ادامه ثبات در بازار ارز/ تامین دینار برای زوار اربعین به نتیجه نرسید

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها پیام رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز، سقو آزاد حجم صادرات، روند کاهشی انس جهانی، توزیع ۷۵۰ تن چای وارداتی با ارز دولتی در ایام محرم و صفر و اتمام بازگشت حجاج به کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی نکاتی را در مورد خرید ارز زائران اربعین اظهار کرد.

وی با بیان اینکه تلاش و مذاکره با مسئولان عراقی برای تامین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید، گفت: "زائرانی که به ارز نیاز دارند می‌توانند از هم‌اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام کنند. به‌ رغم تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند با ثبات خود ادامه می‌دهد و شرایط تحت کنترل و رصد است.

در کمتر از شش ماه سال جاری بیش از ۱۶ میلیارد یورو برای کالاها و خدمات اساسی و ضروری کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما و سایر روش‌ها تامین شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

برنامه ساماندهی نیازهای ارزی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و بدون توجه به برنامه  اعتبار متصل به نفت اروپا، تنظیم شده‌است ولی با توجه به اهمیت سرمایه گذاری بلند مدت در کشور برای رشد اقتصادی و بهبود رفاه مردم، جذب اعتبارات در چهارچوب برجام و مذاکرات دولت با طرف‌های خارجی مفید است.

بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت  بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است، بنابراین در مقطع کنونی تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک مرکزی باشد.

متاسفانه تلاش و مذاکره با مسئولان عراقی برای تامین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید، بنابراین با توجه به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائرانی که به ارز نیاز دارند می‌توانند از هم‌اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام کنند."

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای است؛ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای هستیم.

امیدعلی پارسا اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض یک جنگ اقتصادی است، فرار مالیاتی، اصل و کیان کشور را هدف قرار داده لذا مقابله جدی و فراقوه ای با این پدیده شوم یک ضرورت اساسی است. توفیق در مبارزه با فرار مالیاتی در کشور، منوط به همکاری و هم افزا کردن اقدامات دستگاه‎های اجرایی ذیربط در سطح سه قوه است. مصمم هستیم که علاوه بر یکپارچه‎سازی و انسجام اقدامات برای مبارزه با این پدیده شوم، مالیات هوشمند را در کشور اجرایی کنیم که راهکاری موثر برای مقابله با فرار مالیاتی و یک راه حل اساسی برای تحول در نظام مالیاتی همچون کشورهای توسعه یافته به شمار می رود.

** تامین وسایل آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم از محل حذف قبوض کاغذی؛ مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا از محل کاغذی که در این راستا صرفه‌جویی می‌شود، برای ۱۰۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم وسایل آموزشی تامین شود.

هادی مدقق با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات حدود ۹۰ درصد مشترکان برق کشور به منظور حذف قبوض کاغذی در سامانه ثبت شده است، اظهار کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته این رقم تا پایان شهریورماه به ۹۸ درصد خواهد رسید. از میان ۳۶ میلیون مشترک برق کشور تاکنون اطلاعات حدود ۳۲ میلیون مشترک برای حذف قبوض کاغذی جمع‌آوری شده است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: سقوط آزاد حجم صادرات کشور هشدار دهنده و قابل تامل است. احیا رشد اقتصادی کشور بدون دسترسی به بازارهای ثروتمند بسیار دشوار خواهد بود.

** قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه برای دومین هفته متوالی با کاهش روبه‌رو شده است.

به گزارش اینوستینگ، پس از اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا درباره عدم وقوع رکود اقتصادی در این کشور، قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه کاهش یافت و به سطح حمایتی ۱۵۰۰ دلاری نزدیک شد.

** رئیس اتحادیه تهیه کنندگان فتوکپی، اوزالید و پلی کپی و تحریرات و طلق پرس کشور در گفت‌وگو با ایمنا، گفت: برای خرید لوازم التحریر و دفاتر درسی مورد نیاز یک دانش آموز مقطع دبستان یا دبیرستان ۱۰۰ هزار تومان کافی است.

داود دهخدا با اشاره به آماده شدن خانواده ها برای بازگشایی مدارس در مهرماه امسال، اظهار کرد: قدرت خرید خانواده های ایرانی برای تهیه لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان کاهش یافته و همین امر موجب پایین آمدن میزان خرید مردم نسبت به سال گذشته شده است. نوسانات نرخ ارزهای شاخص همچون دلار تاثیر چندانی بر بازار لوازم التحریر نداشته و خوشبختانه قیمت ها در این بازار تحت تاثیر افزایش نرخ دلار قرار نگرفته است. افزایش نرخ دلار می توانست بر قیمت دفاتر دانش آموزان تاثیر بگذارد اما عرضه دولتی دفاتر و اختصاص ارز دولتی به قیمت گذاری آن باعث شد تا افزایش قیمت ها نسبت به سال گذشته در حد ناچیز باشد.

** شریعتمداری، وزیر کار در نشست تخصصی بررسی نقش و جایگاه تعاونی های زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی گفت: زنان کارآفرین نسبت به سایر گروه‌های جامعه به موضوع تعاونی جامع‌تر توجه می‌کنند و تعاون را فقط به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمی‌شناسند، بلکه آن را یک فرهنگ اجتماعی برای جمع کردن سرمایه‌های خرد معرفی می‌کنند.این زنان نگاهی همه جانبه، اجتماعی و فقرزدایی به کارآفرینی دارند.مشکل تعاونی‌های امروز در کشور بازار، تأمین مالی، تأمین وثیقه و تبعیض‌های موجود و حرفه آموزی است.همچنین یکی از مشکلات اصلی تعاونی‌ها حرفه آموزی است که نیاز است این حوزه تقویت شود ، لذا توانمد سازی تعاونی ها می تواند یکی از اولویتها باشد.

وی با بیان این که دولت به بخش تعاون حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بدهکار است، افزود: دولت می‌تواند بخشی از این بودجه را صرف توانمندسازی تعاونی‌ها کند.صندوق ضمانت توسعه تعاون تاکنون در حدود  یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرده‌ است که بانک توسعه تعاون نیز باید برای زنان کارآفرین تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گیرد و ما می‌خواهیم در این حوزه تبعیض جنسیتی مثبت برای زنان در نظر بگیریم.

شریعتمداری با بیان این که زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: جایی که مسیر زنان باز بود، توانستند قله‌های موفقیت را فتح کنند و در بسیاری از مواقع با حفظ سمت مادری موفق بودند و در دریافت تسهیلات اشتغال روستایی در حال پیشی گرفتن از مردان هستند.سهم تعاونی‌ها در حوزه صادرات باید افزایش یابد  و تا رسیدن به این هدف، باید بانک توسعه تعاون از بخش تعاون حمایت کند."

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کلاهبرداری و استفاده از اطلاعات شخصی حجاج ایرانی برای ثبت گوشی قاچاق در سامانه این وزارتخانه خبرداد.

محمد جواد آذری جهرمی در یک پیام توییتری نوشت:  "عجب دنیایی شده... عده ای کلاهبردار به حاجیان امسال سیم کارت رایگان داده اند، سپس از مدارک آنها سوء استفاده کرده و گوشی قاچاق ثبت کرده اند. ولی انگار ما رو نشناخته اند... خواهند دید که حق الناس گفتن‌های ما الکی نیست. با دزدی مبارزه می کنیم چه بزرگ باشد و چه کوچک."

** نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار اصفهان گفت: قیمت هر کیلوگرم موز خارجی ممتاز در روز های اخیر از ۱۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان و امروز هر کیلوگرم از آن با قیمت ۱۱ هزار تومان در میدان میوه و تره بار به فروش رسیده است.

علی مهره کش اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش قیمت اخیر موز در بازار، اظهار کرد: قیمت موز در بازار میوه و تره بار به صورت موضعی افزایش یافت. موز به عنوان یکی از شاخص ترین میوه های وارداتی به کشور، پس از ورود به ایران فرآوری های مختلفی را تجربه می کند و سپس برای عرضه در بازار و استفاده مردم آماده می شود. موز های وارداتی سبز رنگ حداقل یک هفته برای فرآوری و زرد شدن زمان نیاز دارند و به همین دلیل واردات موز به کشور به معنای توزیع این میوه در سطح بازار نیست و حداقل یک هفته پس از تخلیه در بنادر این میوه به بازار وارد می شود.

**  قائم‌مقام مدیرعامل سایپا از تحویل تمام خودروهای معوق سال ۹۷ تا پایان ماه آینده، خبر داد و گفت: با توجه به تکمیل و تجاری‌سازی تعداد زیادی از خودروهای دارای کسری قطعات و همچنین اجرای موفقیت‌آمیز طرح عبور مستقیم و تولید تمام محصولات سایپا به‌صورت کامل، تا پایان مهرماه همه تعهدات مربوط به سال ۹۷، تحویل داده خواهد شد .خودروهای پرتیراژ قابل عرضه سایپا مشمول این طرح خواهد بود و ثبت‌نام‌کنندگان محصولات خانواده رنو، برلیانس و آریو که به دلیل بدعهدی و ترک ایران از سوی شرکای خارجی از خودروهای غیرقابل تولید هستند در صورت مشارکت در طرح تبدیل، خودروهای تبدیلی خود را تحویل می‌گیرند. پس از پایان تحویل خودروهای معوقه سال ۹۷، پاسخ‌گویی به تمام تعهدات سال جاری را نیز به‌ سرعت آغاز خواهیم کرد تا هم میزان تقاضای موجود را به تعادل برسانیم و هم زمینه تنظیم بازار را فراهم کنیم."

** مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه خرید پساب از شهرستان نجف‌آباد، روستاهای فلاورجان، ایمان شهر و فولادشهر در دستور کار ذوب آهن قرار دارد و با انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن ظرف چهار سال آینده به مرور مصرف آب خام در کارخانه کاهش خواهد یافت.

منصور یزدی زاده پس از بازدید اعضای شورای شهر و روستای شهرستان لنجان از فعالیت‌های زیست محیطی کارخانه ذوب آهن، اظهار کرد: ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بین کارخانه ذوب آهن و شورای اسلامی شهر و روستای لنجان گفت‌وگویی دوطرفه را رقم می‌زند، بی شک هیچ چیز بهتر از گفت‌وگو نبوده اما این مهم در کشور بسیار محدود است و بنابراین به راحتی اتهام زنی می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات زیست محیطی کارخانه ذوب آهن در راستای کاهش آلایندگی‌های این صنعت بزرگ کشور، تصریح کرد: انتشار بوی کک در منطقه از جمله مهمترین مسائلی است که گلایه مندی شهروندان شهرهای زرین شهر و چمگردان را به همراه داشته اما مسئله مهم آن است که مشکل واحد کک سازی کارخانه ذوب آهن به دو سال پس از راه اندازی باطری سازی شماره سه بازمی گردد.

** تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران درباره ادامه روند نزولی قیمت نفت و گاز، صنایع شیل آمریکا نیز بودجه‌ها، تعداد کارکنان و اهداف تولید خود را کاهش داده اند.

به گزارش رویترز، در حالی که کارشناسان و تحلیلگران انرژی پیش بینی می کنند که قیمت جهانی نفت و گاز طی سال های آینده نیز روند نزولی خواهد داشت، تازه ترین بررسی ها نشان می دهد صنعت شیل آمریکا نسبت به این روند واکنش منفی نشان داده است.

هارولد هام مدیرعامل شرکت نفتی "کانتیننتال ریسورس" در این باره گفت: تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنعت شیل آمریکا به کمتر از ۹۰۴ عدد رسیده که نسبت به سال قبل با افت ۱۴ درصدی روبرو شده است.

** سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: تخصیص ارز به کارخانجات تولیدکننده تایر که حدود یک ماه به دلایل نامعلوم متوقف شده بود، از سر گرفته شد. این مهم از حدود دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی آغاز شده و به ثبت سفارش‌های انجام شده از سوی کارخانجات، به ترتیب نوبت ارز تخصیص داده می‌شود.

** رئیس اداره نگهداری راه‌های اصلی و فرعی استان اصفهان از آغاز عملیات اجرایی بهسازی و ایمن سازی ورودی روستای حنا شهرستان سمیرم خبر داد. این پروژه از تیرماه امسال آغاز شده و تا پایان  سال جاری به اتمام می رسد.

** رییس اتحادیه باتری سازان کشور با بیان اینکه برخی از کارخانجات قصد دارند قیمت باتری خودرو را بیشتر از کاهش اخیر پایین بیاورند، خاطر نشان کرد: نرخ باتری خودرو نسبت به میانگین قیمت بازار در سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

تقی علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایمنا علت افزایش قیمت باتری خودرو در سال گذشته را غافلگیر شدن تولیدکنندگان از افزایش ناگهانی نرخ ارز دانست و اظهار کرد: افزایش نرخ دلار در سال گذشته موجب به وجود آمدن معضلاتی برای کارخانجات فعال در زمینه تولید باتری شد و همین امر افزایش قیمت تمام شده باتری اتومبیل در بازار را در پی داشت. کاهش نرخ دلار در سال‌جاری، منجر به پایین آمدن قیمت مواد اولیه مورد استفاده کارخانجات تولید باتری اتومبیل شد و در نهایت قیمت تمام شده این کالا در بازار شد.

** رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از توزیع ۷۵۰ تن چای وارداتی با ارز دولتی در ایام محرم و صفر خبر داد.

عباس تابش با اشاره به توزیع بخشی از چای وارداتی با ارز دولتی در طرح محرم و صفر، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته چندین جلسه با شرکت‌های واردکننده چای داشتیم و با توجه به اسناد چای وارداتی با ارز رسمی، گزارش کاملی از این بررسی‌ها را به ستاد تنظیم بازار اعلام کردیم.  بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۷۵۰ تن چای وارداتی با ارز دولتی شناسایی شدند که این میزان چای برای طرح محرم و صفر و تامین چای مورد نیاز در این طرح تخصیص یافت.

** با فرود آخرین پرواز "هما" در فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) در بامداد ۱۸ شهریو ماه، عملیات افتخار آفرین حج تمتع سال ۱۳۹۸ به پایان رسید.

وی گفت: عملیات اعزام و پذیرش بیش از ۸۸ هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی خانه خدا از ۱۷ تیر در ۱۹ فرودگاه کشور آغاز شده بود و ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با انجام ۷۶۰ پرواز موفق به انجام این عملیات سنگین در کشور شد.

** یک پژوهشگر بازارهای اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: سیاست قیمت گذاری کالاها در بازار اشتباه ترین اقدام اقتصادی دولت است زیرا تفاوت‌های چشمگیر قیمتی که دولت برای یک کالا اعلام می‌کند و قیمتی که فروشنده برای کالا در نظر می گیرد موجب بی اعتمادی مردم به رفتارها و تصمیمات اقتصادی دولت شده است.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با ایمنا، با بیان اینکه دولت ایران قصد دارد متعادل سازی قیمت کالاها در بازار را از طریق پیگیری سیاست‌های قیمت گذاری انجام دهد، اظهار کرد: اعلام قیمت برای کالاهای اساسی و مصرفی مردم یکی از سیاست های اقتصادی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت و کنترل بازار است که در دنیای اقتصاد امروز، به هیچ وجه جوابگو نیست.

** معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: از اول مهرماه امسال، صادرات مواد معدنی خام مشمول عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی می شود.

جعفر سرقینی اظهار کرد: این دستور با تصویب کارگروه موضوع بند یک دستورالعمل مدیریت صادرات و در راستای حمایت از تولید داخل صادر شده است. صادرات کنسانتره و گندله سنگ آهن نیز مشمول عوارض ۲۵ درصدی خواهد بود. این تصمیم به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر اجرایی می شود.

** رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خوانسار با بیان اینکه عمده مشکل حوزه صنعت شهرستان خوانسار کمبود زمین و همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی است، گفت: برای رفع مشکل کمبود زمین طرح توسعه ۴۰ هکتاری در شهرک صنعتی خوانسار در دستور کار قرار دارد، اما بانک‌ها مساعدت لازم در پرداخت را ندارند.

** مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکندگان گفت: فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های آذر ماه ۱۳۹۷ تخلف است و باید شرکت‌های هواپیمایی نرخ آذر ماه ۹۷ را ملاک عمل قرار دهند.

** رئیس اتحادیه سراجان اصفهان گفت: قیمت کیف مدارس برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان از ۳۰ هزار تومان شروع می شود و بهترین اجناس موجود در بازار را نیز می توان با قیمتی کمتر از ۱۵۰ هزار تومان تهیه کرد.

فلاح خرم آرایی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس در مهرماه، اظهار کرد: وضعیت خرید و فروش در بازار کیف و کفش اصفهان مناسب است و مشکل جدی برای فروشندگان و خریداران وجود ندارد.

کد خبر 389257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.