرد و با مدیرت خانه سینما چند دقیقه ای حرف بزند. محسن رهنما در نمایشنامه دختر لر، او و تمام هست و نیستش را به روی صحنه دعوت می کند تا یک بار دیگر روح انگیر روی صحنه راه برود. داستان روح انگیز  با صدای مژگان نوابی روخوانی می‌شود. روح انگیر که حالا دیگر گلنار نیست، مست از دیدن روزهای تازه در سینما با افت و خیز های ناامیدکننده ای سینما آشنا می شود.

کد خبر 389267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.