موافقت ترامپ برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری بین الملل ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

گاردین: بولتون سودای ریاست جمهوری دارد

روزنامه گاردین چاپ لندن، از مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا با عنوان کابوس یاد کرد و نوشت: دوران کاری وی باید مدت ها پیش پایان می یافت، ولی مطمئن باشید یا از فاکس نیوز ( شبکه تلویزیونی زیر مجموعه شرکت رسانه‌ای نیوز کورپوریشن وابسته به روپرت مرداک و نزدیک به تندروهای آمریکا) سر در می آورد، یا دست راستی ها آنقدر پول خرج می کنند تا دیپلماسی را بکشد. شاید هم در آینده نامزد ریاست جمهوری شد.

این روزنامه روز چهارشنبه در این مطلب به قلم بنجامین آرمبروستر افزود: اولویت «جان بولتون» همیشه جنگ با ایران بوده است، اما وجود چنین سیاست هایی تنها به انزوای سیاسی آمریکا انجامید و هنوز هم مشخص نیست بتوان مسیری را که بولتون تخریب کرده  از نو ساخت.

این مدیر ارتباطات شبکه "پیروزی بدون جنگ" که شبکه ای متشکل از فعالان و سازمان های صلح طلب در لندن بوده و پیشتر نیز به عنوان سردبیر تارنمای "تینک پراگرس" فعالیت می کرد در این مطلب می نویسد:

کابوس بین المللی طولانی مدت ما از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، فعلا تمام شده است.حال این سوال پیش می آید که آیا بولتون استعفا داد؟ یا اینکه اخراج شد؟ فرقی نمی کند؛ موضوع مهم این است که بولتون دیگر مسئول مشاور امنیت ملی آمریکا نیست، بنابر این می توانیم یک نفس راحت بکشیم.

در واقع اولویت اصلی بولتون همیشه جنگ با ایران بود. نگرانی همه ما این بود که او که بروکراتی باتجربه است و شاید بتواند از ناپختگی رئیس خود بهره ببرد.

بولتون همچنین خواهان لغو معاهده کاهش تسلیحات هسته ای و محدود ساختن پیاده سازی بمب، موشک، پرتابگرها و کلاهک های هسته ای که در زمان «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با روسیه به امضا رسیده بود، شد.

مورفی: ترامپ موافق برجام است

سناتور آمریکایی "کریس مورفی" روز پنجشنبه از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری توییتری خود نوشت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.

در ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون تلاش‌هایی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا آغاز کرده بود. رفت وآمدها و گفت وگوهایی نیز بین مقامات ایران و فرانسه انجام شد و نقطه اوج این تلاش‌ها حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بیاریتز فرانسه و رایزنی با لودریان وزیر خارجه و نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران گروه ۷ بود.

رئیس‌ جمهوری فرانسه در هفته های اخیر اقدامات فشرده‌ای را در جهت دستیابی به توافقی با ایران انجام داد؛ اقداماتی که اوج آن دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای حضور در حاشیه اجلاس گروه ۷ دربیاریتز فرانسه بود. ظاهراً قرار بود پاریس یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در اختیار تهران قرار دهد که به دلیل مخالفت آمریکا این طرح ناکام ماند.

اما امروز سناتور آمریکایی "کریس مورفی" از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

احضار سفیر آلمان در چین

چین در واکنش به دیدار وزیر خارجه آلمان با یک فعال جنبش اعتراضی هنک‌کنگی، سفیر برلین در پکن را احضار کرد.

سفیر چین در برلین اعلام کرد، سفیر آلمان در پکن به وزارت خارجه چین احضار شده تا «ناخشنودی عمیق» دولت این کشور به خاطر ملاقات هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با جوشوا وونگ، از رهبران جنبش اعتراضی هنگ‌کنگ به او ابلاغ شود.

جوشوا وونگ که مدتی بازداشت بوده پس از آزادی و سفر به آلمان، شامگاه دوشنبه، نهم سپتامبر در مراسمی در برلین با وزیر خارجه و شماری از نمایندگان پارلمان فدرال آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آلمان، سفیر چین در برلین با اعلام خبر احضار همتای خود در پکن، دیدار هایکو ماس و جوشوا وونگ را رویدادی خواند که به گفته او، بر روابط دوجانبه دو کشور تأثیری منفی خواهد گذاشت.

دولت چین بارها از دولت آلمان خواسته بود به این فعال جنبش اعتراضی در هنگ‌کنگ اجازه سفر به این کشور را ندهد.

لهستان صاحب ۳۲ اف ۳۵ می شود

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد با فروش ۳۲ فروند جنگنده F۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار به لهستان موافقت کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آوریل سال جاری میلادی به کنگره گفته بود که در حال بررسی فروش جنگنده‌های F۳۵ به لهستان، یکی از اعضای ناتو و همچنین به یونان، رومانی، اسپانیا و سنگاپور است.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این فروش همکاری‌های لهستان با ناتو را تقویت می‌کند و وابستگی این کشور اروپایی به تجهیزات روسی را کاهش خواهد داد.

لهستان که مرزهای مشترکی با روسیه و آلمان دارد در جریان جنگ سرد متعلق به پیمان ورشو به رهبری جماهیر شوروی بود.

تأیید این فروش چند روز پس از سفر مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا به لهستان به منظور گرامیداشت هشتادمین سالروز آغاز جنگ جهانی دوم صورت گرفت.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا برنامه «خرید آمریکایی» را پیش برده که محدودیت‌ها در رابطه با فروش تسلیحات را کاهش داده و مقامات آمریکایی را ترغیب کرده تا نقش پررنگ‌تری در افزایش تجارت برون‌مرزی در زمینه صنایع تسلیحاتی آمریکا ایفا کنند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کنگره روز سه‌شنبه از موافقت این وزارتخانه با فروش جنگنده‌های F۳۵ به لهستان مطلع شده است.

گوترش: تصرف کرانه باختری نقض قوانین بین المللی است

دبیرکل سازمان ملل از تصمیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی به سرزمین‌های اشغالی در صورت پیروزی‌اش در انتخابات ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، سخنگوی سازمان ملل اظهار کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تصمیم نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی نگران است و این اقدام را به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی و از بین برنده هر گونه فرصتی برای از سرگیری مذاکرات و برقراری صلح منطقه‌ای می‌داند.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اظهارات اخیر نتانیاهو تاکید کرد، اجرای طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده و امیدها به برقراری صلح را از بین ببرد.

تشدید تنش میان طالبان و ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا در سالگرد یازدهم سپتامبر قول داد که نبرد علیه طالبان در افغانستان تشدید شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پنتاگون افزود: در چهار روز گذشته به دشمنانمان سخت‌تر از گذشته ضربه زدیم و این موضوع ادامه پیدا می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیات بیشتری درباره این ضربه که از آن نام برد اعلام نکرد.

روز دوشنبه گذشته نیز ترامپ گفته بود: در چهار روز گذشته، به دشمن سخت‌تر از ده سال گذشته ضربه وارد کردیم.

ترامپ تأکید کرد، مذاکرات با طالبان پس از حمله چند روز گذشته این گروه لغو شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در روز هشتم سپتامبر با انتشار یک توییت از پایان مذاکرات صلح با طالبان خبر داده بود. ترامپ نوشته بود، این تصمیم پس از آن گرفته شد که طالبان مسئولیت دو حمله هفته گذشته در کابل را که منجر به مرگ یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر شد، بر عهده گرفت.

افزایش تعرفه برای چینی ها؛ شاید وقتی دیگر

رئیس جمهوری آمریکا افزایش تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چین را به ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) موکول کرده است.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری CNBC، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن توصیف این اقدام به عنوان یک حسن نیت چهارشنبه شب اعلام کرد که افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار را از اول اکتبر (۹ مهر) به ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) موکول کرد.

ترامپ در توییتی نوشت: به درخواست لیو هی، معاون نخست وزیر چین و به خاطر این حقیقت که جمهوری خلق چین در تاریخ اول اکتبر هفتادمین سالروز تأسیس خود را جشن می‌گیرد ما توافق کردیم تا به عنوان یک حسن نیت افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار را از اول اکتبر به ۱۵ اکتبر موکول کنیم.

مقامات ارشد چین قرار است اوایل اکتبر برای مذاکره به آمریکا سفر کنند. از سال گذشته چین و آمریکا در تلاش‌اند تا به یک توافق تجاری جامع دست یابند؛ توافقی که نه تنها به مساله تعادل تجاری رسیدگی می‌کند بلکه به سرقت مالکیت معنوی و تهدید کمپانی‌های آمریکایی در چین پایان می‌دهد.

ترامپ: خواهان تغییر نظام ایران نیستم/ جنگ عراق اشتباه فاحش بود

دونالد ترامپ دلایل اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید را شرح داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد که بولتون را به خاطر "فجایع درباره سیاست کره شمالی، افراط درباره ونزوئلا و همچنین به دلیل کنار نیامدنش با مسئولان دولت" اخراج کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: من بولتون را برکنار کردم جون او "باهوش" نبود به خصوص از بابت اظهاراتی که تهدیدی برای رهبر کره شمالی تلقی شد.

او از روابط پرتنش بولتون با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انتقاد کرد؛ رهبری که ترامپ سه بار با او دیدار کرده و وی را دوست خود خطاب کرده است.

ترامپ تصریح کرد، اختلاف او با بولتون به ابتدای سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد؛ زمانی که بولتون خواستار تکرار سناریوی برچیده شدن سلاح هسته‌ای لیبی درباره کره شمالی شده بود.

بولتون به همکاری کامل قذافی با جامعه جهانی اشاره کرده بود اما این اظهارات در سطح گسترده تهدیدی برای کیم تلقی شد زیرا در سال ۲۰۱۱ قذافی در جریان انقلاب خونین با حمایت ناتو سقوط کرد.

ترامپ در نشست خبری در کاخ سفید بیان کرد که جان بولتون مرتکب اشتباهات بزرگی شده بود به خصوص با تهمت زدن به کیم جونگ اون و درخواست از وی برای انجام دادن "مدل لیبی" و تحویل دادن تمامی سلاح‌های هسته‌ای.

ترامپ گفت: ما وقتی بولتون درباره مدل لیبی سخن گفت خیلی از برنامه عقب افتادیم... عجب فاجعه‌ای.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: او می‌خواهد چنین چیزی (مدل لیبی) را برای توافق با کره شمالی استفاده کند؟ من کیم جونگ اون را به خاطر حرف‌هایی که پس از این درخواست زده بود، سرزنش نمی‌کنم و او می‌خواست که دیگر با جان بولتون کار نکند. این به معنای باهوش نبودن است که چنین سخنانی را اظهار کنیم.

ترامپ اظهار کرد که بولتون را یک روز پس از اینکه کره شمالی اعلام کرد که اراده جدیدی برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای دارد اخراج کرده است.

وی خاطرنشان کرد: من با بولتون درباره تشویقش به جنگ عراق اختلاف داشتم.

ترامپ افزود، جنگ عراق اشتباه فاحشی بود.

وی همچنین تاکید کرد، خواهان تغییر نظام ایران نیست.

وی همچنین تاکید کرد که درباره مساله ونزوئلا با بولتون موافق نبوده است.

ترامپ گفت: فکر می‌کردم او خارج از موضوع بود و تصور می‌کنم توانستم این را اثبات کنم که حق داشته است.

ترامپ ادامه داد: بولتون با من روابط خوبی داشت اما با اعضای دولت کسانی که بسیار مهم بودند روابط خوبی نداشت و همانطور که می‌دانید او با آنچه آنها انجام می‌دهند، مخالف بود.

ترامپ افزود که بولتون با رویکردهای ساینده و سازش ناپذیر با افراد در دولت کنار نمی‌آمد که این مساله برای من بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: جان بولتون با آنچه ما انجام می‌دادیم، همراه نبود.

ترامپ همچنین تاکید کرد، پنج نامزد برای جانشینی بولتون در نظر دارد و پیش‌بینی می‌کند ظرف روزهای آینده جانشین او را تعیین کند.

این چهارمین مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ است.

ترامپ با اشاره به اینکه با بولتون خوب کنار می‌آمده و امیدوار بوده است که به صورت خوشایندی از او جدا شود، اظهار کرد: شاید آری و شاید خیر. من باید کشور را همانگونه که می‌خواهیم اداره کنم.

کد خبر 389221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.